שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » המשטרה שתלה תוכנה לאישים בכירים רבים
נחשף ב'כלכליסט'
תוכנת המעקב הותקנה אצל פוליטיקאים, אנשי עסקים בכירים, מנכ"לי משרדים ממשלתיים, ראשי ערים, מנהלי חברות ענק, עיתונאים, יועצי רה"מ נתניהו ומשפחתו
תגיות: , ,
פריצת סייבר | צילום: mundissima, שאטרסטוק

ב"כלכליסט" נחשף הבוקר כי השימוש של המשטרה בתוכנת הריגול פגסוס של NSO, לא היה "מקומי" או כזה שמוגבל למקרים ספורים. "הכלי" נהפך לאחד הכלים השמישים ביותר בידי המשטרה לאיסוף מודיעין.

תוכנת המעקב הותקנה אצל פוליטיקאים, אנשי עסקים בכירים, מנכ"לי משרדים ממשלתיים, ראשי ערים, מנהלי חברות ענק, עיתונאים, מארגני מחאות מכל סוג ומין כמעט, יועצי ראש הממשלה לשעבר נתניהו ובני משפחתו.

במשך שנים חודרת המשטרה לטלפונים של אזרחים ומשתלטים עליהם בלי היתר בחוק לעשות זאת ובלי צו מבית משפט, מתוך הבנה ששופטים לא יאשרו התנהלות כזאת.

כך למשל, לקראת הפגנה בצמתים מרכזיים בשעות העומס, במשטרה רצו לדעת היכן תהיה ההפגנה, מה מתוכנן במהלכה, מי יגיע אליה, כמה אנשים יהיו נוכחים ואילו צמתים עלולים להיחסם.

לצד מפגיני 'בלפור', כלכליסט חושף כי בפגסוס הודבקו, בין היתר, גם ניידים של ראשי מחאת "הנכים הופכים לפנתרים" ובטלפונים של מארגני ההפגנות של יוצאי אתיופיה בישראל.

גם אחרי קרן טרנר אייל עקבה המשטרה. כשהיתה מנכ"לית משרד התחבורה ואחר כך מנכ"לית משרד האוצר, מישהו חשד שטרנר מדליפה מסמכים סודיים לעיתונאים, ויחידת הסייבר סיגינט של המשטרה הדביקה את הטלפון שלה בפגסוס.

אותה תוכנת מעקב הושתלה גם בטלפונים של מתיישבים ביהודה ושומרון סמוך לפינוי מאחזים. פגסוס הותקן גם במכשיר הטלפון של אבנר נתניהו. חיטוט שם העלה התכתבויות בלשון נקבה מכיוונו של אבנר לכאורה. במשטרה הסיקו מכך שייתכן כי זהו הנייד שבו משתמשת לעתים אשת ראש הממשלה שרה נתניהו. גם הניידים של יועצי התקשורת של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, טופז לוק ויונתן אוריך, הודבקו בתוכנה.

שרת הפנים איילת שקד הגיבה הבוקר (שני) בחשבון הטוויטר שלה לחשיפה ב"כלכליסט" לפיה המשטרה השתמשה בתוכנת ריגול של NSO כדי לפרוץ לטלפונים של שורת נבחרי ציבור, עיתונאים ומארגני מחאות בלי צו בית משפט.

"אם הדברים נכונים מדובר ברעידת אדמה, במעשים שמתאימים למשטרים אפלים במאה הקודמת שאסור שנהיה דומים להם. חדירה המונית לפרטיות של אנשים רבים זו הפקרות שחייבת להיפסק היום. נדרשת ועדת חקירה חיצונית, לא למטרות האלה קנתה המשטרה את התוכנות הללו. לכנסת ולציבור כולו מגיעות תשובות, היום", כתבה שקד.

יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' כתב בתגובה, "איילת, בחסות רעידת האדמה הזו את והשותף שלך גנבתם את השלטון. אם נותרה בך מעט יושרה ואם את חרדה באמת לדמוקרטיה הישראלית את צריכה להפיל את הממשלה הזו ולהביא לבחירות מידיות שיחזירו את הדמוקרטיה ואת השלטון שנגנבו מאזרחי ישראל".

אבנר נתניהו הגיב לתחקיר הריגול ואמר: "אשכרה זה קרה גם לי. באמת שאני בהלם. מסתבר שאין שום חשיבות לשטויות האלה, 'כן מעורב בפוליטיקה, לא מעורב', וזה יקרה גם לכם".

ח"כ ישראל כ"ץ הגיב לפרסום ואמר לכאן ב': "מהדברים החמורים שנחשפו הבוקר אין מנוס מהקפאת כל ההליכים המשפטיים נגד בנימין נתניהו והקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת העניין. היה כאן ניסיון בוטה להפיל ראש ממשלה מכהן באמצעים בלתי חוקיים. מי שעשה, שישלם את המחירים".

ח"כ מירב בן ארי יו"ר הוועדה לביטחון פנים אמרה כי "‏יש להקים ועדת חקירה חיצונית שתבדוק את הדברים לעומק. ‏זו שיטת עבודה שמתאימה למשטרים חשוכים, לא לישראל. ‏יש לחקור מהשר הממונה דאז, המפכ"ל ועד אחרון השוטרים שחדר לטלפון ללא צו ואם אמת בדבר, להעמידם לדין. ‏אפנה לשר עמר בר-לב עוד היום בנושא".

ח"כ ד"ר שלמה קרעי מהליכוד: "אם הממשלה לא תקים מיד ועדת חקירה ממלכתית, אפעל להקמת הוועדה לביקורת המדינה אדהוק, ונחליט שם על הקמת ועדת חקירה ממלכתית בעצמנו. נראה אותם מצביעים נגד. תוקם ועדת חקירה ממלכתית והמעורבים ייחקרו. יש לצאת לבחירות לאלתר ללא השפעת תוכנות ריגול, ולהסיר את הכתם השחור הזה מהדמוקרטיה שלנו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים