שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » המחטף שהעבירו החרדים מתחת לאפו של קושניר
בפיליבסטר המבריק
חיים פסל מסכם שבוע פוליטי סוער במיוחד בכנסת ישראל, וחושף את האירוע הדרמטי ביותר בוועדת הכספים • כך גרמו סמוטריץ' פינדרוס ואזולאי ליו"ר לאשר את תקציב הישיבות
אלכס קושניר ומיקי לוי | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

היה זה השבוע של ראש הממשלה נפתלי בנט. אין ספק שנסיעתו לחו"ל, הפגישות עם מנהיגי העולם, יצירת הקשר האישי לדוגמה עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בוועידת האקלים והזמנתו הרשמית למדינה בהחלט עשתה לו טוב.

אומנם היו מי שגיחכו מספסלי האופוזיציה כי היה זה נראה לעיתים כאילו המדובר בילד הרץ ממקום למקום ומצטלם עם שועי עולם על מנת לאסוף תמונות מזכרת לאלבום האישי, אך בטוח כי מי שנע באי נוחות בכיסא בראותו את התמונות של אלקין שוב אצל פוטין, נע גם כעת באותה האי נוחות עת ראה את בנט לוחץ ידיים אפילו למזכ"ל האו"ם.

אך בפועל גם הם יודעים, כי ככל שהממשלה סוחבת יותר כך הלחץ בספסלי האופוזיציה הולך ועולה. בפרט כעת, כשתקציב המדינה אושר בכנסת וימי הממשלה מובטחים לאורך כל הקדנציה של בנט, לפחות עד שיגיע ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, רמת הרחש בחש תעלה ותפרח וכל מה שמסתתר לו כיום בתוך החדרים פנימה, יצוץ לעין כל.

ממשלת השקרים שלכם הבטיחה שתוריד מחירים, בפועל אתם מעלים מחירים. הדלק עולה, החשמל עולה, התחבורה הציבורית עולה, הפירות והירקות עולים, הכל מתייקר. הכל עולה חוץ מהמנדטים של בנט

בנימין נתניהו, יו"ר האופוזיציה

האינטרס שמחבר

למרות החיוכים, וכעת כשעבר תקציב, ראויה הממשלה שתחלוף לה מהעולם. אמת אמר בנאומו יו"ר האופוזיציה בנאום מבריק ערב אישור התקציב כי "ממשלת השקרים שלכם הבטיחה שתוריד מחירים, בפועל אתם מעלים מחירים. הדלק עולה, החשמל עולה, התחבורה הציבורית עולה, הפירות והירקות עולים, הכל מתייקר. הכל עולה חוץ מהמנדטים של בנט". ואולי זה מסמל יותר מכל את המצב האבסורדי שאנו נמצאים בו, עת מכהן על כיסא ראש הממשלה אדם שכרגע בסקרים יתכן שכלל לא יהיה בכנסת הבאה, ולא קיבל את אמון העם.

ראויה הממשלה שתחלוף לה מהעולם ולו רק כי המחבר אותה הוא המפלג הרבה יותר מהמאחד. יותר ה"לא חרדים, לא ביבי, לא יהדות ולא קדושה" מאשר המחשבה על האזרח, המחשבה על המיסים שנשלם, וכן, המחשבה על הציבור החרדי כשווה בין שווים באוכלוסייה במדינת ישראל.

אמת הדבר שנכון היה להעביר איזה שהוא תקציב על מנת שהמדינה תוכל להתחיל ולנסוע ולהשלים את הפרויקטים הרבים התקועים זה שלוש שנים, לתת למשרדי הממשלה לעבוד, למנות אנשי מקצוע בתפקידי מפתח מה שלא יכלו לעשות עד כה, ועוד.

אך לא זוהי הדרך. אם ניתן לסכם במעט את התחושות בקרב הציבור עם העברת התקציב הרע, היה זה יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' שהצליח בנאומו תוך כדי דמעות להגדיר, עת חשף במעט את תחושותיו היהודיות בנושאו תפילה מקרב לב ליושב במרום באומרו "…אנחנו מבקשים ממך, תראה את בניך האהובים שנלחמים למען קידוש שמך. עשה למען תורתך, עשה למען קדושתך".

22,270 הסתייגויות הגישו חברי הכנסת גפני אזולאי סמוטריץ' ואופיר כץ לוועדת הכספים. זוהי עבודתם, ולכך נשלחו. ועוד לא דיברנו על ההבדל הגדול שבין האופוזיציה והקואליציה שזהו שם המשחק, הניסיון

פינדרוס בעימות סוער במליאת הכנסת | צילום: אתר הכנסת

בחזרה לעבודה

אחד הנושאים שכה דובר עליהם מאז ימי כינון הממשל הוא צורת החלוקה בין הקואליציה לאופוזיציה בחלוקה בוועדות הכנסת השונות. עד כדי כך, שהיה מי שהיה שהחליט לפנות לעתירה לבג"ץ על מנת שזה יורה לקואליציה לתקן את העוולה. לא שמישהו באמת חשב שזה יועיל, אבל לפחות ניסו.

ואכן כמצופה, וטוב שכך נהג בית המשפט העליון ולא התערב בפועל בחלוקה במקומות אך בהחלט העיר שהדבר לא כשורה. למה טוב? אחד הח"כים מהאופוזיציה התבטא שככה לפחות אנחנו נוכל לנהוג בדיוק כפי שנהגתם, ועוד עם אישור מבג"ץ. אך כנראה שאותו ח"כ שכח שמה שטוב כרגע למפלגת המרכז שמאל מעולם לא יהיה טוב למפלגת הליכוד עת היא תשוב לשלטון.

ולמה אני חוזר לנושא הוועדות? כי עם כל הכבוד למחלוקות בכמות החברים בוועדות ולשאלת הרוב, לעיתים עדיף פשוט להפשיל שרוולים ולהתחיל לעבוד. אין ספק כי קשים הם חייו של אופוזיציונר, בפרט מי שמעולם לא ישב בה ונכנס היישר לתפקידי שררה ומפתח. הדיונים המתישים בוועדות, חוסר ההימצאות בפרונט של העשייה הציבורית מתוקף היותו שר ועוד.

אך מאידך, זוהי לב ליבה של העשייה הציבורית שלשמה נשלח חבר כנסת. וכל מי שהיה בכנסת מאז כינונה של הממשלה בהחלט יכל לשים לב לחוסר ההימצאות של חברי הכנסת מהאופוזיציה בדיוני הוועדה השונים.

טוב, לא באמת הם לא היו, חברי כנסת מסוימים בהחלט היו, אך לא כחברים, וככאלה רמת ההשפעה שלהם בפועל על עניינים מהותיים היא פחותה עד כדי לא מורגשת. די אם נביט מה אירע עת מונו חברי הכנסת אורי מקלב ויעקב אשר מדגל התורה וינון אזולאי מש"ס לוועדות בצורה רשמית.

היה זה ח"כ אורי מקלב עם ניסיונו רב השנים והירידה לפרטי פרטים שהסתער על חוק הכשרות בדיוני הוועדה לשירותי דת, העיר ואף האיר עניינים שונים ואף תיקן עוולות. תשעה הסתייגויות שהגיש עברו בוועדה. העוול היה זועק עד לשמים, ובצדק, באם לא היה נכנס בשיא הכוח לחברות בוועדה.

22,270 הסתייגויות הגישו חברי הכנסת גפני אזולאי סמוטריץ' ואופיר כץ לוועדת הכספים. זוהי עבודתם, ולכך נשלחו. ועוד לא דיברנו על ההבדל הגדול שבין האופוזיציה והקואליציה שזהו שם המשחק, הניסיון.

אין ספק כי ניסיונם הרב של חברי הכנסת החרדים שישבו שעות בוועדות, הן הוותיקים והן החדשים, ומכירים את כל ההתנהלות הפרלמנטרית עולה עשרת מונים על הקואליציה הנורבגית, נטולת הניסיון.

יעקב ליצמן ובצלאל סמוטריץ בסלפי | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

רוצים דוגמה? קחו את ההודעה על ההישג של  חברי הכנסת סמוטריץ' פינדרוס ואזולאי בוועדת הכספים בנושא תקציב הישיבות, בדבר הכנסת התקציב המלא בסך 1.17 מיליארד שקל לבסיס התקציב, כבר כעת לפני הקריאה השניה והשלישית וכתוצאה מכך הסכום לא יאלץ להמתין מחדש להעברת התוספת מחדש בוועדה.

הסכום, שבבסיסו הוא חסר עוד מימי ממשלת נתניהו ולא נכנס שוב לשאלה מדוע כבר אז לא גדל עד כדי כך שהיו צריכים להביא כסף קואליציוני בכדי להשלים לאברכים, גם כעת נשאר בבסיסו בחוסר. והיתרה הועברה על ידי כסף קואליציוני שהממשלה הנוכחית הותירה.

אולם מכיוון שהכסף הינו קואליציוני, עליו לעבור אישור משפטי תקנוני. היתה זו עבודתם של השלושה בפיליבסטר מבריק במהלכו החזירו את יועמ"שית משרד החינוך מביתה על מנת שתכין כבר כעת אישור. והבהירו לחברי הוועדה, למשרד החינוך והמשפטים שמכיוון שכל שנה ההליך מבוצע מחדש לאחר אישור התקציב, כדאי מאוד לעשות את השלב כבר כעת. או כפי שאמר לי גורם בכיר, "הרי הם כבר עושים את זה כל שנה, אז בואו תעשו את זה כבר כעת, אל תבלבלו את המוח".

התוצאה היא ברוכה. בשעת מעשה אינני יודע כמה הבין יו"ר הוועדה אלכס קושניר, עושה דברו של ליברמן, את המהלך ולאן זה מוביל. יתכן מאוד שלו היה מבין שבעצם המהלך גורם לכך שהסכום החודשי לישיבות יכנס מידי חודש בחודשו ללא עיכובים בירוקרטיים וגחמה של פקיד כזה או אחר בהחלט יתכן שהיה מונע זאת, אך ניסיונם הרב יחד עם שילוב הידיים של חבר הכנסת פינדרוס, סמוטריץ' ואזולאי הביא לתוצאה טובה ומלאו את חובתם שבדיוק לשם כך נשלחו. לעשות הכל על מנת לסייע לציבור ולאברכי ולומדי התורה.

הצטרפו ועקבו אחר

2 תגובות

  1. לא רווח ולא תרגיל מעולה . יש בממשלה החדשה אנשים ישרים שמאמינים כי הסכמים יש לכבד גם אם נחתמו בעבר .
    עשרות שנות ביבי התרגלנו כי הכל צריך ללכת בשקרים ותרגילים וסחיטה .
    מקווה שהגענו לתקופה שבה למילה יש ערך ושהסכם יש לכבד .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים