שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » בורסה ושוק ההון » המניה האנונימית שזינקה ב-40% מתחילת 2021
רובוט ניקיון
נתי סיידוף השקיע מיליון וחצי דולר בחברה אנונימית ללא רקורד, הכנסות ולקוחות • המניה השלימה זינוק של 40% מתחילת 2021 ל-215 מיליון שקל • סיפורו של רובוט ניקיון
נתי סיידוף | צילום: יח"צ

נתי (נתנאל) סיידוף, 66, הוא איש עסקים עסוק במיוחד, המתגורר לסירוגין בארה"ב ובישראל. סיידוף הוא בעל השליטה בקבוצת הענק שיכון ובינוי, בעלת מחזור פעילות של 6-7 מיליארד שקל בשנה וכ-7,000 עובדים בארץ ובחו"ל.

שיכון ובינוי מהווה למעשה חלק קטן מעסקיו הבינלאומיים של סיידוף, שהינו צאצא ישיר למשפ' סיידוף הירושלמית, שנודעה בגמילות החסד האין-סופית שאפיינה את פעילותה בירושלים הענייה של ראשית המאה. בבעלותו של בן המשפחה, עסקי כרייה ותשתיות באפריקה התיכונה, עסקי נדל"ן ובנייה במיאמי ועסקי זהב ויהלומים מסביב לגלובוס.

אז מדוע טייקון כמו נתנאל סיידוף, ניאות להשקיע 1.5 מיליון דולר זניחים בסטארט-אפ אנונימי ללא רקורד, ללא לקוחות וללא הכנסות?

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חותר להגעה ל-40% אנרגיה ירוקה במשק האנרגיה המערבי, כבר בשנים הקרובות. הלקוחות הן לא חברות ענק כמו פורצ'ן 500, אלא ממשלות ענק כמו ארה"ב, גרמניה, בריטניה, צרפת ועוד. זהו שוק עצום שהולך ומחליף את תחנות הכוח המסורתיות, כולל המונעות בגז או באנרגיה אטומית

רובוט לניקוי פאנלים סולאריים אותו מפתחת בלייד ריינג'ר | צילום: BladeRanger

רובוט ורחפן פועלי ניקיון

ב-2015 החליטו היזמים פרופ' אסף פרידלר וד"ר נחום קמינקא, כי בידם פתרון מעשי לאחת הבעיות הקשות הטורדות את ענף האנרגיה הירוקה העולמי. ענף המגלגל מאות מיליארדי דולר בשנה, ממכירת חשמל ירוק לממשלות ענק.

מתברר, כי לכלוך בוץ, אבק או אפילו שלשלת ציפורים – מפחיתים ב-30% את תפוקת מתקני הפוטו-וולטאיים הגדולים. המדובר במתקני ענק, הפרוסים לאורך עשרות קילומטרים של שדות ומדבריות ברחבי המערב ובסין.

בפועל, אלה הם אמצעי ייצור החשמל האלטרנטיבי הגדולים והיעילים הידועים – ביחס לכל אמצעי הייצור הירוקים האחרים, כמו אנרגיה שאובה (מפלי מים), אנרגיית רוח (טורבינות רוח), אנרגיית אשפה (ניזול) ועוד.

עולם האנרגיה הסולארית

פרופ' אסף פרידלר, הוא מאותם אנשי מדע הלבושים בצניעות ומשוחחים בשפה חברית ובגובה העיניים, בלא סימן חיצוני לפיתוחים גאוניים אותם יזם בשנים האחרונות.

פרידלר הוא דיקן הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע באוניברסיטה העברית בירושלים, מי שאחראי ב-4 השנים האחרונות לפיתוחו של רובוט טכנולוגי חסר תקדים – למטרות ניטור וניקיון מתקנים פולטו-וולטאיים.

הרובוט פורץ הדרך והרחפן הנלווה לו, פעילים ללא הפסקה בכל מתקן או מבנה סולארי, כולל גגות ענק ושדות פתוחים המכילים אלפי פאנלים סולאריים. "זהו מוצר סופר טכנולוגי שעושה את העבודה הפשוטה ביותר, עבודת ניקיון. כיום מדובר על ניקוי פאנלים בשכיבה, אבל זה עשוי להחליף יום אחד, את מנקי החלונות במגדלי המשרדים והמגורים. זה פשוט מדהים היכולות שלו", אומר ל'בחזית' משקיע בשוק ההון שגרף עד כה כ-250% על ההשקעה במניה.

לבלייד ריינג'ר, החברה המפתחת, אין בשלב זה הכנסות או הזמנות כלשהן, אך בכירי הענף שהתוודעו למערכת טוענים כי שוויו של המיזם פורץ הדרך עשוי להגיע למיליארדי דולר ארה"ב, גם בשל שימושים אפשריים במערכות בטחון והגנה.

המניה הושקה רק בדצמבר, וכבר רושמת זינוקים מפתיעים | צילום: באדיבות המצלם

השקעה של 8 מיליון בלבד

בסטארט-אפ הפועל בסודיות מרבית, במבנה משרדים ישן ברמת אפעל – הושקעו 8 מיליון שקלים בלבד.

ביום חמישי האחרון הגיע שווויה של בלייד ריינג'ר ל-214 מיליון שקל, על אף מימושים קצרים מטעם בית ההשקעות פסגות, המנצל את רווחי ההון וגורף קופונים תוך אובדן מעמד 'בעל עניין'.

בענף מעריכים, כי שוק הפאנלים הפוטו-וולטאיים, יגלגל ב-2025 כ-330 מיליארד דולר ארה"ב, ממכירת חשמל סולארי טעון לעשרות מדינות שונות, כולל סין שהיא שוק עצום מימדים בפני עצמו.

נשיא ארה"ב הנכנס, ג'ו ביידן, חותר להגעה ל-40% אנרגיה ירוקה, במשק האנרגיה המערבי, כבר בשנים הקרובות.

הלקוחות בתחום הצומח הזה, הן לא חברות ענק כמו פורצ'ן 500, אלא ממשלות ענק כמו ארה"ב, גרמניה, בריטניה, צרפת ועוד. זהו שוק עצום שהולך ומחליף את תחנות הכוח המסורתיות, כולל המונעות בגז או באנרגיה אטומית. השוק הפרטי הזה, מתוגמל על פי שיעורי תפוקה בלבד ולכן כל גידול של 5% בתפוקה, הוא גידול של 10% ברווח הנקי.

תשואה של 10,000%

"אם הרובוט והרחפן החדשים של בלייד ריינג'ר יכולים לשפר את תפוקת הייצור הסולארי ולו ב-10%, בעלויות שוטפות נמוכות, אזי הגדלת את מחזור ההכנסות העולמי בסכומים עצומים", אומרים ל'בחזית' בחברת הון הטבע (CAPITAL NATURE), המפעילה חממות היי-טק ישראליות-אקדמיות ומי שסייעה לבלייד ריינג'ר בימיה הראשונים.

הון הטבע, המנוהלת על ידי המדען ד"ר נחום קמינקא, רושמת תשואה נוכחית מדהימה של כ-1,700% על ההשקעה בבלייד ריינג'ר.

החברה הדיסקרטית מרמת אפעל, הונפקה ב-6 בדצמבר 2020, לפי שווי של 70 מיליון שקל. כ-4 שנים קודם לכן, הוקצו 30% ממניות החברה להון הטבע תמורת 2.5 מיליון שקל, לפי שווי של 8.3 מיליון שקל.

כיום כאמור, מגיע שווי החברה ל- 214 מיליון שקל, פי 3 משווי ההנפקה, אך בהתייחס להקצאה ב-2016 – מדובר ברווח הון של אלפי אחוזים.

הון הטבע היא מבעלי המניות הגדולים בחברה והיא מחזיקה ב-21.7% מהמניות, בעקבות דילולים שבוצעו טרום ההנפקה.

הון הטבע בראשות ד"ר קמינקא, רושמת תשואות חסרות תקדים מהשקעות שביצעה ב-2 חברות נוספות בתחום האנרגיה המתחדשת: אוגווינד ואלקטריאון.

3 החברות בהן השקיעה הון הטבע – בלייד ריינג'ר, אוגווינד ואלקטריאון, נסחרות בשווי מצרפי של יותר מ-5 מיליארד שקל. ההשקעות המצטברות של הון הטבע בחברות הללו, הסתכמו ב-6.3 מיליון שקל בלבד. כיום, מדובר בתשואה מצרפית של למעלה מ- 10,000% ובאחזקות בשווי מאות מיליוני שקל.

הרובוט מסוגל לנקות ולקרצף ביסודיות על-אנושית, תוך מעבר זהיר ומחושב בין שורות אינסופיות של פאנלים, מתקנים פוטו-וולטאיים יקרים בכל גודל ומיקום. בין השאר, בגגות משופעים חסומי גישה, או בשדות אנרגיה ענקיים ומוצפי בוץ – ללא מגע יד אדם ובקצב של 400 מ"ר ב-1 שעה

התקנה של פאנלים סולאריים | צילום: only_kim, שאטרסטוק

רפאל ואלביט מערכות

לא רק נתי סיידוף נהנה מהזינוק החד בשער מניית בלייד ריינג'ר. כחודשיים לפני שבלייד ריינג'ר הנפיקה בתל אביב, החליטו בחברות הענק הביטחוניות רפאל ואלביט מערכות, להצטייד בחבילות גדולות של אופציות הניתנות להמרה במניות בלייד ריינג'ר.

גם קבוצת ביטוח ישיר (ביטוח ישיר פיננסים), החליטה לרכוש חבילות אופציות ובסך הכול 1.3 מיליון אופציות הונפקו לחברות מסחריות ולמשקיעים פרטיים. מדובר בין השאר, ביזם הנדל"ן פרנק גירון, קבלן שירותי הניקיון דוד מסאסא, אנשי העסקים גבי קינן, אופיר כורש, אבי גנץ, ויקטור תשובה וגופי שוק ההון אינווסט פרו שוקי הון, פיור קפיטל ועוד.

עם מימוש האופציות יחזיק סיידוף בכ-12% מהמיזם פורץ הדרך – בעל המניות הרביעי בגודלו בחברה – באמצעות קבוצת שיכון ובינוי.

בעלת המניות הגדולה: הון הטבע בע"מ

חלק ממסלול הפיתוח (חברת חממה) של רובוט הניקיון הסולארי בוצע בשיתוף אוניברסיטאות מקומיות תחת חממת הון הטבע בע"מ, המנוהלת על ידי הד"ר נחום קמינקא.

קמינקא, הנחשב לאחד האישים הדומיננטיים בארץ בתחומו, מונה ליו"ר בלייד ריינג'ר לפי המלצת פרופ' אסף פרידלר, במטרה לקדם את הפיתוח מבחינה טכנולוגית ועסקית. קמינקא נתן הסכמתו למינוי, אך הגביל את תוקפו ל-18 חודש ממועד ההנפקה.

שני האישים, פרידלר וקמינקא, הם מובילי החברה ופרידלר מחזיק ב-19.34% מהון המניות. חברת קוגניטים אחזקות (קמינקא ויהודה אלמליח) מחזיקה ב-19.34% נוספים, הון הטבע בע"מ מחזיקה ב-21.73% והיתרה בידי משקיעים חיצוניים והציבור.

הבעלות על הון הטבע, מצויה בידי משקיעי הון סיכון מקומיים וזרים, באמצעות חברה זרה.

כוח אדם יקר וקשה לגיוס. ניקוי חלונות משרדים באמצעות סנפלינג | צילום: Irina Boldina, שאטרסטוק

רובוט ניקיון בשוק של 333 מיליארד דולר

מהו הפיתוח הייחודי של חברת בלייד ריינג'ר? בקיצור נמרץ, מדובר ברובוט טכנולוגי (לא אנושי) משוכלל וחדשני, במשקל של כ-2.5 ק"ג, המלווה ברחפן מדיה תואם פונקציות שליטה וניטור, במערכת 3P מתקדמת ובמערכת לניטור וניהול נתונים בענן.

הרובוט מסוגל לנקות ולקרצף ביסודיות על-אנושית, תוך מעבר זהיר ומחושב בין שורות אינסופיות של פאנלים, מתקנים פוטו-וולטאיים יקרים בכל גודל ומיקום. בין השאר, בגגות משופעים חסומי גישה, או בשדות אנרגיה ענקיים ומוצפי בוץ – ללא מגע יד אדם ובקצב של 400 מ"ר ב-1 שעה.

העסקת כוח אדם בתחום ניקוי פאנלים הינה סיזיפית ויקרה ודורשת פיקוח צמוד, גם אם מתגברים על בעיית גיוס כוח אדם (היענות זעומה ביותר להצעות עבודה).

שוק המתקנים הפוטו-וולטאיים העולמי, צומח במהירות ויגיע ב-2025 להיקף שיא של 333 מיליארד דולר ארה"ב (כולל סין).

מה שנחשב רק לפני 20 שנה לפיתוח אנרגיה זניח ולא ריאלי בשוק החשמל העולמי עצום המימדים – הולך וכובש ארצות ומדינות.

קבוצות נדל"ן שונות בישראל, כולל להב אל.אר בבעלות אבי לוי (דלק ישראל), מושקעות בענף האנרגיה הסולארי בהיקפים הולכים וגדולים ולפי הערכה, הלקוחות הראשונים של הבלייד ריינג'ר תהיינה חברות מקומיות השותפות במיזמי אנרגיה גדולים בחו"ל.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים