שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » המנדט של נתניהו להרכבת הממשלה פקע בחצות
בדרך לממשלת שמאל?
ריבלין צפוי להחליט בקרוב האם להעביר את המנדט למועמד אחר שינסה להרכיב ממשלה או להעבירו לכנסת. הליכוד: "בנט סירב להתחייב לממשלת ימין"
בנימין נתניהו במליאת הכנסת | צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

המנדט של ראש הממשלה בנימין נתניהו להרכבת הממשלה פקע בחצות (בין שלישי לרביעי). נשיא המדינה ראובן ריבלין צפוי להחליט בקרוב האם להעביר את המנדט למועמד אחר שינסה להרכיב ממשלה או להעבירו לכנסת.

מבית הנשיא נמסר כי "התקופה בת 28 הימים הקבועה בחוק יסוד: הממשלה, אשר עמדה לרשות ראש הממשלה ח״כ בנימין נתניהו להרכבת ממשלה- תמה בחצות. זמן קצר לפני חצות, הודיע נתניהו לבית הנשיא כי לא עלה בידו להרכיב ממשלה ועל כן הוא מחזיר את המנדט אל הנשיא. מחר, יום רביעי, כ"ג באייר, 5 במאי, במהלך הבוקר, יעמוד בית הנשיא בקשר עם הסיעות באשר להמשך תהליך הרכבת הממשלה".

מהליכוד נמסר בשעה 23:57 כי "עקב סירובו של בנט להתחייב לממשלת ימין, דבר שהיה מוביל בוודאות להקמת ממשלה בהצטרפות של חברי כנסת נוספים, ראש הממשלה נתניהו החזיר כעת את המנדט לנשיא". ההודעה נגד בנט מסמנת כי ככל הנראה לא ימליצו עליו בפני הנשיא להיות זה שינסה להרכיב את הממשלה.

יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' מסר הלילה: "‏אחיי למחנה הלאומי, תרימו את הראש. שום דבר עוד לא נסגר. אנחנו עוד רחוקים מלהפסיד בקרב הזה, ובע"ה עוד נצליח גם בו. אבל מה שחשוב זה שמה שלא יהיה נישאר חזקים ומאוחדים, זקופי קומה ובטוחים בצדקת דרכנו, ובעזרת השם במערכה הכללית וודאי ננצח. כי האמת איתנו ובסוף האמת מנצחת".

הבוקר אמור ריבלין לפתוח בהתייעצויות, ויש לו לפי החוק שלושה ימים להחליט אם להעביר את המנדט למועמד אחר כמו יו"ר יש עתיד יאיר לפיד או יו"ר ימינה נפתלי בנט, או להעביר אותו ישירות לכנסת. הנשיא לא מתכוון לזמן אליו את כל ראשי הסיעות אלא להודיע כי מי שעמדתו השתנתה או שיש בידיו מידע שחשוב להביא לידיעתו מוזמן ליצור איתו קשר.

השיקול המרכזי שילווה את הנשיא בהתייעצויותיו לגבי הרכבת הממשלה בימים הקרובים יהיו אם יש מועמד שיש סבירות שירכיב ממשלה – ואם לא, אז הנשיא צפוי להעדיף להחזיר את המנדט לכנסת. אם המנדט יוטל על מועמד, הוא יוכל להציג ממשלה באמצעות רוב רגיל. אם המנדט יגיע לכנסת, העסק מסתבך, ומוריד משמעותית את הסיכוי להרכיב ממשלה, כיוון שצריך 61 תומכים.

על פי חוק יסוד: הממשלה, לחבר הכנסת עליו הטיל נשיא המדינה את מלאכת הרכבת הממשלה, נתונים 28 ימים להרכבת הממשלה מיום ההטלה. הנשיא רשאי להאריך את התקופה עד 14 ימים אך הוא אינו חייב להיענות לבקשה.

עם פקיעת המנדט עומדות בפני הנשיא שתי אפשרויות שעליו לממש בתוך שלושה ימים: להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ אחר שהודיע לנשיא שהוא מוכן לקבל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה ולח"כ זה יהיו 28 ימים להרכבת הממשלה – אותם לא ניתן להאריך או להודיע ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה.

הצטרפו ועקבו אחר

2 תגובות

  1. התרחיש הרצוי ביותר למדינת ישראל:
    ============================
    1. הנשיא מחזיר את המנדט לכנסת.
    2. מרכז הליכוד, בהסכמת נתניהו, מטיל על חבר כנסת אחר מן הליכוד לפעול מיד להקמת ממשלה.
    3. חבר הכנסת מן הליכוד שנבחר כאמור לעיל, פונה מיד אל ש"ס, החרדים, הציונות הדתית, ימינה ותקווה חדשה לשם הקמת קואליציה בראשותו. לאחר סגירת הסכמים אתם, ניתן לחשוב, כאפשרות, על פניה גם אל גנץ, לצורך ביצור הקואליציה.
    4. חבר הכנסת מודיע לנשיא שעלה בידו להקים ממשלה.
    5. קדנציה מלאה ויציבה עוברת על הממשלה החדשה ועל הכנסת.
    6. מר נתניהו מזוכה במשפטיו ומנוקה מכל רבב / מורשע רק בעבירות קלות ערך שאינן פוסלות אותו מלכהן במשרה ציבורית. חוזר בכבוד מנצחים אל הנהגת הליכוד – אם רצונו בכך.

  2. בושה וחרפה לבנט שבכל מחיר רוצה להיות ראש ממשלה חבל מאד שעלה על עץ גבוה שהוא לא יכול לרדת ממנו וחבל מאד שהוא לא מודע שהוא לא יכול לנהל את המדינה מימני הפך לשמאלני וכל זה בשביל לקבל את התואר ראש ממשלה כי בפועל הוא לא יכול להיות לא הוא ולא לפיד .זה גדול עליהם שורה תחתונה העם הוא זה שסובל .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים