שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » הנורות האדומות בהקו והרשויות נרדמו בשמירה
אסון מיאמי
לא ברור מטעם מי בדק המהנדס במבנה במיאמי את הבניין לפני שלוש שנים, אבל ברור שלא היו לו ולא מטעם מי ששלחו אותו שיניים על מנת לאכוף את תיקון הבניין
זירת האסון במיאמי | צילום: Felix Mizioznikov, שאטרסטוק

אסון מירון בו בעיקר קרסה מערכת הבקרה, קריסת הפארנצ'ס בגבעת זאב וקריסת הבניין במיאמי, מהווים המשך לקריסות מהעבר היותר רחוק, כמו קריסת המרפסות בחדרה, קריסת החניון ברמת החייל, ועוד קודם לכן, קריסת גשר המכביה, קריסת אולמי וורסאי ואסון איצטדיון הילסבורו באנגליה מלפני כשלושים שנה ועוד.

כל אירוע וסוג הסכנה שהייתה כרוכה בו ואשר היה ניתן למנועה מבעוד מועד. האירועים כולם מצביעים על כך שהרשויות והציבור עברו באור אדום במחשבה התמימה, לי זה לא יקרה או כאן זה לא יקרה. אורות אדומים ובוהקים אלה מחייבים לאלתר את כל העוסקים בבנייה, בתכנון וברישוי, ביזמות ובפיקוח, ואת מחלקות התכנון והאכיפה בעיריות ובמועצות המקומיות, לפעול כל אחד בתחומו למנוע את הקריסה הבאה.

אך לא די בבדיקה ובפיקוח בשלבי הקמת הבניין, המבנה, אלא יש צורך בבקרה תקופתית. בפרט נכון הדבר כיום, כאשר מבנים רבי קומות מגיעים לגבהים שאבותינו ואבות אבותינו לא שיערום, גם לא אלה שבנו את מגדל בבל… ולא עוד, אלא שיותר ויותר בניינים רבי קומות, משולבים מבני מסחר, משרדים ומבני חינוך, שילובים המחייבים בין היתר דרכי מילוט מורכבים, נתיבים לכוחות ההצלה ועוד.

כשם שיש מעקב סדיר של מהנדס אחר תקינותן של מעליות בכל בניין, כך נכון וראוי שמבנים רבי קומות, יבדקו תקופתית. הן בשל העובדה שיש מי גשמים שחודרים לאזור יסודות הבניין ועם הזמן עלולים לערער אותם, והן בשל כל מיני שיפוצים שעושים מי שאינם ברי סמכה, ובכך פעמים רבות, מסכנים את יציבותו של הבניין, מבלי שיש מאן דהו שמודע לכך. אחריותן של העיריות בנדון רבה. ויש ודיירים מעוניינים להרחיב את דירתם, והנה גילו שבין קיר הבית לקיר התמך או המסלעה,  ש מרחק מסויים כדי חדר. מבקשים הם אפוא לנצלו, תוך סגירת החלל ויציקת רצפה חדשה בין ריצפת הבית וקיר התמך או המסלעה. זאת מבלי לחשוב שהמרחק נעשה במחושב כדי שתנודות ההר לא תשפענה על יציבות הבניין. למעשה, מרחיב הדירה, מרחיב דעתו, תוך שהוא מסכן את עצמו ואת בני משפחתו, ומסכן את כל תושבי הבניין. דוגמה נוספת היא כאשר לצורך בניה מתחת לבניין, חופר הדחפוריסט, תוך שהוא מגלה את יסודות הבניין עד שדומה כי הבניין עומד על גפרורים, ובכך מסכן את הבניין כולו לקריסה.

המטלה של הבדיקה התקופתית חייבת להיות בראש ובראשנה על מערכת הפיקוח שבכל עירייה, ודומה שרצוי שגבוה מעל גבוה, תופעל מערכת בקרה אמפירית ממשלתית, וד"ל. אולי עתה כששרת הפנים, אילת שקד, תביא להפרטת נותני היתרי הבניה, החלטה מבורכת כשלעצמה, יתפנו תקנים לפיקוח התקופתי על מבנים.

בנוסף, אין לחסוך בקונסטרוקטור, יש להשתמש באותם בעלי מקצוע בעלי ניסיון וישרי דרך, היודעים לאזן בין צרכים הנדסיים ועלויות, מבלי לעשות הנחות מיותרות ומסכנות ביחס החומרים.

לא ברור מטעם מי בדק המהנדס במבנה במיאמי את הבניין לפני שלוש שנים, אבל ברור הוא שלא היו לא לו ולא מטעם מי ששלחו, שיניים לאכוף את תיקון הבניין. תיקון שהיה מונע אסון כה כבד.

לא בכדי הציווי הוא 'ונשמרתם מאד לנפשותיכם'. יש נבל ברשות התורה, ויש נבל ברשות החוק. רק אם נצליח להטמיע שמדובר בסכנה מוחשית, נפעיל מקדמי בטיחות, נפעיל פיקוח מקצועי מחמיר בתכנון ובשעת היציקות, ונערוך בדיקה תקופתית, נטיב למנוע את הקריסה הבאה.

עתה משנבחרה ועדת חקירה לאסון מירון, ראוי שקביעותיה לא יהיו רק לגבי מציאת אשמים, אלא בעיקר כיצד ימנעו את האסון הבא, ולשם כך על הממשלה יהיה לאשר על פי קביעת הועדה, תקציב ראוי לתכנון, פיתוח דרכי גישה ובינוי למירון, כאתר תיירות לאומי על כל המשתמע מכך.

הכותב הוא יו"ר חברת הנדל"ן ציפחה אינטרנשיונל

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים