שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » בורסה ושוק ההון » המשבר הימי החמור הנחית מהאוויר הזדמנות
בדרך לאינפלציה
אם בעבר קניות האונליין מנעו אינפלציה, אזי שבשנה האחרונה המגמה התהפכה והן אלה שדווקא מניעות לאינפלציה • דניאל שבקס חקר את הנושא וגילה הזדמנויות השקעה באופק
תגיות:
אוניות בים | צילום: Aun Photographer, שאטרסטוק

אם לפני כמה שנים הייתם שואלים אותי איך האינפלציה לא עולה, אחד מהנימוקים שלי היה שהעלייה המתמדת והגדולה של הקניות באינטרנט בעשור השני של המאה ה-21 היא הגורמת לכך שאין אינפלציה בישראל.

אמנם אם נבדוק את מדד המחירים לצרכן נמצא שהוא לא כולל את הקניות שלנו באינטרנט (במידה ובוצעו בחנויות פיזיות או מקוונות בחו"ל), אבל אין ספק שהקניות מחו"ל לוחצות על העסקים בישראל לא להעלות מחירים וממילא מרסנים את האינפלציה.

מגפת הקורונה שעדיין לא עזבה אותנו הגבירה בצורה חדה את הרכישות באונליין, וזאת מהסיבה הפשוטה שאנשים במשך תקופות ארוכות לא יצאו החוצה וחלק ניכר מהעסקים לא נתנו שירותים.

אלא שבמקביל, העלייה ברכישות אונליין גרמה לפגיעה בשרשרת האספקה העולמית, וזאת בשל מחסור במכולות המשמשות להובלה ימית של סחורות מסין למדינות המערב.

ניתן אפילו לומר שממש יש היפוך בתופעה הנ"ל, כאשר היום הקניות הרבות באינטרנט גורמות לעליית מחירים (!!).עליית המחיר נובעת מהעלייה בביקושים ליבוא מסין, לצד הקטנת מספר האוניות שעוגנות בנמלים בארץ. נכון לרגע זה כמות האוניות לא יכולה לענות על הדרישה, ומחירי ההובלה ממשיכים לעלות. חלק מהמוצרים המיובאים לישראל, כמו גם למדינות אחרות, במכולות בים – פשוט נתקעו בדרך.

חלק מהפקק הוא פקק עולמי בגלל ביקושים גדולים, הספינה הזכורה לשמצה שסגרה את תעלת סואץ, מיעוט בעובדים, הגבלות כאלו ואחרות ועוד, כאשר לצד זה נוצר גם פקק מקומי בגלל המגבלות שלנו כמדינה קטנה.

נכון לשעת כתיבת השורות אמנם לא ניתן לדעת כרגע כמה זה הולך לעלות לנו, אבל אין ספק שזה יעלה…

מעקב אחר המדד של חברת המחקר והיעוץ DREWRY, שמתמקדת במחקר הענפים הימיים, ניתן לראות כי מחירי הובלת המכולות זינקו בצורה משמעותית ובחלק מהנתיבים במאות אחוזים.

מחירי התובלה זינקו בחלק מהנתיבים במאות אחוזים | צילום: מדד DREWRY

ליבואנים אין מנוס כרגע והם מגלגלים את העליות היקרות, איך לא, על הצרכנים.

בישראל כבר נבדקו מספר חלופות, כגון הגברת היבוא מיעדים כגון טורקיה ולא מסין, אבל ברגע שהתחילו להסיט אחוזים ניכרים מהיבוא למדינות אחרות – גם שם המחירים התחילו לעלות.

ישנם תחומים שיתכן וירוויחו מעליית המחירים, ולכן כדאי למשקיעים לעקוב אחרי מדד מחירי התובלה. אינני מדבר על חברות התובלה העולמיות (ישנם כ-10 חברות אשר שולטות בכ-80% משוק התובלה הימית) כי שם הרווחים כבר עלו בצורה חדה והכל מתומחר במניות שלהם. אני דווקא ממליץ להמשיך ולעקוב אחרי המגמה, כי במידה ומחירי התובלה הימית ימשיכו לעלות מי שירוויחו מזה יהיו חברות התעופה שמתעסקות בהובלה אווירית.

גם אם מחירי התובלה האווירית עדיין יהיו יקרים מעט יותר, צריך לקחת בחשבון את נושא הפקקים בנמלים ובמקביל את עלות ההזדמנות (cost opportunity). הכוונה בעלות ניצול ההזדמנות היא שקלול של האלטרנטיבות העומדות בפני היבואן – הובלה ימית מול אווירית.

הובלה אווירית אמנם יכולה עדיין להיות יקרה יותר, אבל ברגע שהפערים נסגרים והיבואן לוקח בחשבון את המהירות של ההובלה האווירית ישנם ענפים ותחומים שיעדיפו לעבור להובלה אווירית כדי לנצל את ההזדמנות.

הרי לא יתכן להיתקע עם ביגוד מהעונה הקודמת כשמזג האוויר משתנה ואף יבואן של ילקוטים ואביזרים לבית הספר לא יחכה לאמצע שנת הלימודים כדי לחסוך בעלויות אלא יעבור להובלה אווירית שאומנם יקרה יותר אבל הוא לא יתקע עם מלאי שאין לו מה לעשות איתו כי פספס את העונה.

כך שיתכן שבקרוב נראה עלייה ברווחיות בחברות התעופה בזכות מעבר להובלה אווירית.

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים