שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "המחיר הזה הוא גבוה ולא אאשר אותו"
בדיקות הקורונה
נוכח חילוקי הדעות לעניין פיצוי עקיף לעסקים בישובים מעורבים במסגרת 'שומר חומות', נקבע כי הגורמים המקצועיים יועצו בניהם למציאת מענה והדיון בתקנות ימשך מחר
תגיות:
יו"ר ועדת הכספים משה גפני | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת הכספים קיימה היום (ב') דיון לעניין תקנות פיצויים לנזק עקיף במבצע 'שומר חומות', במסגרתן ניתן מענה לדרישת ועדת הכספים מהשבועות האחרונים, לתת מענה לנזק עקיף גם לישובים שמעבר לטווח 40 קילומטרים מעזה ועד ל-80 קילומטרים.

במהלך הדיון ביקשו שר האוצר וחברי הוועדה לקבוע כי גם נזק עקיף כתוצאה מהמאורעות בערים המעורבות שהתבטא בסגירת עסק ל-7 ימים ומעלה, יזכה לפיצוי, אך אנשי משרד המשפטים והייעוץ המשפטי באוצר טענו כי אין הסמכה לשר לקבוע מנגנון זה בחוק הקיים, וכי סמכותו לעניין מאורעות כאלה בעת לחימה הינה לעניין נזק ישיר בלבד.

לאחר דין ודברים, בהם ביקשו יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, ויתר חברי הוועדה לקבוע כי המעשים הינם בגדר פעולות איבה בעת מלחמה, עמדה שנדחתה על ידי הייעוץ המשפטי לאוצר ואנשי משרד המשפטים, הוחלט כי הדיון ימשך מחר, כאשר הגורמים המקצועיים יועצו בניהם למציאת פתרון לתוואי פיצוי זה. במסגרת המתווה המדובר – עסק שניזוק בתקופת המבצע בשל המהומות וספג פגיעה ישירה כתוצאה מההתפרעויות או כתוצאה מפגיעה מעזה, והיה סגור בשל כך 7 ימים ומעלה, יהיה זכאי לנזק עקיף בגין השבתת הפעילות, במסגרת תשלום שכר או מסלול מחזורים.

לצד כך, רשמה הוועדה מספר הישגים, כאשר שר האוצר הסכים לדרישת חבריה, לקבוע כי במסגרת מסלול פיצוי הנוגע לשכר עבודה – מתווה לפיצוי מעבידים ששילמו שכר לעובדים שנעדרו עקב מצב הלחימה, אשר מתגוררים במרחק של עד 80 קילומטרים מגבול רצועת עזה, הפיצוי יעמוד על סכום של 430 ש"ח ליום עבודה לעובד, זאת תחת סכום של 370 ₪ שנקבע התקנות המקוריות, שהתבסס על הסכום שנקבע בשנת 2019. זאת בהמשך לכך שלחץ הוועדה הביא מלכתחילה לתיקון התקנות וקביעת המרחק על 80 קילומטר, תחת 40 קילומטר עד כה במבצעים הקודמים. שר האוצר השיב בחיוב לבקשת חברי הוועדה לשינוי הסכום, כאשר חבריה ציינו כי יש לעדכן את סכום התשלום נוכח חלוף השנים.

עוד נקבע לדרישת הוועדה ובהסכמת שר האוצר, כי במסגרת 'מסלול מחזורים' – מתווה לפיצוי עסקים הממוקמים במרחק של עד 40 קילומטרים מגבול רצועת עזה, בהתאם לירידה במחזור העסקים, תקרת הפיצוי תעמוד על מיליון וחצי ₪, במקום מיליון ₪ בלבד בנוסח התקנות שהובאו לפתח הוועדה.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון: "כולנו אזרחים במדינה הזאת, ואנחנו יודעים שהכל היה תחת אותו מערך מלחמתי בעזה, בירושלים ובמקומות אחרים, שר האוצר מסכים לפצות אך יש בעיה עם המשפטנים, אני מבקש להעביר את זה, אנחנו מבקשים את עמדת האוצר לעניין הפיצויים העקיפים בערים המעורבות ואני מבקש מהדרגים המקצועיים שימצאו פתרון לנושא, יכול להיות שלא יהיה מנוס מתיקון חקיקה ראשית".

בהמשך קיימה הוועדה דיון במהלכו דחתה את ההצבעה בבקשת קופות החולים לגביית 145 ₪ בגין בדיקות קורונה שאינן לצורך רפואי, בדרישה שהקופות יפחיתו את התעריף ל-100 ₪ בלבד.

הישיבה עסקה בהצעת אישור שינוי תוכניות הגבייה של קופות החולים – השתתפות עצמית לבדיקת קורונה שאינה לצורך רפואי. האמור הוא לא בבדיקות הקורונה לבעלי סימפטומים וחייבי בידוד שימשיכו להינתן בחינם, אלא במבקשי בדיקות יזומות, שברוב המכריע של המקרים הינם טסים לחו"ל.

את הדיון פתח סמנכ"ל פיקוח על קופות החולים ושב"ן במשרד הבריאות, ליאור ברק: "עד היום קופות החולים מימנו את כלל בדיקות הקורונה, מכיוון שהתכנון לבדיקות יהיה בפריסה ארצית אנחנו לא יכולים להרשות שסל הבריאות יממן בדיקות קורונה של אנשים לא חולים, כמו כאלה שטסים לחו"ל. בדיקת קורונה עולה בין 140-200 ₪, העלות מורכבת מהמון דברים בין היתר שינוע, עמדות דיגום ומערך שלם שמצריך משאבים לכך".

כשנשאל מדוע בשדה התעופה הסכום הינו 80 ₪ השיב ברק כי "בשדה התעופה הבדיקות נעשות במקום, מה שצריך מהאזרחים להניע את האוטו מכל מקום בארץ ולהגיע יום קודם או מס' שעות לפני הטיסה. במקרה שלנו מדובר על זמינות בכל הארץ ולא רק במקום אחד, והתשובות מגיעות לאחר 24 שעות. אין היגיון שקופת חולים אחת תפעיל את המערך הזה ולא כלל קופות החולים".

מנהל האינטרציה בקהילה מטעם קופ"ח כללית, עידו לקס הוסיף: "אנחנו נרתמים לעזרת האזרחים, כמו במהלך תקופת הקורונה. אנחנו רוצים להקל על הציבור, יש לנו פריסה רחבה ולאפשר נגישות טובה לכולם, אין סיבה שנממן את הבדיקות של הטסים לחו"ל מקופת המדינה כדי שברגע האמת במידה ותעלה התחלואה, לא נגיע למבוי סתום ויהיו לנו את כל המשאבים הנדרשים על מנת לבצע בדיקות".

עוד הוסיף סמנכ"ל כספים בקופ"ח מכבי שירותי בריאות מוריס דורפמן ואמר "במידה ויהיו עשרות אלפי אנשים שיטוסו לחול נוכל להוזיל עלויות אבל אנחנו לא שם כרגע. כל החברות הפרטיות מציעות אופציות במרכז הארץ ובגלל זה הסכום הנמוך, אם אתם רוצים שגם אנחנו נציב רק במרכז המחיר יהיה בהתאם. אנחנו לא מחפשים להרוויח אלא רק לעשות את עבודתנו כנדרש."

חברי הוועדה תהו לגבי גובה הסכום, במיוחד על רקע כך שישנן בדיקות זולות יותר, וציינו כי הסכום הדורשות קופות החולים מוגזם. כך דרשו חברי הוועדה כי הקופות יפחיתו את הסכום.

יו"ר הועדה, ח"כ הכנסת משה גפני סיכם את הדיון: "אנחנו מוכנים לאשר את זה אבל לא במחיר של 145 ₪ אלא 100 ₪ לכל היותר. אני לא רוצה שהמדינה תממן את הבדיקות של הנוסעים לחו"ל אבל אני גם לא רוצה לממן את קופות החולים מהכסף של הנוסעים לחו"ל. המפתח בידכם, אנחנו מעבירים למחר את ההצבעה ואתם תחליטו אם להפחית את הסכום".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים