שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הממשלה הצביעה על מינוי אקוניס לשר המשפטים
"לא חוקי"
גנץ התעקש להעלות את שמו להצבעה, אך הוא נפל • נתניהו העלה את אקוניס להצבעה וקיבל רוב – אך מנדלבליט צעק: "זה לא חוקי, ההצעה לא עברה"
אופיר אקוניס | צילום: אתר הכנסת

הממשלה התכנסה היום (שלישי) כדי לדון במינוי שר המשפטים, בהמשך להחלטת בג"ץ מיום ראשון שחייבה את הממשלה לקיים דיון דחוף בנושא בתוך 48 שעות. במהלך הישיבה הציע ראש הממשלה בנימין נתניהו להקצות 48 שעות כדי להגיע לפתרון מוסכם, אך יו"ר כחול לבן בני גנץ דרש לקיים עכשיו את ההצבעה על מינוי שר המשפטים, והבהיר שלא תהיה החלטה אחרת מבחינתו מלבד מינוי שר משפטים מטעם גוש כחול לבן.

בדיון הצביעו רוב שרי הממשלה בעד מינוי אופיר אקוניס לתפקיד, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. נתניהו העלה את ההצעה למינוי אקוניס על אף שמנדלבליט הבהיר כי אי אפשר להעלות את ההצעה לסדר היום מבחינה משפטית בשל ההסדר בממשלה בין הליכוד לכחול לבן.

בתום ישיבה ממושכת יו"ר כחול בני גנץ סירב להצעת נתניהו לדון בנושא הבאת עצירים לבתי משפט ב-48 השעות הקרובות והעלה להצעה את מינויו שלו, אלא שההצעה נדחתה ברוב של 17 נגד 10. מיד לאחר מכן, דרש ראש הממשלה להעלות להצבעה את מינוי אופיר אקוניס לתפקיד.

לאחר ההצבעה, מנדלבליט אמר: "מה שקרה כאן זה היה לא תקין, לא בסדר שלא אפשרו לי לדבר. ברגע שאני אומר שאני לא מוכן שזה יעלה לסדר היום – לא נתנו לי לדבר ולהגיד שמדובר בהחלטה לא חוקית. מה שקרה פה חסר תקדים. ההצבעה לא חוקית. התוצאה שלה היא אחת – ההצעה לא עברה! אופיר אקוניס אינו שר המשפטים".

במהלך ישיבת הממשלה הסוערת ורוויית הצעקות, שנערכה ב"זום", טענו ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר אמיר אוחנה כי ההסכם הקואליציוני עם כחול לבן כבר לא בתוקף, ולכן לכאורה תפקיד שר המשפטים לא צריך להינתן למועמד מטעם כחול לבן.

ראש הממשלה פנה לשרי כחול לבן והאשים: "תפסיקו להטיף לי מוסר על מינוי שר משפטים בגלל שיקולי חיים. אתם מנעתם הבאת החיסונים". השר חילי טרופר השיב לו: "אני לא חושב שראוי להטיף לנו, עובדה שהחיסונים הגיעו והנושא נפתר. אי מינוי שר משפטים נובע – וזה ברור לכל אזרח – משיקולים זרים".

השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, אמר כי "תוקף ההסכם הקואליציוני הוא לכנסת ה-23. היא עברה מן העולם ואיתה גם ההסכם ולכן אנחנו לא מחויבים למינוי שר משפטים מכחול לבן. אף אחד לא יודע מה יהיה בעוד שבוע מבחינת מו"מ קואליציוני ולכן לא ראוי ולא סביר למנות שר משפטים קבוע". נתניהו הצטרף לדבריו של אוחנה, קטע את שר החקלאות שוסטר ואמר: "ההסכם הקואליציוני הוא לכנסת הקודמת. לכנסת הזאת – לא. ההיתממות היא בצד שלכם".

נתניהו הגיב: "השר שוסטר אני לא הפרעתי לך אתה לא תפריע לי. ההסכם הקואליציוני הוא לכנסת הקודמת. את בעיית העצורים אפשר לפתור בסוג אחר של הסמכה. יש היתממות בצד שלכם. מספר הח"כים שלכם קטן מאוד. הבעיה שיש פה זה רק נושא מינוי עצירים. לא ברור מדוע אתם מתעקשים למנות שר משפטים בימים של מו"מ להקמת ממשלה".

נתניהו הוסיף: "יש כאן שתי אפשרויות. אחת היא להסמיך שר, יכול להיות שר הביטחון, לקבל את הסמכויות הללו שנוגעות לאסירים. אפשרות שנייה אם זה לא מקובל, לנסות לפתור את הבעיה של שר המשפטים כולו. אם אנחנו רוצים, אם תרצה בני אפשר לעצור בכמה דקות ולדון בזה. אם נצטרך להגיע לפתרון כולל נצטרך לבקש מבג"ץ עוד 48 שעות ואם בג"ץ לא יסכים נצטרך לחזור ולהתכנס".

במהלך הדיון, השר דודי אמסלם ניסה להתמקד בסוגיה הספציפית של העצורים, אולם היועמ"ש ושרי כחול לבן הסבירו שמדובר רק בסימפטום של הבעיה העיקרית – היעדר שר משפטים, מצב שיוצר סיבוכים וקשיים רבים להתנהלותה התקינה של המדינה.

היועמ"ש דחק בשרים וקבע כי החלטה צריכה להתקבל "תוך 40 דקות. כך לפי דרישת בית המשפט. הדיון צריך להגיע למיצוי והחלטה כבר היום". דבריו של היועמ"ש באים כאמור ברקע ההחלטה של בג"ץ מיום ראשון כי יש להכריז על המינוי עד היום בצהריים, אחרי שהיה נחרץ עם הזמנים הוציא היועמ"ש מכתב לביהמ"ש בו ביקש להאריך את מתן התשובה למינוי עד לשעה 15:00.

גנץ סירב לעוד דחייה במינוי, וצעק בישיבת הממשלה: "נמאס לי מהזובור שלכם. שקלתי דחייה אבל ירדתי מזה, לא תהיה פשרה. תחמנותכם אומנותכם". גנץ דרש להעלות את ההצבעה על מינוי שר משפטים כעת, כשהוא טוען שיש למנות אותו לתפקיד.

שר הפנים אריה דרעי הציע לנתניהו, גנץ ומנדלבליט לחזור מההצבעה. "אני מבקש מכולם שנצביע כדי לתת לגנץ את סמכויות העצירים ובעוד 48 נגיע להסכמה למינוי שר המשפטים. חבל שנסיים ככה את הדיון, אני חושב שעדיין אפשר לתקן ולנסות. זה עדיף על פיזור הממשלה במצב הנוכחי", אמר. נתניהו השיב: "ההצעה של השר דרעי מצוינת".

מכחול לבן נמסר אחרי ישיבת הממשלה: "נתניהו והליכוד ניסו לבצע פיגוע נוסף בדמוקרטיה- וכחול לבן מנעה מהם. הם ביקשו לפרק את סמכויותיו של משרד המשפטים בשל גחמה פוליטית- ולא נתנו להם. הם ביקשו להעביר הצבעה לא חוקית שלא היתה על סדר היום למינוי אקוניס לשר משפטים בניגוד לעמדת היועמ"ש- ונכשלו".

"הם מבקשים שוב לממש את מזימת אפריל- ואנחנו לא נאפשר להם. כחול לבן בהובלת גנץ תמשיך לשמור על הדמוקרטיה עד שתורכב ממשלת שינוי שתחזיר את ישראל למסלול", לשון הודעת כחול לבן. גנץ צייץ בטוויטר: "הזהרנו ממזימת אפריל – מנענו את מזימת אפריל. אמשיך לשמור על הדמוקרטיה"

בכיר בליכוד שצוטט ב'מעריב' הסביר כי "בגץ ביקש בקשה לא תקינה בלשון המעטה לבחור שר חרף חילוקי הדעות וההסכם המשתק. והממשלה מתוך רצון לכבד את בגץ בחרה במועמד שרוב הממשלה והכנסת רוצים בו לשר משפטים. אם יש טענה שההחלטה לא תקינה שיגישו בגץ והוא יבטל את הבחירה והממשלה תכבד את הביטול. הרי בגץ לא הורה ולא יכול להורות את מי לבחור".

מלשכת נתניהו נמסר בתום הדיון כי "בית המשפט חייב את רה״מ לקיים דיון בממשלה עד יום שלישי בצהריים בסוגיית מינוי שר משפטים. בהתאם להחלטה זו לקיים דיון על מינוי שר משפטים, רה״מ כינס את הממשלה הבוקר. בתחילת הדיון הציע רה״מ להמתין 48 שעות כדי להגיע להסכמות ושר הביטחון הסכים".

"רה״מ אמר שיש שתי אפשרויות – להסמיך מיד שר כלשהו לטפל בסוגיית העצירים או לחליפין להמתין 48 שעות כדי להגיע להסכמות על מינוי שר. תחילה, גנץ הסכים ל48 שעות ובהמשך חזר בו מההסכמה, וסירב לשני הנתיבים ודרש הצבעה במקום".

"רה״מ הסכים והעלה את ההצעה למינוי גנץ, ומשזו נפלה, העלה את מועמדותו של השר אקוניס שקיבל רוב קולות. היועמ״ש טען שהפרשנות שלו היא שההצבעה על אקוניס היא לא חוקית כי בני גנץ התנגד לה. השר אוחנה אמר שההסכם הפריטטי תקף רק על ״סדר היום״ שהיה מוסכם מראש, וכלל רק את מינויו של שר משפטים מבלי לנקוב במועמד ספציפי. בתגובה מזכיר הממשלה ושרים העלו את סעיף 15 לתקנון הממשלה, שקובע כי ראש הממשלה רשאי לעלות לסדר היום נושא שהוא מאשר שיש צורך לדון בו, וכך נהג".

נתניהו פנה לאחר הדיון ליועמ״ש בבקשה שיעביר לבית המשפט את העמדה הבאה: "מבלי לגרוע מהטענה שההחלטה על מינויו של השר אקוניס התקבלה בממשלה כדין, ראש הממשלה מבקש 48 שעות נוספות כדי לנסות להגיע להסכמה בין הצדדים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים