שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » המלצה מקוממת של נציב תלונות הציבור
סערה רבתית
סערה במערכת הפוליטית בעקבות החלטת נציב תלונות הציבור על השופטים ובו קרא לשר הדתות לנזוף בראשל"צ הגר"י יוסף שליט"א בעקבות תלונות המרכז הרפורמי
הגר"י יוסף | צילום: יעקב כהן

נציב תלונות הציבור על השופטים אורי שהם השיב היום למרכז הרפורמי לדת ומדינה על תלונתם כי בכינוס שארגנה מועצת הרבנות הראשית בעקבות תכנית המשרד לשרותי דת לרפורמה בכשרות, נקראה קריאה כנגד המשרד וכנגד השר המכהן בהשתתפות דיינים ורבנים רבים התפרסמה הודעה עליה התנוססו, "באותיות קידוש לבנה", שמם של הרב דוד לאו, המכהן גם כנשיא בית הדין הרבני הגדול, והרב יצחק יוסף המכהן גם כנשיא מועצת הרבנות הראשית וכדיין בבית הדין הרבני הגדול, כמו גם דיינים ששמם מופיע בכותרת החלטה זו, בצד רבני ערים.

לדברים, "בהודעה, הרבנים והדיינים החתומים עליה מצטרפים לעמדת מועצת הרבנות הראשית לישראל "הדוחה מכל וכל את היוזמה המסוכנת של המשרד לשירותי דת להרס הכשרות והיהדות בישראל', אשר תוביל ל'הרס וחורבן הכשרות', ואשר 'מטרתה הסופית היא ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל וחיסול המוסד הרבני בישראל".

בעקבות פניית הרפורמים פתח הנציב בבדיקה שבמהלכה ביקש את תגובת הדיינים ששמם הופיע, מי שהשיב היה הדיין הרב צבי בן יעקב, שהגיב על דעת כל הדיינים, כי "חלק מהדיינים ששמם מופיע בהודעה, לא הופיעו כלל לכינוס המדובר למרות ששמם שורבב להודעה, ולדבריו אין מדובר ברבנים ודיינים אשר חתמו על ההודעה, אלא בשמות דיינים ורבנים שאישרו את השתתפותם בכינוס".

בהודעתו כותב הנציב כי "בעקבות פנייתנו התקבלו תגובות של כל הדיינים ששמם מופיע בהודעה למעט תגובתו של כב' הראשון לציון הדיין הרב יצחק יוסף. ייאמר, כבר עתה, כי יש להצר על כי הרב יוסף, המכהן גם כנשיא מועצת הרבנות הראשית, לא השיב לפניותינו, וזאת למרות שההזמנות הטלפוניות לדיינים להשתתף בכינוס החירום, יצאו מלשכתו כפי שהודיע אחד הדיינים בתגובתו".

בהחלטתו מזכיר הנציב, השופט אורי שהם כי כבר בתאריך 05.03.2020 קרא לשר לשרותי דת "להעמיד את הדיין לדין משמעתי בגין התבטאויותיו החוזרות ונשנות בנושאים בעלי נופך וגוון פוליטי, אשר נמצאים בלבה של מחלוקת ציבורית". עוד מציין הנציב כי גם בתאריך 25.10.2020 בעקבות התבטאויותיו ביקש כי "כי הוועדה לבחירת דיינים תתכנס בהקדם, ותחליט האם הדיין הרב יצחק יוסף ראוי להמשיך בתפקידו כדיין בבית הדין הרבני הגדול".

כעת מציין הנציב "עינינו רואות, כי לא זו בלבד שהדיין לא הפנים את האמור בהחלטות קודמות של הנציבות, אלא נראה בבירור כי הוא ממשיך בדרכו, למרות שהוא מוסיף לכהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול, והפעם הוא אף גרם להכשלת חבריו לכס הדיינות, כמפורט לעיל.

"אשר על כן מתבקש כב' השר לשירותי דת, לשוב ולשקול, האם ראוי הראשון לציון הרב יצחק יוסף לכהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול, ולמצער, לזמנו ללשכתו ולנזוף בו נזיפה חמורה על התנהלותו, כמתואר לעיל".

בעקבות ההחלטה הוציאה לשכת נשיא בית הדין הגדול הגר"ד לאו הודעה ובה נעמר כי "נשיא בית הדין הגדול הגר"ד לאו דוחה על הסף את קביעתו של נציב תלונות הציבור על השופטים המתעלמת מכללי האתיקה לדיינים לפיהם התבטאות של רב ראשי בנושא הלכתי, אינה רק רשות אלא אף חובה. זהו תפקידו של רב ראשי, להביע את עמדת ההלכה ולקיים "לא תגורו מפני איש". הרבנים הראשיים לישראל יחד עם רבני ישראל ימשיכו לעמוד על משמר ההלכה ולא יושפעו מביקורות כאלה או אחרות".

גם השר לשרותי דת מתן כהנא מיהר להגיב בעקבות קריאת הנציב ואמר כי "חופש הדיבור וההתבטאות של רבנים ומנהיגים רוחניים, גם אם הם נושאים במשרה ממשלתית, הינה ליבת האמון שרוכש קהל שומעי לקחם למנהיגם הערכי והרוחני. היום שבו יסתמו לרבנים פיות יהיה היום שבו הם יאבדו את אמון קהל מרעיתם ושומעי לקחם. בחודשים האחרונים נפגעתי אישית מספר פעמים מהתבטאויות של הראשל"צ הגאון הרב יוסף, עם זאת חרקתי שיניים ושתקתי. כך אעשה גם הפעם ככל שהחוק מאפשר לי זאת".

במערכת הפוליטית נשמעו תגובות רבות להחלטת הנציב. ח"כ אורי מקלב אמר על החלטת השופט אורי שהם לאסור על הרשל"צ להתבטא ברפורמות הדת כי "הם חושבים כי הרב הראשי הם 'רב מטעם' עושה דברם, אך הרשל"צ אינו מחוייב להם או למדיניותם שאף לדעת 'עם הארץ' לא הגיעו, אלא לתורה הקדושה והוא אומר את הדברים נוכחה. התוכחה שלו מפריעה להם עד כי הם אינם יכולים לסבול ולשמוע זאת. הם פועלים בניגוד לתורת ישראל ומנסים לעקור את ההלכה ומצפים כי הרב הראשי יתמוך בכך?!, זו חובתו וזו שליחתו".

ח״כ משה ארבל משס ציין כי "זקנותו של אורי שוהם מביישת את צעירותו. כל בר דעת מבין את תפקידו של רב בישראל מאז מתן תורה לשאת את דבר השם בגאון ולקיים לא תגורו מפני איש. חוסר האומץ לטפל בפניותי כנגד שופט בית משפט למשפחה שסרח ובתלונות קשות נוספות מותירות בידו זמן לעבוד אצל המרכז הרפורמי ולבזות את כבוד התורה ומרן הראשון לציון ולהתנהג כאחרון הבורים ועמי הארצות. החלטותיו הפוליטיות וההזויות הן אלו שפוגעות באמון הציבור במערכת השפיטה בישראל״.

ח"כ ינון אזולאי: "החלטת השופט אורי שוהם הינה החלטה שערורייתית שכל יהודי באשר הוא צריך להזדעזע ולכאוב על הפגיעה בכבוד התורה. שוהם נוהג ולא בפעם הראשונה כמי שמייצג את התנועה הרפורמית הפועלת ללא לאות לסתום את פיותיהם של רבני ישראל. הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף שליט"א בדבריו ממשיך את העתקת השמועה ודעת תורה של רבני ישראל מאז ומעולם וכך ימשיך לעשות ללא מורא ופחד. זאת התורה לא תהא מוחלפת. אני מציע לשופט שוהם לרכז את מירב האנרגיות שלו לטיפול הבעיות במערכת המשפט ויש הרבה כאלה".

יו״ר סיעת יהדות התורה ח״כ יעקב ליצמן: "ההתערבות הבוטה של אורי שוהם בהתנהלות הראשון לציון הגר״י יוסף שליט״א, הינה שערורייתית, מקוממת, ומבטאת את רוח הזדון הרפורמית של הממשלה. אין ולא יהיה מי שימנע מפוסקי ההלכה, לנהוג כפי מחויבותם ואמונתם, להתריע ולעמוד בפרץ נוכח הפגיעות הקשות, והמגמות להרוס את ערכי הדת והמסורת בישראל. יש לדחות בתוקף את הנסיונות להלך אימים על גדולי ישראל, בדרכים של הפחדות ואיומים".

ח"כ בן גביר מסר בתגובה: "ההחלטה של אורי שוהם היא מפגן של צביעות. כששופט העליון מני מזוז יצא נגד השר אמיר אוחנה, נציב התלונות על שופטים שוהם הסתפק באמירה "ראוי היה להימנע מהאמירות" ודחה את התלונות נגד מזוז. אבל כשמדובר ברב הראשי שמתבטא בסוגיות ההלכתיות החשובות ביותר לעם היהודי, אז אורי שוהם יוצא מגדרו כדי להשתיק, לפגוע ולהתנגח. חרפה".

בן גביר הוסיף כי: "מי שמתבטא כך נגד הרב הראשי לישראל לא ראוי להישאר בתפקידו, ואני קורא לשר המשפטים לעשות שימוש בסמכותו להדיח נציב תלונות על שופטים שמתנהג באופן שאינו הולם את מעמדו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים