שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הממשלה מתכוונת לדחות את פינוי ח'אן אל אחמר
בנט שוב לא מקיים
לפיד ביקש מהממשלה לדחות את פינוי חאן אל-אחמר, המדינה פנתה לבג"ץ לקבל הארכה לתגובה. בנט יומיים לפני הבחירות: "רק אני ואיילת הצבענו בעד הפינוי"
נפתלי בנט ואיר לפיד | צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ
בנט על חאן אל אחמר |
צילום: באדיבות אתר סרוגים

ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד פנה היום (ראשון) במכתב למזכיר הממשלה שלום שלמה המבקש דחייה נוספת בפינוי ח'אן אל-אחמר. העתקים מהמכתב הזה נשלחים לראש הממשלה נפתלי בנט, ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, למנכ"לי המשרדים השונים ולכל הגורמים הרלוונטיים.

לפיד כתב כי בכוונתו "לבחון את התנאים הדרושים לפינוי המאחז ולקיים בחינה משמעותית ומעמיקה של כלל ההשלכות החוקיות". הוא ציין כי "בשנת 2018 אישר בית המשפט העליון להרוס ולפנות את המאחז, אולם בשל שיקולים מדיניים כאלו ואחרים, שהתקבלו על ידי הממשלות הקודמות – לא פונה המאחז עד עצם היום הזה".

לדברי שר החוץ, "פינוי המתחם טומן בחובו מספר אתגרים כבדי משקל ועל כן עלול להוביל להשלכות מדיניות רבות. נוכח זאת שהממשלה החדשה הוקמה זה עתה, וטרם הספיקה לבחון את הנושא לעומקו באופן עצמאי ובלתי תלוי במסקנותיה של הממשלה הקודמת, ובשים לב שמדובר בסוגיה רגישה במיוחד כפי שתואר עליל, הריני מבקש לבחון את התנאים הדרושים לפינוי המאחז ולקיים בחינה משמעותית ומעמיקה של כלל ההשלכות החוקיות והבין-לאומיות של המהלך".

ב'חדשות 12' דווח כי לפיד לוקח על עצמו את בקשת הדחייה מאחר שמפלגות הימין בממשלה, ימינה ותקווה חדשה, תקפו בחריפות את נתניהו על כך שנמנע מפינוי המקום. בכך החליטו בממשלה להמשיך למעשה את מדיניותו של נתניהו, שדחה את הנושא שוב ושוב מאז פסיקת בג"ץ ב-2018.

המדינה הגישה ביום חמישי בשבוע שעבר לבג"ץ בקשה להאריך את מועד ביצוע החלטת בית המשפט לפינוי והרס המאחז בחודשיים נוספים "לצורך הגשת הודעת עדכון". בתגובה, בית המשפט ביקש את תגובת העותרים, תנועת רגבים, עד ל-26 ביולי.

בתנועת רגבים מסרו בתגובה: "אמרתם ממשלת שינוי, לא? בכל הקמפיינים האחרונים שלהם טענו ימינה וראש הממשלה בנט כי צריך להחליף את נתניהו כדי להיאבק בהשתלטות הפלסטינית על שטחי סי, לעצור את אובדן אדמות הנגב לפזורה הבדואית, להחזיר את המשילות והביטחון לגליל, לנגב ולערים המעורבות, וכן – גם כדי לפנות את חאן אל אחמר".

"העובדה שראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, טורח להוציא לתקשורת בעיצומו של תשעה באב, הודעה על הבקשה לדחיית הפינוי, למרות שהפרקליטות שלחה את תשובתה לבג"ץ כבר בשבוע שעבר, מלמדת שלפיד מנסה לעשות כאן ספין פוליטי על חשבון ימינה וששותפיו של בנט לא מתכוונים לאפשר לו לממש דבר מכל הבטחות הבחירות שלו. לא בנגב, לא בגליל ולא בחאן אל אחמר. בנט, זה הזמן להתעשת ולהראות מי עומד בראשות הממשלה. פנה את חאן אל אחמר היום".

יו"ר ימינה, כיום ראש הממשלה, נפתלי בנט, אמר באולפן סרוגים יומיים לפני הבחירות: "נזכיר לכולם באותה החלטה, רק אני ואיילת הצבענו בעד הפינוי, ושרי הליכוד כולם וכל שאר שרי הממשלה התנגדו" אמר. "כל כך הרבה שנים נתניהו אמר שבגלל האג לא נחיל ריבונות, או לא ניישב, או לא נפנה. בסוף לא החלנו, לא יישבנו, לא פינינו, ועדיין קיבלנו את האג".

ב-2018 כתב בנט: "חאן אל אחמר יפונה. מדובר בבנייה בלתי חוקית שהריסתה אושרה בבגצ. במדינת חוק אוכפים את החוק גם אם הקהילה הבינלאומית מתנגדת ומאיימת. מפלגת הבית היהודי תוודא שאכן כך יקרה".

שרת הפנים איילת שקד, חזרה באותו משדר על הדברים: "בנט ואני היינו היחידים שהתנגדו לדחיית הפינוי. שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן רוצה לפנות, נתניהו ביקש לעצור והביא את זה לדיון בקבינט. היה דיון סוער, בסוף אני ובנט התנגדנו. יש פסק דין שמאפשר את הפינוי, הדבר היחיד שעוצר את זה הוא נתניהו".

לדבריה, "ההתיישבות הייתה יכולה לגדול, חאן אל אחמר היה יכול להיות מפונה וההתיישבות הצעירה הייתה מוסדרת. ואני אפילו לא מדבר על הפספוס ההיסטורי של הריבונות. אבל אני בטוחה שהטלפון הראשון של נתניהו לא יהיה אלינו, אלא לגנץ או לפיד. ככה הוא תמיד עובד. נתניהו זה לא ימין. הוא אדם פרגמטי, אבל לא ימין".

יו"ר תקווה חדשה, שר המשפטים כיום גדעון סער, פנה לבנט וקרא לו להקים ממשלת שינוי שתפנה את חאן אל אחמר: "אני קורא כבר היום לנפתלי בנט ידידי, שאתה לא הולך לעוד ממשלה של נתניהו, בוא ביחד נקים ממשלת שינוי, שהגרעין שלה יהיה ימין ומרכז. אני בא מבקעת הירדן, איפה שנתניהו הבטיח ריבונות, ועכשיו אני בחאן אל אחמר, איפה שהוא הבטיח לפנות, וראיתי בדרך התיישבות צעירה איפה שהוא הבטיח להסדיר – ואף אחד מהם לא קרה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים