שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » המשטרה השתמשה בתוכנת ריגול נגד אזרחים
תחקיר מטלטל
ב"כלכליסט" מציינים כי התוכנה שימשה את המשטרה במצבים נוספים, כגון ביצוע פישינג, השתלת הרוגלה אצל מקורב לפוליטיקאי, פריצה לנייד של עובדים בחברה ממשלתית ועוד
פריצת סייבר | צילום: mundissima, שאטרסטוק

אתר "כלכליסט" חושף היום (ג') שמשטרת ישראל שתלה מרחוק בטלפונים של אזרחים את תוכנת המעקב NSO, ולמעשה – הצליחה להשתלט להם על המכשירים, להאזין לשיחותיהם ולצפות בכל ההתכתבויות שלהם.

ההוראה לבצע את המעקב באמצעות הרוגלה של NSO ניתנה, כך לפי "כלכליסט", ע"י דרגים גבוהים במשטרה וללא צו בית משפט או פיקוח של שופט, למרות שלא דובר בעבריינים או חשודים. בחטיבת הסייבר המשטרתית "סיגינט" קיבלו את ההוראות מהדרגים הגבוהים, וצוות מבצעים מיוחדים של החטיבה ביצע אותן.

התוכנה NSO ידועה כתוכנה ששימשה משטרים נוספים לעקוב אחר מתנגדיה. ב"כלכליסט" מציינים כי התוכנה, שבאה לידי שימוש גם בארץ, כאמור, באה לידי שימוש גם כדי לחפש ראיות לשוחד בטלפון נייד של ראש עיר מכהן, בשלב חקירה סמויה נגדו. הפריצה הניבה ראיות שאכן הייתה עבירה. בהמשך כדי להסתיר את מקור הראיות, הן הולבנו כ"מידע מודיעני" ולאחר מכן נפתחה חקירה גלויה ובשלב הזה הראיות שכבר היו ידועות למשטרה מראש, נתפסו כחוק בצו חיפוש וחדירה לנייד שהתקבל מבית משפט.

ב"כלכליסט" מציינים כי התוכנה שימשה את המשטרה במצבים נוספים, כגון ביצוע פישינג, השתלת הרוגלה אצל מקורב לפוליטיקאי, פריצה לנייד של עובדים בחברה ממשלתית ועוד.

הרוגלה של NSO כידוע, מצויה תחת מתקפה של מדינות מערב רבות. ארה"ב הכריזה על החברה ככזאת שפוגעה באינטרס הלאומי שלה, והיא הוכנסה אחר כבוד לרשימה השחורה של משרד הסחר האמריקאי. גם בצרפת, התובע הכללי פתח בחקירה נגד החברה לאחר שגילה כי הרוגלה שימשה לפריצה ומעקב אחר עיתונאיים מקומיים.

המעגל שהיה מעורב בידיעה והנחיית השימוש ברוגלה היה מצומצם וכלל בין היתר את המפכ"ל או ראש אח"ם, ראש חטיבת הסייבר וראש מדור האזנות. החדירות לניידים נעשו ללא צווי חיפוש וללא אישור וביקורת של בית משפט מחוזי, כמו שהדבר דרוש למשל במקרה של האזנת סתר משטרתית. מי שביקש להגביר את השימוש ברוגלה גם לאחר מחאת הדגלים השחורים, היה המפכ"ל המכהן בזמנו רוני אלשיך.

תגובת NSO: "ככלל, איננו מתייחסים ללקוחות קיימים או פוטנציאליים. נבקש להבהיר כי החברה לא מפעילה את המערכות שברשות לקוחותיה ולא מעורבת בהפעלתן. עובדי החברה לא חשופים למטרות, כמו גם לא חשופים למידע אודותיהן, לא מעורבים ולא חשופים לפעילות מבצעית של לקוחותינו ולא לכל מידע הקשור לחקירות המנוהלות על ידי הלקוח. החברה מוכרת את מוצריה תחת רישיון ופיקוח לשימוש של גופי ביטחון ורשויות אכיפת החוק מדינתיים למניעת פשע וטרור באופן חוקי ועל פי צווי בית משפט והחוק המקומי בכל מדינה".

ב"כלכליסט" דיברו עם גורם מטעם NSO שאמר להם: ״מבלי להתייחס ללקוח כזה או אחר, אין לעובדי החברה יכולת להיחשף למידע הנאסף על ידי הלקוח בשום צורה״.

ממשטרת ישראל נמסר ל"כלכליסט" כי "הטענות שנמסרו בפנייתכם חוטאות לאמת. משטרת ישראל פועלת בהתאם לסמכויות המוקנות לה בחוק וככל שנדרש על פי צווי בית המשפט, במסגרת נהלים וכללים שנקבעו ע"י הגורמים המוסמכים.

פעילות המשטרה בתחום זה נמצאת תחת פיקוח ובקרה באופן רציף, על ידי היועץ המשפטי לממשלה וגורמים משפטיים חוץ ארגוניים נוספים. מטבע הדברים אין בכוונת המשטרה להתייחס לכלים המופעלים על ידה. יחד עם זאת, נמשיך לפעול בנחישות בכל האמצעים העומדים לרשותנו, במרחב הפיזי והרשתי, במטרה להילחם בפשיעה בכלל ובפשע המאורגן בפרט על מנת להגן על ביטחונו ורכושו של הציבור".

מדוברות המשטרה נמסר: "בהמשך לפרסומים בהם לכאורה משטרת ישראל משתמשת בתוכנת ריגול כפי שפורסם הבוקר בכלכליסט ברצוננו להעמיד את הדברים על דיוקם: אין שחר לטענות העולות בכתבה שפורסמה היום. כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה ע״פ דין, על בסיס צווי בימ"ש ונהלי עבודה מוקפדים.

בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס. משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות לאכיפת החוק במדינת ישראל".

ח"כ מירב בן ארי, יו"ר הועדה לביטחון פנים מסרה לאחר פרסום התחקיר כי: "התחקיר של העיתונאי תומר גנון חושף הבוקר אירוע חמור מאוד. לא ייתכן שמשטרת ישראל שאחראית לביטחונם של אזרחי המדינה תפגע בפרטיותם ובזכותם הדמוקרטית. פעמים רבות אני מגבה את משטרת ישראל, אך ישנם מקרים שדורשים ביקורת. אבחן את הנושא לעומק ובקרוב אקיים על כך דיון בוועדה בראשותי. לא אתן למקרים כאלו לקרות במשמרת שלי".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, התייחס לתחקיר ואמר כי "אין פרקטיקה של האזנות סתר, או חדירה למכשירים, בידי משטרת ישראל ללא אישור שופט.

יחד עם זאת בכוונתי לוודא כי לא מתבצע שום עיגול פינות בנושא NSO וכי כל דבר נבדק ומאושר על ידי שופט ברחל בתך הקטנה״.

חברת הכנסת אמילי מואטי (העבודה) הגיבה לתחקיר ואמרה: "איש לא חשב שעלילות הNSO יסתיימו בתקריות דיפלומטיות בלבד ולא יעבוד נגדנו פנימה. החשיפה של תומר גנון תובעת בדיקה מיידית של הרשויות. מתכוונת לבקש דיון מיוחד בוועדה לבחטחון פנים, שתניע הליך של בדיקה בהקדם".

השר בלי תיק אלי אבידר קרא "לעצור מיד את השימוש בתכנות ריגול נגד מוחים ומפגינים וכנגד כל מי שאינו מוגדר כיעד טרור.

"מדובר באזעקת חירום לציבור הדמוקרטי במדינת ישראל, שלאורך המאבק העיקש נגד איכוני השב"כ ופגיעה בחירות האזרחים, העדיף לשתוק ולא לעסוק בפריצת הגבול שבין המדינה לחירות האזרח.

"שימוש המשטרה בטכנולוגיה אזרחית/צבאית כדי למנוע ולהגביל הפגנות לגיטימיות, הוא פגיעה אנושה בקודש הקודשים של הדמוקרטיה – חירות האזרח. והכל נעשה במחשכים. בתקופת הממשלה הקודמת התברר כי כל מי שהפגינו נגד הממשלה הם לא פחות "ממתנגדי משטר , כפי שעלה במסמכים שנידונו במועצה לביטחון לאומי. רק שאיש לא העלה על דעתו שהמשטרה תשתמש בטכנולוגיות חודרניות ללא אישור שופט".

לדברי אבידר, "זהו המדרון החלקלק שדיברנו עליו בשנתיים האחרונות, אשר דורס ומעלים את גבול שבין המדינה לאזרח. החשיפה הזאת מטלטלת. אני קורא לשר לביטחון פנים לעצור מייד את השימוש בתוכנות ריגול כנגד מוחים ומפגינים, וכל שימוש שאינו עונה להגדרה – טרור. להחזיר את השימוש בכלים אלה לאישור של שופט".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים