שיתוף
תגובות
בריאות » המגפה הבאה כבר כאן: עלייה בהשמנת ילדים
טור מיוחד
במהלך מגפת הקורונה עלו קולות רבים אשר הביעו חשש מהמגפה הבאה אשר תגיע– והיא איננה נגיף חדש.. השמנה היא המחלה הכרונית הנפוצה ביותר בקרב ילדים
השמנת יתר | צילום: Tom Wang, שאטרסטוק

נקודת הפתיחה של ילדי ישראל ערב מגפת הקורונה: מקום ראשון בעולם המערבי בשכיחות ההשמנה בילדים ובני נוער (כ-13%), ומקום אחרון באחוז בני ה-15 אשר פעילים גופנית כמומלץ (כ-5%). במספר מחקרים מרחבי העולם תוארו ירידה ניכרת בכמות הפעילות הגופנית ובאיכות התזונה של ילדים הירידה בתקופת מגיפת הקורונה – אשר כעת כבר נמשכת שנה שלמה.

ההשפעות השליליות של ירידה בפעילות הגופנית ועליה בכמויות האוכל על ילדים נחקרה בעבר, דרך מודל פשוט ונפוץ: החופש הגדול. במהלך חופשת הקיץ, קצב העלייה במשקל בקרב ילדים גבוה יותר מאשר במהלך שנת הלימודים, ומתרחש במיוחד אצל ילדים עם עודף משקל והשמנה. במחקר אחר נמצא כי במהלך חופשת הקיץ נמחקו כליל השיפור בכושר הגופני של הילדים והירידה באחוזי השומן, אשר נרכשו ביזע רב במהלך תקופת הלימודים. נזכור כי חופשת הקיץ נמשכת חודשיים בלבד, אך מגפת הקורונה והסגרים הנלווים לה נמשכים כבר שנה שלמה.

במהלך מגפת הקורונה עלו קולות רבים אשר הביעו חשש מהמגפה הבאה אשר תגיע– והיא איננה נגיף חדש..  השמנה היא המחלה הכרונית הנפוצה ביותר בקרב ילדים, ואם חששותינו יתמששו, אנו צפויים לחזות בעליה ניכרת בשכיחותה. במחקר אשר ביצענו בקרב ילדים ובני נוער במהלך 2020, נתונים ראשוניים מעידים על עליה משמעותית באחוזוני המשקל במהלך חודשי השנה בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019.

אז מה עושים? לאור הצמצום בפעילות הגופנית בקרב ילדים במהלך שנת 2020, ולאור סגירת רוב מסגרות הפעילות של הילדים, עלה צורך למצוא פתרונות אחרים. בתקופה זו של העדר חוגים וריחוק חברתי לסירוגין – זו משימה בעיקר של ההורים. חשוב לאתר יחד עם הילדים את סוגי הפעילויות אשר מתאימים להעדפות האישיות שלהם, לכושר הבסיסי, לגודל הבית/דירה, לסביבת המגורים (צפופה או מרווחת יותר), לכמות האנשים בבית, ולאפשרויות פעילויות ספורטיביות שונות. ניתן להשתמש גם בטכנולוגיה: אפליקציות כושר. באותו אופן יש להקפיד על מסגרת תזונה מסודרת ככל שניתן, ולהעדיף מזונות בריאים כמובן.

ילדים עם עודף משקל אשר לא מצליחים לצבור את כמות הפעילות המומלצת, אשר צריכים רעיונות נוספים או יעוץ להגברת מוטיבציה, ובוודאי אם זקוקים לסיוע בארגון האכילה בתקופה מאתגרת זו, צריכים לפנות ליעוץ כוללני באחת מהמרפאות הייעודיות לכך. בתקופת הקורונה חלה עלייה ניכרת בשימוש בטלה-רפואה ובשיחות וידאו, אשר ניתנות ליישום לטיפול בהשמנה בילדים ואף מתאימות לכך במיוחד.

לסיכום, הריחוק החברתי אשר נכפה עלינו מתחילת מגפת הקורונה, יחד עם סגירת חוגי הספורט, פגעו מאוד ביכולתם של ילדים לבצע פעילות גופנית. על הורים ומטפלים לעודד את הילדים לפעילות גופנית מדי יום באמצעות מגוון הכלים שהוצגו מעלה, או רעיונות מקוריים שעולים בבית, ולהקפיד על מסגרת התזונה הבריאה.

ילדים עם עודף משקל והשמנה צפויים להיפגע במיוחד מהעדר פעילות גופנית, כפי שצויין מעלה. טיפול יעיל בילדים אלו חייב להיות כוללני, רב-מקצועי וארוך טווח. כמו כל טיפול רפואי ותרופתי אחר, יש להתאימו באופן פרטני, דינמי ומתמשך לכל מטופלת ומטופל, תוך הכרת הרגישות הרבה לנושא שלעתים יש לילדים עם עודף משקל. קיימות מרפאות ייעודיות לכך, ושימוש בייעוצי וידאו הינם פתרון מצוין בתקופה מאתגרת זו.

הכותב הוא מנהל מרפאת ספורט, תזונה ואורח חיים בריא, הבית החולים אדמונד ולילי ספרא לילדים, מרכז רפואי ע"ש חיים שיבא, תל השומר החוג לרפואת ילדים, הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, אוניברסיטת ת"א

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים