שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » "המצפון שלי נקי, הכתובת הייתה על הקיר"
המפכ"ל על אסון מירון
מפכ"ל המשטרה בשורת ראיונות: "אם יימצא גורם ממלכתי נייטרלי שיבדוק מי אשם – פתוח לקבל את ההחלטה שיהיו". לדבריו, "עשיתי כל מה שיכולתי"
תגיות:
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי | צילום: דוברות המשטרה

שבוע לאחר האסון במירון, המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי שבר שתיקה, בשורת ראיונות לתקשורת. "המצפון שלי נקי, לא אתפטר", אמר שבתאי בראיון ל'חדשות 12' בהתייחסות לאסון שבו נהרגו 45 בני אדם וכ-150 נוספים נפצעו. "גורמים שונים עושים עליהום על המשטרה, לא אתן שיהפכו אותנו לשעיר לעזאזל".

"לא ירדנו לרזולוציה של מי עשה מה, מפאת החשש לשיבוש החקירה", הסביר שבתאי. יחד עם זאת הוא אמר: "מבחינתי התמונה פחות או יתר ברורה ואני מקווה שיביהירו אותה גם לכל האחרים". הוא טען בתוקף שלא הייתה לו אפשרות לדעת על כל נקודה ברחבי ההר: "אני כמפכ"ל, לא יכול להיכנס לפרטים של כל גרם מדרגות ואיפה מוצב כל שוטר".

"אני מרגיש שעושים עליהום על המשטרה", אמר עוד המפכ"ל, והתנגד באופן נחרץ להטלת האחריות לאסון על המשטרה: "מאוד קל להתנפץ על משטרת ישראל בנושא האחריות. לא אתן שמשטרת ישראל תהפוך לשעיר לעזאזל של האירוע הזה, בזמן שגורמים אחרים שהיו מעורבים נשארים בסדר".

רנ"צ שבתאי הסביר בראיון לדני קושמרו כי כל אירועי הפולחן הדתי יוצרים "ואקום": "האירועים האלה לא זקוקים לאישור של משטרת ישראל ברישוי עסקים או באישור האירוע ואז יש אירוע המוני שאף גוף לא מוכן לקחת עליו אחריות. אנחנו באופן טבעי מנסים לתכלל את כל הגורמים על מנת שהאירוע יתקיים בצורה סדורה ותקינה". הוא מבהיר: "בכל הקשור לפולחן הדתי – מה מותר ומה אסור, כמה ולמה – הנושא הזה נכון להיום פרוץ".

שבתאי הסביר גם שלמרות שבמשטרה ידעו שבהר קיימים ליקויים וקיימות נקודות תורפה רבות, לא הייתה אפשרות לעשות משהו מהותי בנידון: "יכולתי לומר 'אוקי אני דופק על השולחן והאירוע לא מתקיים', אז האירוע באמת לא היה מתקיים? זה פולחן דתי. זה כמו שתגיד שמחר סוגרים את הר הבית או רחבת הכותל". לדבריו, גם בשנה שעברה, בתקופת הקורונה, כאשר הוחלט שלא מקיימים את ההילולה, עדיין הגיעו עשרות אלפים והתעמתו עם כוחות המשטרה במקום, אז על אחת כמה וכמה כאשר אין הגבלות בריאותיות.

בראיון ל'כאן חדשות' הבהיר כי בשום שלב לא ראה סיבה להתפטר והדגיש: "במקרה הספציפי יש פה נושא שצריך להיבדק על ידי גורמים חיצוניים. אני שלם עם עצמי שעשיתי את כל מה שרק ואפשר בכלים שהיו לרשותי על מנת לעשות את הטוב ביותר. אם יימצא גורם ממלכתי נייטרלי שיבדוק מי אשם – פתוח לקבל את ההחלטה שתהיה".

שבתאי אמר כי ועדת חקירה ממלכתית תהיה מקובלת עליו והבהיר: "באירוע רגיל יש גורם אחד שאתה מדבר איתו. באירוע כזה אף אחד לא רוצה לקחת אחריות. המשטרה נשאבה לוואקום הזה ותכללה את האירוע. אין לי את הכלים לבדוק אם המהנדס צודק או לא. משטרת ישראל מתכללת את כל הגורמים, אבל כל אחד בתחום אחריותו".

המפכ"ל נשאל בראיון לירון דקל על יחסי הכוחות של המערכת מול החברה החרדית. "המשטרה חזקה ועצמאית. השר אכן מינה אותי, אבל מהשלב של המינוי אני אוטוריטה בפני עצמה. בסופו של דבר ההחלטה היא שלי, אני אחראי. לא היה לחץ על כמות האנשים במירון, הסיפור היה אפידמיולוגי בתחילת הדרך. לנו היה ברור שתהיה בעיה לשלוט על כמות האנשים שיגיעו. גם בשנה שעברה לא היה היתר לבצע מדורות, עדיין היו עשרות אלפי אנשים שהגיעו להר", אמר שבתאי.

"אין לי את הכלים לבדוק אם המהנדס צודק או לא. אירוע רב נפגעים נלקח בחשבון לאור ניסיון העבר, ואפילו תורגל בשעות הצהריים בידי כל הכוחות". שבתאי ציין כי בזכות התרגול, הפינוי "עבד כמו שצריך", הוסיף.

בריאיון לחדשות 13 אמר: "אני לא מתנער מאחריות ולא מסתתר מאחורי כלום. אם הייתי מרגיש אשם, הייתי שם את המפתחות. אני עם מצפון נקי שעשיתי את כל מה שיכולתי עם הכלים שעמדו, בתנאים שעמדו ועשיתי את זה על הצד הטוב ביותר, אני וכלל משטרת ישראל".

בנוסף, שבתאי הכחיש את הדיווח לפיו לא פתח "ועדת חקירה" עקב לחצים פוליטיים, בין השאר מהשר לביטחון פנים אמיר אוחנה ואמר: "ההחלטה היא שלי ואני נושא באחריות עליה. יש גבולות גזרה ברורים ביני לבין השר ויש לי עמוד שדרה מספיק חזק. לא הרגשתי לחץ פוליטי אלא פעלתי על פי התכנון לפי מה שאני מכיר. הכתובת הייתה על הקיר, כמו שאמרו קודמיי. עשינו כל שביכולתנו על מנת לצמצם, למזער. לצערי, לא צלח".

בעניין המחסומים שהורדו בשער שכם לאחר אירועי האלימות שהתרחשו, הסביר שבתאי כי "אולי טעינו ברמה הפיקודית. זה לא בושה, לבוא ולעשות הערכת מצב מחדש ולשמוע את השיח. הורדנו את הברזלים אך אחרי יומיים הבנו שאין קשר בין הברזלים לבין ההד שהיה שם. אני לא חף, לא מטעויות ולא משגיאות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים