שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » "המו"מ על הגרעין נכנס לשלב הניסוחים"
בכיר רוסי
נציג המשלחת הרוסית לווינה הודיע היום כי ההסכם המתגבש הגיע לשלב הניסוח: "פתרונות מעשיים עדיין רחוקים מאוד, אך עברנו ממילים כלליות להסכמה על צעדים ספציפיים"
איראן ורוסיה. אילוסטרציה | צילום: David Carillet שאטרסטוק

נציג המשלחת הרוסית לשיחות בווינה על תיקון הסכם הגרעין עם איראן, מיכאיל אוליינוב, הודיע היום (שני) כי ההסכם המתגבש הגיע לשלב הניסוח. לדבריו, יש התקדמות משמעותית לקראת חזרת ארצות הברית להסכם הגרעין והסרת הסנקציות שנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ הטיל על איראן.

אוליינוב, המשמש גם כשגריר רוסיה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "לסיכום שבועיים של דיונים על חזרה להסכם הגרעין, אנו יכולים להגיד בסיפוק כי המשא ומתן נכנס לשלב הניסוחים. פתרונות מעשיים עדיין רחוקים מאוד, אך עברנו ממילים כלליות להסכמה על צעדים ספציפיים לקראת המטרה".

כמו כן, גם דובר ממשלת גרמניה, סטפן זייברט, התייחס לשיחות והודיע על התקדמות מסוימת. "אנחנו רואים תנועה, התקדמות ורצון לנוע קדימה בשיחות", אמר זייברט. הדברים נאמרו בהמשך להצהרתו של סגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקג'י, בסיום סבב שיחות הגרעין בווינה: "נראה שמתגבשת הבנה חדשה ויש הסכמה בין כל המדינות על היעד הסופי". לטענת עראקג'י, ההמשך לא יהיה קל וישנן עוד מחלוקות רציניות אבל אפשר להתחיל לעבוד על טיוטת הסכם.

ביום שישי האחרון אמר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לאור ההצהרות של איראן בדבר העשרת אורניום לרמה של 60% כי בוושינגטון "לא חושבים שזה מועיל". לדברי הנשיא ביידן, בממשל מרוצים מכך שאיראן ממשיכה בשיחות ישירות עם ארצות הברית והשותפות שלה, סביב הדרכים לחזור להסכם הגרעין.

כזכור, הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס אתמול ודן במתיחות עם איראן. בתום הדיון אמרו גורמים בכירים כי השיחות בווינה בין איראן למעצמות "מדאיגות". לדבריהם, "זה לא מצב שהאמריקנים רוצים לעמוד על דעתם. הם מוותרים יותר ממה שהאיראנים רוצים. היעד שלהם הוא ריצה להסכם בכל מחיר. הם רצים כמו משוגעים להסכם".

עוד אמרו אותם גורמים שצוטטו ב'ווינט' לאחר ישיבת הקבינט שנמשכה כשלוש שעות כי "האיראנים יודעים שיושג הסכם בכל מחיר והם עושים המקסימום להשיג הישגים. האמריקנים שומעים את הדאגות שלנו אבל השאלה אם הם מקשיבים. לא ברור אם פנינו להסלמה מול איראן. האיראנים מאוד מתוחכמים ועושים הכול למקסם ההישגים מהשיחות בווינה. ישראל לא מוותרת ורוצה להשפיע על ההסכם כמה שהיא יכולה – כי זה בדמה. היא הכתובת לטילים האיראניים".

בשבוע הבא ייצאו לוושינגטון ראש המוסד יוסי כהן, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש אמ"ן תמיר הימן והיועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת, לשיחות עם האמריקנים בנושא הגרעין. על פי הדיווח של איתמר אייכנר, הסקירות שהעבירו ראש המוסד והרמטכ"ל בפני חברי הקבינט עסקו בעיקר במב"ם (המערכה שבין המלמחמות). מי שדיברו על נושא הגרעין היו יותר נתניהו, שטייניץ ודרעי.

ב'וואלה' דווח כי בכירי המוסד ואגף המודיעין בצה"ל אמרו לשרי הקבינט כי הם מעריכים שהמו"מ שמתקיים בימים אלה בווינה בין ארצות הברית ושאר המעצמות לבין איראן יביא לחזרה להסכם הגרעין – במסגרתו יוסרו הסנקציות האמריקניות שהוטלו במהלך כהונת טראמפ ואיראן תחזור ליישם את מחויבויותיה להגבלת תכנית הגרעין שלה בהתאם להסכם מ-2015, כך לדבריהם של שני בכירים שהשתתפו בישיבת הקבינט.

"אין אופטימיות גדולה", אמר בכיר ישראלי שהשתתף בישיבת הקבינט. "לא נופתע אם תוך כמה שבועות תהיה חתימה על הסכם בין ארה"ב והמעצמות לבין איראן". נציגי המוסד התמקדו בסקירתם בהתקדמות תכנית הגרעין האיראנית ונציגי אמ"ן התמקדו בפעילות האיראנית באזור. גם אנשי אמ"ן וגם אנשי המוסד הציגו לשרים הערכות על התקדמות המגעים בווינה.

לפני כשבוע הורה נשיא איראן, חסן רוחאני, להפעיל את הצנטריפוגות המתקדמות מסוג IR-5 וצנטריפוגות מדגם IR-6 – במתקן הגרעיני בנתנז, במקביל למגעים עם המעצמות וארצות הברית שמנסות לחדש את הסכם הגרעין שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ פרש ממנו.

רוחאני אמר כי "הסכם הגרעין העניק לגיטימציה לתכנית הגרעין של איראן ולהעשרת האורניום. זה ההישג הגדול של ההסכם מבחינתנו. הדאגות של הצד השני לגבי תכנית הגרעין שלנו לא מוצדקות ורק עושות לאיראן בעיות כבר 16 שנה. תכנית הגרעין שלנו היא לצורכי שלום בלבד ואיננו רוצים נשק גרעיני".

בכיר במחלקת המדינה האמריקאית אמר בתדרוך לכתבים בסיום הסבב הראשון של שיחות הגרעין בווינה כי עדיין קיימים סימני שאלה לגבי מידת הרצינות של איראן בשיחות, ולגבי נכונותה להפגין פרגמטיות ולחזור ליישום מלא של הסכם הגרעין. "ראינו סימנים ראשונים לרצינות איראנית אבל עדיין לא מספיק", אמר.

״אני מקווה שנראה יותר סימנים מאיראן לגבי מה שהם מוכנים לעשות״, אמר הגורם הבכיר, לקראת חידוש השיחות בשבוע הבא. הוא ציין כי ארצות הברית מוכנה לשבת למשא ומתן ישיר עם איראן וכי היא סבורה שסרובם של האיראנים לשבת עם האמריקנים רק מקשה ומסרבל את השיחות. עם זאת, הדגיש כי ארצו לא תשלם מחיר עבור משא ומתן ישיר.

השיחות בין הצדדים החלו לפני כשבועיים בווינה, בתיווכן של המדינות האחרות שחתומות על הסכם ה-JCPOA: רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה. המגעים נועדו לסלול את הדרך לחזרתן של ארה"ב ואיראן להתחייבויות שקיבלו על עצמן בהסכם, שממנו נסוגו האמריקנים ב-2018.

סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראגצ'י, אמר יום לפני הודעת הנשיא על ההפרות החדשות, בראיון לסוכנות הידיעות ספוטניק בפרסית, כי "המו"מ על החזרה להסכם הגרעין לא הושלם, אך הושגה התקדמות. על ארצות הברית לבטל את כל הסנקציות נגד איראן, ואז נוכל לחזור להתחייבותינו לפי ההסכם".

ראש תוכנית הגרעין האיראנית, עלי סאלחי, אמר: "למרות כל ההגבלות והסנקציות, תוכניות שונות בתחום מדעי הגרעין ופיתוח טכנולוגיות נמשכו בעוצמה". הוא הוסיף: "אנו מבקשים להגדיל את ההישגים הגרעיניים שלנו תוך כיבוד חוקים בינלאומיים ואינטראקציה עם העולם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים