שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » המדינה תפצה את 'דיפלומט' ב-105 מיליון ₪
הושגה פשרה
היזמים של מלון דיפלומט תובעים את הרשויות האחראיות על דיירי המלון, בזמן שעליהם לפנות את המקום שאמור לשמש בבוא העת את השגרירות האמריקאית
שלט הכוונה לשגרירות ארה"ב בירושלים | צילום: John Theodor, שאטרסטוק

בית המשפט המחוזי בירושלים אישר הסכם גישור בין יזמי מלון דיפלומט בירושלים, המוחזק על ידי חברת מלון מרינה בבעלות דובי שיף, לבין משרד העלייה והקליטה, שמשכן במלון 307 משפחות עולים מחבר העמים במסגרת של דיור מוגן.

יזמי המלון ביקשו מבית המשפט להורות למדינה לפנות את המלון עד 20 ביוני, כדי שיוכל להעבירו לידי הממשל האמריקאי, שרכש את השטח ב-2014 לצורך הקמת שגרירות ארה"ב בבירה.

על פי ההסכם, תשלם המדינה ליזמים כ-105 מיליון שקל, ומשרד העלייה והקליטה יקים מעון חדש לעולים שיפונו. במקביל, הסכימו האמריקאים להתגמש ולהאריך את מועד הפינוי עד השלמת הקמתו של המבנה החדש. במקור המלון היה אמור להיות מפונה עד סוף יולי.

לאור ההסדר והגמישות של האמריקאים בנושא הפינוי, תמוה מדוע הסכימה המדינה לשלם סכום כה גבוה ליזמים, ויותר מכך, עבור מה מיועד הסכום הגדול וכמה עלה למדינה העיכוב מעבר לתשלום המדובר.

לטענה הזו, מצטרפות טענות קודמות שעלו גם בדו"ח המבקר, ולפיהן משרד הקליטה נוהג במתחם באופן בזבזני. כן פורסם בעבר כי המשרד משלם כ-4,500 שקל בחודש עבור כל דירה בת 20 מ”ר במלון.

מלון דיפלומט ממוקם ברחוב כפר עציון בסמוך לשכונות ארנונה ותלפיות, ובסמוך למבנה השגרירות (בעבר קונסוליה האמריקאית) ברחוב דוד פלוסר 14, הנמצא גם הוא בבעלות חברת מלון מרינה. ב-2002 חתמה החברה על הסכם עם השגרירות ולפיו האמריקאים ישכרו את מתחם הקונסוליה ל-25 שנה, עם אופציה לחדש את החוזה לשתי תקופות נוספות בנות 25 שנה כל אחת. כמו כן, לאמריקאים ניתנה אופציה לרכוש את המלון, וב-2014 הם רכשו אותו. האמריקאים הסכימו להאריך את תקופת הפינוי עד 20 ביוני 2020.

משרד הקליטה התנגד לפינוי, ובעקבות זאת משרד הבינוי והשיכון וגם החברה המשכנת עמידר ניסו למצוא קרקע חלופית שבה יוקם מבנה לטובת העולים. לפי הפתרון המסתמן כרגע, יוקם מבנה על קרקע בגבעת זאב, שיכלול 250 דירות קטנות. כאשר התוכנית למתחם נמצאת בשלבי אישור בוועדה המחוזית של ירושלים, וההערכה היא כי אכלוס המבנה יתאפשר רק בעוד שלוש שנים לכל המוקדם.

בעקבות חוסר ההיערכות של המדינה לפינוי העולים, הגישו היזמים עתירה נגד משרד העלייה והקליטה, עמידר, משרד השיכון, משרד החוץ ועיריית ירושלים. לטענתם של היזמים, היה להם זמן להיערך לאחר שנשיא ארה"ב טראמפ הודיע כי בכוונתו להעביר את השגרירות לירושלים לפני זמן ממושך והם ידעו כי המבנה מיועד למטרה זו.

עוד נטען, כי המדינה גורמת ליזמים להפר את החוזה מול האמריקאים, ואף עלול להיגרם נזק ליחסי ישראל ארה"ב משום שבכוונת האמריקאים להקים במקום את מבנה השגרירות הקבוע.

עם חתימת הסכם הפשרה, מסר מנכ"ל משרד העלייה והקליטה חביב קצב: "הצלחנו להוביל להסכמה עם החברה המשכירה והנציגות האמריקאית על הארכת מגוריהם של העולים במלון דיפלומט, ובמקביל תקודם בנייה של מבנה דיור קבע לעולים".

דני גיגי, מנהל המחלקה הציבורית של ארגון 121, מסר בתגובה: "מה שקורה במרכזי הקליטה בארץ זה חלמאות אחת גדולה של הממשלה. במקום לבנות דיור ציבורי ייעודי עבור עולים ובכלל עבור הציבור הכללי שזקוק לקורת גג, הממשלה משאירה אלפי עולים קשישים במרכזי קליטה עשרות שנים ומשלמת על השהות במרכזים האלה פי שלושה ממה שהיתה משלמת בדיור ציבורי. התשלום המופרך שמעבירים עכשיו ליזמים הוא תוצר החלמאות הזאת".

מצד היזמים סירבו להגיב לידיעה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים