שיתוף
תגובות
כלכלה » רכב ותחבורה » תעופה » המדינה דורשת עוד כסף כתנאי להלוואה בערבות
אל על
המדינה הודיעה כי לא תאשר הלוואה בערבות מדינה עד אשר לא יוזרם 75 מיליון נוספים • על הפרק – הלוואה הבנקאית בערבות מדינה לאל על בסך 300 מיליון דולר
אלי רוזנברג ברקע מטוס אל על | צילום: ChameleonsEye, שאטרסטוק

הרשות לנירות ערך לא מאשרת לאלי רוזנברג הבעלים החדש של אל על לגייס הון נוסף באמצעות הנפקה, ומחייבת אותו לעשות זאת באמצעות הצעת רכש לציבור, כך דווח ב'כלכליסט'. על פי הדיווח, גיוס ההון הנוסף בסך 75 מיליון דולר הדרוש לאל על מעכב את קבלת ההלוואה הבנקאית בערבות מדינה בסך 300 מיליון דולר, זאת בעוד מצוקת המזומנים של החברה הולכת ומחריפה.

אחד התנאים לקבלת ההלוואה הבנקאית בסך 300 מיליון דולר בערבות מדינה, הוא שרוזנברג נדרש לחזק את ההון של אל על ב-75 מיליון דולר נוספים, מעבר למה שהשקיע עד כה (150 מליון דולר), כאשר מתוכם 50 מיליון דולר יוזרמו על ידו.  

רוזנברג הציע שגיוס ההון יבוצע באמצעות הנפקת מניות ואופציות לציבור, במחיר של כ-40 אגורות למניה, לעומת 65 אגורות מחירה כיום, מתוכם הוא מתחייב כי ירכוש 50 מיליון דולר במניות.

הרשות מתנגדת כי חוק החברות מחייב, במקרה זה, הצעת רכש לציבור ולא הנפקה, משום החשש כי הענות נמוכה של הציבור תעביר את רוזנברג את רף ה-45% מהון המניות של החברה ותהפוך אותו לבעל שליטה עם זכויות יתר (כיום הוא מחזיק 42.3%).

בכך עלולים להיפגע שאר בעלי המניות. הרשות דורשת מרוזנברג כי גיוס ההון יתבצע באמצעות הצעת רכש מיוחדת במסגרתה תינתן לציבור הזדמנות גם למכור את מניותיו – במידה והוא מתנגד לעליה באחזקות רוזנברג מעבר ל-45%, ומאידך רוזנברג יחויב לרוכשן.

נציגי רוזנברג מתנגדים להצעת הרכש בנימוק שאין ברשותם את הזמן הנדרש להערכות להצעת רכש או פתרונות חילופים אחרים, מפאת מצוקת המזומנים החריפה בה נמצאת החברה.

אך הרשות מתעקשת ואומרת כי לא תאשר עבירה על החוק.

המצב הכספי של אל על נמצא בכי רע, כזכור השבוע פורסם כי אלעל, בעקבות מצוקת האשראי, פנתה לחברות השילוח המטיסות באמצעותה מטענים וביקשה מהן מקדמות בגובה אחוז מסוים מפעילותם מולה, על חשבון טיסות עתידיות.

דוד ברודט יו"ר אל על אמר לכלכליסט כי הוא אופטימי לגבי קבלת ההלוואה אך אם לא תתקבל תוך שבועיים שלושה "המצב לא יהיה טוב". ברודט נמצא במגעים אינטנסבים עם האוצר, החשב הכלכלי ואגף התקציבים, ובשבוע שעבר אף נפגש עם שר האוצר ישראל כץ כדי לקדם את נושא ההלוואה.

גורמים ממשלתיים המעורבים במגעים טוענים כי אלעל "שורפת כ-40 מיליון דולר לחודש ועדיין לא ניכרת התייעלות בהוצאותיה: הסכמי אספקת הדלק הסילוני שלה יקרים וכן עלויות התחזוקה.

לטענת אותם גורמים: "החברה הכי יעילה כשהיא מושבתת". יש לציין כי בשלב זה שהערעור של הטייסים על הסכם העבודה החדש שלהם תלוי ועומד בבית הדין לעבודה – עדיין לא נכנסו לתוקף הסכמי העבודה החדשים של עובדי אל על הכוללים קיצוצי שכר משמעותים. וקיצוץ בהוצאות.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים