שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » הממשלה אישרה תכנית לשיקום איזור השריפה
השריפה בהרי ירושלים
את תכנית הסיוע שגיבשו ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושרי הגנת הסביבה, האוצר והפנים, בנוסף, תגובש תכנית לשיקום אקולוגי באזור בהיקף של 60 מיליון ₪.
השריפה בבית מאיר | צילום: דוברות המשטרה

הממשלה אישרה היום (ב') את תכנית הסיוע שגיבשו ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושרי הגנת הסביבה, האוצר והפנים לשיקום נזקי השריפה בהרי יהודה. בנוסף, תגובש תכנית לשיקום אקולוגי באזור בהיקף של 60 מיליון ₪.

כזכור, ב -15 באוגוסט 2021 השתוללה שריפת ענק בשטח נרחב בהרי יהודה שנמשכה כשלושה ימים. כתוצאה מהשריפה פונו הישובים בית מאיר, שורש, שואבה, כסלון, גבעת יערים, רמת רזיאל, איתנים וצובה, ונגרם נזק רב לכל האזור כולל למבנים ולתשתיות. השריפה כילתה אלפי דונמים של יערות וחורש טבעי, חלקו בתחום הגן הלאומי הרי יהודה, פגעה במעיינות ואתרי טבע ומורשת, בשבילים וחניונים והביאה למותם של בעלי חיים רבים מספור. עד השריפה, התקיימה באזור הרי יהודה אוכלוסייה משגשגת של יחמורים שהושבו לטבע לפני כ-20 שנה וכן צבאים ומיני יונקים רבים הנמצאים בסכנת הכחדה.

להלן עיקרי התכנית שאישרה הממשלה:

  • הקצאת 2.6 מיליון ש"ח לסיוע מיידי במימון הוצאות חירום דחופות ומיידיות של הרשות המקומית, להחזרת מצב התשתיות הציבוריות לקדמותן ולהוצאות הרשות המקומית בגין שהות התושבים שפונו מחוץ לביתם בשל נזקי השריפה.
  • הקצאת 5 מיליון ש"ח לרשות המקומית עבור הוצאות פינוי מפגעי אסבסט עקב השריפה, אשר הממשלה מכירה בה כבעלת השלכות סביבתיות משמעותיות.
  • המשרד להגנת הסביבה יגבש תכנית פעולה שהיקפה יעמוד על 60 מיליון ש"ח לשיקום אקולוגי של כלל השטחים הפתוחים ואתרי הטבע שנפגעו כתוצאה מהשריפה, בשיתוף עם רשות הטבע והגנים, הקרן הקיימת לישראל, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, הרשות המקומית וגופים נוספים. התכנית תגובש בתוך כ-60 יום.
  • יוקצו 400,000 ש"ח ממשרד העבודה והרווחה לטובת תכניות שיקום בתחום הרווחה ליישובים שנפגעו בשריפות, אשר ייבנו בשיתוף המשרד והרשות המקומית.

מהניסיון שנצבר בשיקום האקולוגי של השריפה בכרמל עולה, כי קיימת חשיבות רבה בביצוע פעולות שיקום וממשק ארוך טווח של השטח שנשרף. עוד עולה הצורך המיידי בהכנת תוכנית שיקום שתאפשר למנוע סיכונים לחיי אדם בשטח, לשקם את המערכות האקולוגיות והמגוון הביולוגי ולהגן על היישובים סמוכי היער.

כל זאת, תוך התייחסות לצורך בהיערכות לשינוי אקלים והמגמות הצפויות באזורנו הכוללות עליה בטמפרטורות, הפחתה במשקעים ועליה בתדירות ובעוצמה של אירועי הקיצון (כגון גלי חום ושריפות).

תוכנית השיקום כוללת היערכות להקטנת הסיכון משריפות עתידיות בכלל האזור, ותאפשר התחדשות של הצומח הטבעי ומניעת השתלטות של מינים פולשים, שיקום של טרסות חקלאיות היסטוריות ושיקום שמורות טבע ואתרי טבע ומורשת שנפגעו והנגשתם מחדש לציבור המטיילים. התוכנית גם תכלול שיקום של אוכלוסיות בעלי החיים.

בנוסף, בישובים בית מאיר, גבעת יערים ורמת רזיאל נפגעו בשריפה גם מבנים, שבחלקם עדיין גגות אסבסט צמנט. כשחומר זה נשרף, משתחררים סיבי האסבסט לאוויר ומסכנים את האוכלוסייה שסביבם. במצב זה קיימת חובה חוקית לפנות את שאריות האסבסט המסכנות את הציבור. הפינוי עצמו חייב להתבצע באמצעים מיוחדים ועם הקפדה על כללים שנועדו לצמצם את פיזור המפגע המסוכן. המשרד להגנת הסביבה יסייע למועצה לבצע את הסרת האסבסט בצורה בטוחה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים