שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » המפכ"ל: "אם תהיה ועדת חקירה שיבואו אלי"
הניצב שפרש בועדה
כזכור, גורם במשטרה אמר על ניצב אלקלעי: "כולם יודעים למה הוא עזב את המשטרה, אם הוא יפתח את הפה בוועדה המצב של שבתאי לא יהיה טוב"
הניצב שפרש אמנון אלקלעי | צילום: צילומסך

ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון: היום (ה') מעיד בפני הועדה ראש אגף המבצעים בזמן האסון, ניצב בדימוס אמנון אלקלעי שפרש מהמשטרה, שאמר לחברי הוועדה: "ביקשתי לסיים את תפקידי בגלל שרשרת החלטות שגויות".

אלקלעי מספר כי בדיון מכריע שנערך 12 יום לפני ההילולה המפכ"ל שלל לאלתר את ההצעה, והודיע כי מבחינתו יש רק שתי אפשרויות לקיום האירוע – "שחור או לבן", כלומר, או לבטל את האירוע לחלוטין או לקיימו ללא הגבלת קהל כלל.

בעדותו תקף את החלטת המפכ"ל לשלול הגבלת התקהלויות. "זה היה או פתוח במלואו או סגור לחלוטין, או שחור או לבן. אני חשבתי שזה שגוי", הוא הוסיף.

הוא הוסיף אמירה דרמטית של המפכ"ל קובי שבתאי שאמר בוויעוד עם שרים לקראת האירוע: "אם תהיה וועדת חקירה, תבואו אליי שאני לא הגבלתי את כמות הקהל".

הניצב הפורש אלקלעי תקף גם את פרופ' נחמן אש: "ימים פני האירוע נחמן אש הודיע לי שאין תקנות כי אין הסכמה בין משרד הדתות למשטרה והגבתי שזה לא קשור למשטרה. אמרתי לו זה תפקידכם והשארת המצב הקיים זה עצימת עיניים. היועמ"ש של המשטרה דיווח לי אחרי דיון במשרד המשפטים שאין לאף גוף סמכות להגביל את הר מירון".

אלקלעי ממשיך ותוקף את פרופ' נחמן אש שאומר שהמסמך שהוציא בתום ויעוד השרים לא שיקף בכלל את מה שנאמר. לדברי אלקלעי, בסיום הוויעוד עם השרים והדיון שהתקיים סוכם כי פרופ' אש יוציא מסמך של סיכום הדיון. "הוצאתי לנחמן אש שאנחנו מופתעים מהמסמך הזה שיצא לציבור ערב האירוע".

קובי שבתאי בסיור בדרום | צילום: דוברות המשטרה

כזכור, אלקלעי, הודיע זמן קצר אחרי מינוי שבתאי למפכ"ל שברצונו לפרוש מהמשטרה. למעשה, אירוע מירון היה האחרון שלו בשירות. "כולם יודעים למה הוא עזב את המשטרה", אמר אחד הגורמים בזמנו, "אם הוא יפתח את הפה בוועדה המצב של שבתאי לא יהיה טוב".

לדברי אלקלעי, "באמצע מרץ ביקשתי לסיים את תפקידי במשטרה על רקע זה שאני לתחושתי תהליך קבלת ההחלטות הוא שגוי, ההישענות על הדרג המקצועי שגויה. ביטאתי את זה בפני המפכ"ל, ואמרתי לו 'אני לא יכול לקיים את האחריות שלי, האחריות שלך גוברת, אין לי סמכות'".

הוא הוסיף: "בפעם הראשונה שביקשתי לסיים, הוא ביקש ממני להמשיך. אחר כך הייתה שרשרת אירועים מבצעיים, אמרתי לו את זה בפנים, קיימנו שיחה מאוד משמעותית. במקור, לבקשתו שאשאר ראש אגף המבצעים לעוד שנה הסכמתי, זה היה בכניסתו לתפקיד. ראיתי שבכל התקופה שאנחנו משרתים יחד תהליך קבלת ההחלטות לא מתנהל נכון. היו לי שיחות עם המפכ"ל, נשארתי לעוד מספר שבועות. ראיתי את הדפוס ממשיך ואז הלכתי אליו וביקשתי לעזוב את המשטרה".

שמו של אלקלעי הוזכר בחודש שעבר עת שפורסם בווינט פרוטוקול המשטרה הסודי מהדיון שלפני אסון מירון, שממנו עלה כי אלקלעי הצביע מראש על הצפיפות האפשרית כסכנה ברורה ומיידית. "התכלית – שלום הציבור. האיום הגדול – צפיפות ותשתיות", טען, והמליץ להיערך "לאירוע רב נפגעים, ומוכנות לעומס כולל תוכנית לדילול קהל על ידי אגף התנועה".

לאחר דברי הסיכום של המפכ"ל בדיון, אלקלעי ביקש את רשות הדיבור פעם נוספת והדגיש שוב את סכנת הצפיפות והדוחק לפני האסון שבו נספו 45 בני אדם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים