שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » המערכת למניעת שכחת ילדים – חובה ממרץ 2022
בוועדה הכלכלה
שרת התחבורה ביקשה לדחות את כניסת התקנה לתוקף עד ליוני 2022, אך בתום הדיון החליטה הוועדה לקצר את התקופה; השרה תדווח לוועדה פעמיים על ההיערכות
מיכאל ביטון | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה היום לתקן את התקנות המחייבות התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים בכל רכב פרטי המסיע ילדים מתחת לגיל 4, ולדחות את כניסתן לתוקף רק עד הראשון במרץ 2022 – אז גם תחל האכיפה. זאת בניגוד לבקשה המקורית של שרת התחבורה, ח"כ מרב מיכאלי, לדחייה ארוכה יותר עד לראשון ביוני 2022. התקנות יהיו בתוקף כהוראת שעה לשנתיים, והיום נקבע עוד כי השרה מיכאלי תדווח לוועדה פעמיים עד ה-15 במרץ 2022. היו"ר ביטון אף ציין כי חברי הוועדה מצפים ממשרדי התחבורה והאוצר למצוא פתרון לסבסד את התקנת המערכות למיעוטי יכולת ברכבים ישנים.

היו"ר ביטון פתח את הישיבה ואמר כי מדובר בפיקוח נפש ולכן הוועדה מחויבת למצוא פתרון למצוקה, ולא תאפשר גרירת רגליים ודחיינות. היועץ המשפטי בפועל של משרד התחבורה, עו"ד דוד טמיר, הסביר כי שיעור ההצטיידות עד כה במערכות הוא נמוך מאוד, ומתוך פוטנציאל של 800 אלף מערכות נרכשו רק 50 אלף. עוד הוסיף עו"ד טמיר כי ישנן 300 אלף מערכות שנמצאות בשלבי רכש שונים, על ידי כ-20 יבואנים, אך השוק לא ערוך עדיין.

ח"כ יעקב אשר אמר כי הציבור הישראלי בדרך כלל נערך תמיד ברגע האחרון. היו"ר ביטון ביקש לדעת האם יש כוונה לסבסד את רכישת המערכות, ומנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה, עינת סגל, השיבה: אחת הסיבות שבגללן ביקשנו לדחות את המועד זה כדי להתארגן לסבסוד למיעוטי יכולת.

נציגת המועצה לשלום הילד, מיטל בק, אמרה מנגד כי לדחות את המועד זו תהייה טעות גדולה, שאף תעלה בחיי אדם. היא הזכירה כי בשבוע שעבר מתה הפעוטה תאלין כטיב לאחר שנשכחה ברכב. מנכ"ל babyflag, גדעון קופרמן, סיפר כי נכנס לפיתוח מערכת בעקבות מקרה אישי, ואמר כי ההחלטה לדחות את הכניסה לתוקף של התקנות תפגע באמון הציבור בתהליך ותפגע בעבודה מול ספקים ויצרנים.

לעומת זאת, דוברת ארגון בטרם, עינת שגיא אלפסה, הביעה תמיכה בבקשת משרד התחבורה ואמרה כי התקנה לא הייתה מסייעת לילדים כמו כטיב, מאחר וילדים במצב סוציואקונומי נמוך נמצאים בסיכון גבוה יותר וההוצאה הזו גבוהה עבור משפחותיהם.

ח"כ יעקב אשר, לשעבר יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים של ועדת הכלכלה, ביקש לדעת האם היה קמפיין רציני של משרד התחבורה. הוא הוסיף כי אין ספק שלמשפחות מעוטות יכולת יהיה קושי לרכוש מערכות, והציע להחיל את החובה קודם כל על היבואנים. "כל דחייה חייבת להיות קשורה לסבסוד לשכות החלשות, וצריך להיות ברור שלא תהייה דחייה נוספת", אמר. ח"כ יבגני סובה הוסיף גם הוא כי הדחייה צריכה להיות קצרה יותר.

ח"כ בועז טופורובסקי, שכיהן בכנסת הקודמת כיו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, הזכיר כי הוועדה אישרה את התקנות בתקופת בחירות, בגלל חשיבות הנושא ולמרות שזה לא פופולרי. הוא מתח ביקורת על משרד התחבורה, שהציג במרץ האחרון את התקנות בפני הוועדה והסביר למה צריך למהר לאשרן, וכעת מציג עמדה הפוכה. "יש כאן מחדל רציני של משרד התחבורה. לא דיברתם עם משרד האוצר על מימון ולא עשיתם קמפיין. הגיע הזמן שתעבדו כמו שצריך ולא תנוחו עד שהמערכת הזו תותקן בכל רכב. אין מצב שהתקנה הזו תידחה לראשון ביוני", אמר.

ח"כ אוסאמה סעדי אמר כי מדובר בנושא כאוב במגזר הערבי, וכי האוצר צריך להכניס את היד לכיס ולסבסד את התקנת המערכות. ח"כ לימור מגן תלם אמרה כי גם היא חשה מאוד לא בנוח עם הדחייה, מאחר ומדובר בחיי אדם, ומבקשת דחייה קצרה יותר באופן משמעותי. היא אף הוסיפה כי הוועדה צריכה לקיים דיון נוסף כדי למצוא דרכים לעודד את הציבור להתקין את המערכות.

לנוכח דברי חברי הכנסת החליט היו"ר ביטון להפסיק את הדיון למספר דקות, במהלכן קיימו חברי הכנסת התייעצות עם שרת התחבורה מיכאלי. לאחר ההפסקה החליטה הוועדה כי התקנות יכנסו לתוקף בראשון במרץ 2022 כהוראת שעה לשנתיים, אז גם תחל האכיפה. עוד אישרו חברי הכנסת את הצעת היו"ר ביטון, לפיה השרה תמסור לוועדה שני דיווחים על ההיערכות – האחד עד הראשון בנובמבר השנה והשני עד 15 במרץ 2022.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים