שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » הניתוח שמצית את הדמיון: נוגד דיכאון בשלט רחוק
"קרן אור"
זה נשמע כמו מדע בדיוני, אבל בשבוע שעבר זה קרה בארץ: קוצב מיוחד, שמשפיע על הולכת חשמל למוח ועל מצב הרוח, הושתל אצל סובלת מדיכאון
חדר ניתוח | צילום: Africa Studio, שאטרסטוק

זה נשמע כמו מדע בדיוני, אבל בשבוע שעבר זה קרה בארץ: קוצב מיוחד, שמשפיע על הולכת חשמל למוח ועל מצב הרוח, הושתל אצל סובלת מדיכאון. ד"ר יואב דומני: "הניתוח החדשני יכול להביא קרן אור של תקווה". צפו בהצצה לניתוח שנותן תקווה לחולים. את הדברים פרסם כתב הבריאות של "ישראל היום", רן רזניק.

ההתרגשות בבית החולים הממשלתי-עירוני איכילוב בתל אביב הייתה ניכרת בחדר הניתוח אצל הרופאים המנתחים, אצל הפסיכיאטר שליווה באופן יוצא דופן את המטופלת שלו וגם אצל המטופלת, שתלתה תקווה גדולה בניתוח החדשני שיגאל אותה מהדיכאון העמוק והמתמשך שממנו היא סובלת, לאחר שכל הטיפולים הקיימים בפסיכיאטריה לא הצליחו עד עתה מולו.

הניתוח החדשני, שבוצע לפני כשבוע, היה אחד מהראשונים בארץ שבו הושתל אצל המטופלת קוצב מיוחד (קוצב וגאלי) באזור הצוואר, שאליו מחובר מוליך חשמלי המחובר לעצב המרכזי (עצב הוואגוס). זהו העצב שמקשר בין הגוף למוח, ודרכו מועברים זרמים חשמליים לתאי עצב המפרישים חומרים שונים במוח שידועים כמסייעים בטיפול בדיכאון.

לקראת סוף הניתוח, הפסיכיאטר שמלווה את המטופלת התבקש לבדוק בזמן אמת באמצעות מחשב נייד אם האלקטרודה שמחוברת לקוצב פועלת ומבצעת את המוליכות המיוחלת, שאמורה להגיע למוח של המטופלת ולהשפיע עליו בטיפול בדיכאון.

"ישראל היום" הוזמן לתעד ולצלם את הניתוח החדשני שבוצע בהרדמה מלאה על ידי ד"ר עידו שטראוס, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה תפקודית באגף הנוירוכירורגי באיכילוב, עם הכירורג הבכיר ד"ר גד לוטן. את הניתוח כולו ליווה ד"ר כפיר פפר, מנהל המחלקה הפסיכיאטרית הפתוחה והיחידה לטיפולים מתקדמים בבית החולים הממשלתי הפסיכיאטרי "לב השרון" שבפרדסיה.

הניתוח החדשני בוצע באמצעות אחת מהטכנולוגיות הרפואיות המועמדות להתווסף ב־2022 לסל הבריאות הממלכתי, וועדת סל התרופות כבר דירגה אותו בציון גבוה לקראת הדיונים הסופיים שיתקיימו עד סוף החודש.

הניתוח החדשני נועד לחולים בדיכאון שאי אפשר לטפל בהם עוד בכל התרופות הקיימות, כולל גם בטיפולי בנזעי חשמל, ואשר חלקם כבר לאחר ניסיונות התאבדות רבים – ולדברי הרופאים, עבור חולים אלה מדובר בטיפול מציל חיים.

עד היום התקיימו כעשרה ניתוחים כאלה בארץ, באיכילוב ובבית החולים הממשלתי שיבא בתל השומר, והמימון שלהם היה באמצעות ביטוח פרטי של המטופלים או באישורים מיוחדים של ועדות החריגים בקופות החולים. אצל מרבית המטופלים כבר ניכר שיפור גדול מאוד במצבם אחרי שנים רבות של דיכאון עמוק.

בקרב מרבית הפסיכיאטרים הבכירים בישראל, הניתוח הוא חלק ממהפכה בהתייחסות למחלות נפש כמחלות הנגרמות בגלל הפרעה במוח, ואפשר להשתמש בטיפולים מצילי חיים בדרכים חדשות, שיכולות להביא מזור לחולים שעד היום לא היו לפסיכיאטריה אמצעים שהצליחו להביא להם ריפוי, או אפילו להקלה במצבם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים