שיתוף
תגובות
כלכלה » רכב ותחבורה » המספרים מאחורי המכה הכלכלית בענף הרכב
אפקט קורונה
צניחה של כ-90% במספר מכירות הרכב, ביטולי עסקאות, דרישות להנחות ועוד הם רק חלק מהמחיר שגבה הקורונה מענף הרכב • המשבר אינו פוסח גם על שוק הרכבים השכורים
שלמה sixt | צילום: יח"צ

משבר הקורונה לא פסח על שוק הרכב הישראלי, שחווה בחודשי הסגר של מארס־אפריל את אחת התקופות הקשות שידע אי פעם, כאשר באפריל נמסרו 2,600 מכוניות חדשות בלבד – זאת לעומת 22,700 מכוניות שנמסרו באפריל ב–2019, כלומר צניחה של כ–88.5%.

שוק הרכב הישראלי לפני הקורונה חווה הצפה של רכבים חדשים, לאחר ביקושים גבוהים מצד הלקוחות הפרטיים והעסקיים לרכישת כלי רכב חדשים מהיבואנים, כלי רכב מיד שנייה וכן לביצוע עסקות ליסינג (חכירה) של כלי רכב ולהשכרתם. זאת, כשחלק מהיבואנים גם פועלים בתחומי הליסינג.

חברות הליסינג הפרטי התמודדו עם תקופה לא פשוטה. הן קיבלו מלקוחותיהם שהתחייבו על השכרת מכוניות, הודעה על כך שלא יוכלו לעמוד בהתחייבויות – ובעקבות כך ביקשו להחזיר את המכוניות או לקבל הנחה בתשלום החודשי. כמו כן, גם בליסינג התפעולי, מול ארגונים וחברות גדולות, שררה אי־ודאות גדולה לגבי עתידם של לא מעט עובדים שמצויים בחל"ת וממשיכים עדיין להחזיק בכלי רכב.

אך נראה כי בחודשים האחרונים דווקא חלה התאוששות קלה של השוק, כאשר נרשמה מגמת גידול במסירות כלי רכב שהחלה במאי־יולי, ונמשכה גם באוגוסט, שבמהלכו נמסרו 20,090 מכוניות חדשות – עלייה של 4% לעומת אוגוסט 2019. בסך הכל, מתחילת השנה נמסרו 162,080 כלי רכב חדשים – ירידה של 19% לעומת התקופה המקבילה ב–2019.

המשבר גרם כמובן לירידות במכירות היבואנים, כאשר מהדו"חות של דלק רכב עולה כי החברה מכרה ברבעון השני 1,214 כלי רכב מתוצרת מאזדה, המשקפים ירידה של 46.6% לעומת הרבעון המקביל ב-2019. בפורד המכירות ירדו ברבעון השני ל-268 כלי רכב לעומת 426 כלי רכב ברבעון המקביל, וכך גם בב.מ.וו – שמכרה ברבעון השני רק 527 כלי רכב, לעומת 837 ברבעון המקביל אשתקד

לא רק הליסינג

בתחום השכרת כלי הרכב נרשמו הפסדים רבים, בעיקר בשל הפסקת תנועת התיירים לישראל. עם זאת, חלה במקביל עלייה בניצול הרכבים (הזמן שבו כלי הרכב בשימוש) החל מסוף מאי, עד ל–80%–90%. הדבר נעשה באמצעות הסטת פעילות ההשכרה לטווח קצר שיועדה לתיירים, לסגמנטים אחרים.

כדי להתמודד עם המשבר ולצמצם עלויות, ביצעו החברות הקפאת רישיונות וביטוחי חובה של כלי רכב בצי ההשכרה שלא הועמדו לשימוש או למכירה כתוצאה מאירועי הקורונה. החברות גם ביצעו בחינה מחודשת של כלל הסכמי הספקים ותנאי האשראי לשם הקטנת הוצאות.

לדוגמה, סך ההכנסות של שלמה החזקות, המחזיקה בצי הליסינג הגדול בענף, כ-75 אלף כלי רכב, הסתכמו ברבעון השני ב-841 מיליון שקל – ירידה של 9.7% לעומת הרבעון המקביל ב-2019. הרווח התפעולי ברבעון השני ירד ב-15.6% לעומת התקופה המקבילה ל-81 מיליון שקל. בזכות ירידה בהוצאות מימון שוטפות וגידול בהכנסות מימון מרכישות אג"ח, הצליחה החברה לסיים את הרבעון השני עם יציבות ברווח הנקי, שהגיע ל–68 מיליון שקל.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים