שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » הנדל: לא ייתכן שלמדינה אין לו"ז לתקציב
השופטים זעמו
בדיון בביהמ"ש בעתירה נגד אי העברת התקציב זעמו חיות והנדל על נציגת המדינה שהשיבה כי אין לה הסבר מניח את הדעת מדוע לא הוגשה עד כה הצעת התקציב
פטיש שופט | צילום: Aldeca Productions, שאטרסטוק

בית המשפט העליון דן הבוקר בעתירה נגד דחיית מועד העברת תקציב המדינה, שנדחתה בהתאם לפשרת חבר הכנסת צביקה האוזר מ'דרך ארץ'.

בעתירה שהוגשה על ידי 'התנועה לאיכות השלטון', עמותת 'אחריות לאומית' ועמותת 'חוזה חדש' נטען, כי התיקון לחוקי יסוד הכנסת וחוק יסוד משק המדינה אינם חוקתיים וכי הכנסת השתמשה לרעה בסמכותה.

בעתירה מבקשת התנועה מבית המשפט צו הצהרתי הקובע כי שינוי חוק היסוד בטל מיסודו "לנוכח הפגיעה הקשה בעיקרון הפרדת הרשויות והצורך בפיקוח של הכנסת על הממשלה באמצעות התקציב".

עוד נטען בעתירה, כי "תכנית הפעולה המפורטת, בה התווספו לתקציב המדינה 11 מיליארד שקלים הינה למעשה תקציב שלא אושר", עוד דרשה התנועה מביהמ"ש, להוציא צווים על תנאי שיורו למדינה להשיב לטענות. בית המשפט הצהיר בתחילת הדיון כי בכוונתו לדון אך ורק בסוגיית השימוש לרעה בחוק היסוד.

במהלך הדיון הבוקר דרשו השופטים מהמדינה לנמק את הסיבות לעובדה שהיא מפרה את 'חוק התקציב', משנציגת המדינה לא הצליחה להניח את דעת השופטים הגיבה הנשיאה חיות שישיבה בהרכב והעירה: "הממשלה נמצאת במצב של הפרת חוק התקציב ואין לה הסבר לדבר הזה". השופט הנדל ציין, כי "לא ייתכן שלמדינה אין לוח זמנים להגשת הצעת התקציב".

הנשיאה אסתר חיות שאלה את נציגת הכנסת, עו"ד אביטל סומפולינסקי, האם העברת התקציב לשנת 2020 יומיים לפני שהשנה נגמרת אינה פוגעת בכנסת, והשופט הנדל הוסיף: "הגענו למצב שלמעשה אין תקציב שנה שלמה וזה אחד הדברים הכי חשובים שהכנסת עושה". חיות העירה כי "לצד זה, מחוץ לתקציב מחלקים 11 מיליארד שקלים".

עו"ד סומפולינסקי השיבה: "חברי הכנסת סברו שבחודש יולי לא נכון לצאת לבחירות, היינו רגע לפני הגל השני של הקורונה ואופטימיים לגבי המשבר הפוליטי. חברי הכנסת השתכנעו שיש לתת לממשלה עוד 120 ימים להעברת התקציב".

חיות: "מה הסיבה שלא אושר חוק תקציב 2020 בדרך המלך?"

סומפולינסקי: "המשבר הפוליטי הביא לזה שהממשלה לא הביאה את תקציב 2020 לכנסת. אין לי הסבר יותר טוב לזה. הממשלה לא הצליחה להתכנס ולהתגבש ועדיין בוחנת את השאלה אם צריך להביא תקציב דו שנתי או לא. בשורה התחתונה לא הונחה הצעת החוק לתקציב. הכנסת מצאה פתרון יצירתי ששומר על פיקוח של 11 מיליארד ועדיין כובל את הממשלה לפעול רק במסגרת התקציב ההמשכי אז יש תמריץ לממשלה".

היא הוסיפה: "אנחנו עדיין שומרים על מענה של הכנסת לסיטואציה הזו שהיא חריגה".

נציגת הפרקליטות עו"ד דניאל מרקס: "הסיבה שלא עבר תקציב נעוץ במשבר פוליטי חריג ומתמשך".

חיות לא מוותרת: "מה הסיבה שלא אושר תקציב 2020 בדרך המלך?"

הנדל: "איך אפשר להצדיק את זה ממבטה של הכנסת? להעביר תקציב זה אחד התפקידים החשובים והבסיסיים של הכנסת – לא ייתכן שלמדינה אין לוח זמנים להגשת הצעת התקציב".

הנדל לנציגת הפרקליטות: ״למה לא הוגשה הצעת חוק להעברת התקציב?"

נציגת הפרקליטות, עו"ד מרקס: ״אין לי תשובה".

חיות בתגובה: "איזו מין תשובה זו? הממשלה נמצאת בהפרה של חוק וגבירתי אין לה הסבר לדבר הזה?".

עורך הדין חגי קלעי שמייצג את עמותת 'חוזה חדש': "יש קושי מיוחד לתיקון חוק יסוד שמיטיב עם קואליציה ספציפית. אין תכלית להצדקת הדחייה – אלא לכנסת הנוכחית בשל אי היכולת להעביר את התקציב, ובכדי לא ללכת לבחירות. העיקרון הבסיסי הוא שהשלטון לא יכול לדחות את התפזרותו, אחרת מה יהיה אם יחוקקו חוק יסוד שהכנסת הנוכחית לא תתפזר?".

עורך הדין גלעד ברנע המייצג את 'אחריות לאומית' ציין, כי "התיקון לחוק יסוד: משק המדינה מנסה להתגבר רק על התקציב ההמשכי. כלומר, ה'קופסה' של 11 מיליארד ש"ח צריכה להיות מפורטת, לאן כל שקל הולך, וזה לא ככה. מדובר בצ'ק פתוח". עוד הוא טען כי התיקון לחוק הוא פוליטי "למה הוכנס נושא התמיכות? בשביל הישיבות. המוסדות התורניים היו במצוקה והיה צריך למצוא לזה פתרון".

עורכת הדין דניאל מרקס מהפרקליטות הודתה, "אין ספק שהעיתוי שהוא לא בשליטתנו מוסיף רובד ייחודי ובעייתי. הממשלה הוקמה בשלב מאוחר של השנה, לא הצליחה לגבש תקציב בפרק הזמן של חוק היסוד, ומצאה את עצמה על רקע נסיבות חריגות ביותר".

על כך השיבה הנשיאה חיות: "הממשלה נמצאת במצב של הפרת חוק התקציב – וגבירתי, אין לה הסבר לדבר הזה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים