שיתוף
תגובות
חדשות » המלחמה באוקראינה: ח"כ דיכטר ישתתף בתיווך בין רוסיה לאוקראינה
בתקווה לפתרון
דיכטר המריא השבוע לפולין, שם חבר לכוח המשימה שיצא בנסיעה ארוכה ברכבת לקייב | לדבריו: "צוות שעוסק במשימה כה חשובה בקנה מידה עולמי" | מחר הוא ייצא למוסקבה
שר החקלאות אבי דיכטר | צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ראש השב״כ לשעבר, ח״כ אבי דיכטר, נבחר לכוח משימה של איגוד הפרלמנטים העולמי (IPU) אשר מנסה לתווך במלחמה בין רוסיה לאוקראינה. דיכטר יצא שלשום (ראשון) לפולין, שם התחבר לכוח המשימה שיצא בנסיעה ארוכה ברכבת לקייב, מאחר שבעקבות הלחימה לא מתקיימות טיסות לבירת אוקראינה. כך נודע ל״ישראל היום״

בקייב ערכו חברי המשלחת סדרת פגישות עם הצמרת האוקראינית, ובין היתר הם נועדו עם יו"ר הפרלמנט, עם התובעת הכללית ועם חברי פרלמנט נוספים. משם חזרה המשלחת לוורשה, במסע של קרוב ל-20 שעות. מחר אמורים חבריה להגיע למוסקבה, לסבב פגישות עם בכירים בממשל הרוסי.

כוח המשימה של ה-IPU פועל בהסכמה משותפת של הרוסים והאוקראינים, שרואים בו גורם מתווך הוגן. עם זאת, נכון לעכשיו הסיכויים להסכם הפסקת אש בין הצדדים נמוכים, לאור הפערים בעמדותיהם. על פי ההערכות רוסיה לא תתפשר בשלב זה על פחות מסיפוח או ניתוק מאוקראינה של המחוזות המזרחיים לוהנסק ודונייצק (לצד חצי האי קרים, שכבר סופח לרוסיה ב-2014), ואילו האוקראינים דבקים בעמדתם שלא יוותרו על שטחים כלשהם.

לאור הקשיים הללו, כוח המשימה מתמקד בשלב הראשון בקידום פתרונות לנושאים הומניטריים דחופים, ובהמשך יבחן אפשרות של מפגש עם הצדדים, ביחד או בנפרד, במדינה נייטרלית. גם ישראל הועלתה כמארחת אפשרית של השיחות, אם וכאשר ייצאו לפועל.

ב-IPU הדגישו כי היוזמה נועדה להשלים מאמצים דיפלומטיים מקבילים, והיא מתקיימת בשיתוף פעולה מלא עם ממשלות של מדינות שונות בעולם אשר לוקחות חלק במאמצי התיווך, ועם האו"ם. הלחימה באוקראינה מתמקדת בימים אלה במזרח המדינה, שם הצליחו הרוסים, לאחר מאמץ רב, לכבוש את אזור דונבאס תוך כדי שהם מסבים לאוקראינים אבדות כבדות, ובדרום, שם נערך הצבא האוקראיני למתקפת נגד גדולה על העיר הכבושה חרסון. ההערכה היא כי שני הצדדים סובלים משחיקה משמעותית ומאבדות כבדות, שמגיעות למאות הרוגים ביום.

ח״כ דיכטר הוא ראש משלחת הכנסת לאיגוד הפרלמנטים העולמי, ובשנים האחרונות מכהן כסגן יו״ר הוועדה של האיגוד למלחמה בטרור ובאלימות קיצונית. דיכטר, שכיהן כראש השב"כ, נבחר לכוח המשימה לאור ניסיונו המדיני והביטחוני הרב. בראש הכוח עומד ד"ר עלי ראשיד אל נואימי, חבר המועצה הלאומית הפדרלית של איחוד האמירויות. מלבד דיכטר, חברי כוח המשימה כוללים גם את יושבי ראש הפרלמנטים של נמיביה ושל אורוגוואי, את סגנית יו״ר הפרלמנט של דרום אפריקה וחברי פרלמנט בולטים מאינדונזיה ומקזחסטן. האיחוד האירופי לא שלח את נציגו בכוח המשימה למסע התיווך, זאת בגין הסנקציות המתקיימות נגד רוסיה.

"אני מודה על הזכות שנפלה בחלקי ועל האמון שנתנה בי צמרת איגוד הפרלמנטים העולמי, אשר צירפה אותי כבר לפני כחודשיים לצוות שעוסק במשימה כה חשובה בקנה מידה עולמי. למרות שהפריימריז בליכוד ייערכו בקרוב החלטתי לצאת עם המשלחת למשימת התיווך, משום שאני רואה חשיבות רבה לייצג את מדינת ישראל ואת כנסת ישראל בשליחות כה קריטית" אמר דיכטר.

"אני מאמין ביכולתי לתרום לכוח המשימה מניסיוני רב השנים, וברור לי שהימנעות מיציאה עם הכוח הייתה פוגעת בשמה הטוב של ישראל ובשליחותי מטעם הכנסת באיגוד הפרלמנטים העולמי. מדינת ישראל מחויבת בכל דרך לסייע לסיום המלחמה שבין שתיים מידידותיה, רוסיה ואוקראינה, ולסייע לתושבים בהן ככל שתוכל וככל שיידרש. מחר אצא למוסקבה בתקווה לקיים שם מפגשים פוריים גם כן, ובעזרת השם אחזור למולדת, למשפחה ולעיסוקי הפריימריז, לקראת שבת".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים