שיתוף
תגובות
דעות » המדד שילווה את שוק ההון בסגר הבא
החשש מאינפלציה
ההיתכנות לגל קורונה רביעי בעולם, שעשוי לגרור את העלאת הריבית על ידי הבנקים המרכזיים, הפך את מדד ה-MOVE לרלוונטי מתמיד • דניאל שבקס מסביר
תגיות: ,
חשש מאינפלציה בעקבות גל רביעי | צילום: שאטרסטוק

בעבר כבר כתבתי שמשקיעים רבים מתייחסים אל מדד הפחד, ה-VIX, ככלי חשוב המאפשר להם לקבל תמונה על מצב השוק ולהעריך לאן מועדות פניו.

אלא שהמצב בשווקים כיום, עם החששות לאינפלציה ולהתפרצות עולמית נוספת (גל רביעי) של הקורונה, מחייב אותנו להכיר גם את מדד ה-MOVE (ר"ת Merrill Lynch Options Volatility Estimate, "אומדן התנודתיות של מריל לינץ'"), שהוא בעצם כמו ה-VIX רק על אג"ח ממשלתיות (אמריקאיות) . כשהתשואה של האג"ח הממשלתיות יורדת, מדד הלחץ עולה.

בתקופה שבה הריביות כל כך נמוכות ישנו חשיבות רבה למדד ה-MOVE, אשר עוקב אחר השינוי באחוזים של האופציות על האג"חים של משרד האוצר האמריקאי ל-2, 5, 10 ו-30 שנה. כאשר המדד קופץ, משמעות הדבר שישנם חששות בשוק.

החשש של המשקיעים נובע מכך שבמידה ואכן נכנס לתקופה של אינפלציה גבוהה, זה יחייב את הבנקים המרכזיים לנקוט צעדים כדי לשלוט באינפלציה והכלי שישמש לכך הוא העלאת ריבית – שעשויה להביא לסוף התקופה השורית – תקופה ממושכת של עליות במניות ועוד.

הסיבה שאנו לא רואים עדיין זינוק במדד ה-MOVE נובעת מכך שהפדרל ריזרב – הבנק המרכזי האמריקאי – משדר שאין לו תכניות להעלות את הריבית בשנתיים הקרובות. הציבור מאמין לפד ולכן גם אם בטווח הארוך חוששים מצעד שכזה המדד שמשקלל מספר תקופות של אג"ח מתמתן ולא מראה את החששות.

זו הסיבה לכך שכרגע המדד עומד על 67 נקודות בעוד בשיא משבר הסאב פריים בשנת 2008 הוא חצה את רף ה-200 נקודות. עם זאת, יתכן מאוד שבקרוב יחסית נראה עלייה במדד. למרות שרבים שכחו שקיים כזה דבר, ישנה אפשרות שנחזור למצב נורמלי של משק עולמי מתפקד בצורה מלאה, בנוסף לנזילות הגבוהה בשווקים בזכות הבנקים המרכזיים והאינפלציה תתרומם.

אומנם ברוב המקרים בשנים האחרונות תחזיות האינפלציה של כמעט כל הבנקים המרכזיים בעולם התגלו כשגויות, ובפועל האינפלציה לא הרימה ראש וברוב המקרים היתה אפילו נמוכה מהיעד שהציבו הבנקים. אך לאחרונה, בעיקר בארצות הברית, נצפו זינוקים באינפלציה, בגלל החזרה לשגרה והיציאה מהקורונה, אבל עדיין ברוב רובם של המקרים כנראה מדובר רק על עליות זמניות ולא על מגמה אמתית.

לסיכום: אין ספק שמי שרוצה לעקוב אחרי החשש ממגמת האינפלציה הנושפת בעורפנו כדאי שיעקוב אחרי מדד ה-MOVE.

מדד MOVE היום | צילום: גוגל

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים