שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » הנסיך בסרטון: "אני במעצר בית, מושתק"
הדרמה בירדן
ה-BBC חשף סרטון שצילם יורש העצר הירדני לשעבר מתוך מעצר הבית לפני שניתקו לו את האינטרנט: "אני נמצא במעצר בית, שומרי ראשי נעצרו, כחלק מהניסיון להשתיק ביקורת"
תגיות:
יורש העצר לשעבר של ירדן הנסיך חמזה בן חוסיין | צילום: Abd Alrahman Wreikat

רשות השידור הבריטית, ה-BBC, פרסמה הלילה (ראשון) סרטון שבו נראה יורש העצר לשעבר של ירדן הנסיך חמזה בן חוסיין כשהוא מודיע בקולו שהוא נמצא במעצר בית וקווי התקשורת שלו לעולם החיצון נותקו.

חמזה סיפר בסרטון כי מפקד הצבא הגיע אל מעונו וסיפר לו כי הוא תועד נוכח בשיחות שבהן נשמעה ביקורת נגד המלך והממשלה, אף שלא הוא שהשמיע את הביקורת. חמזה טען כי איננו חלק מאף ניסיון הפיכה, אך תקף בחריפות את הממשלה של אחיו למחצה, המלך עבדאללה.

"קיבלתי ביקור ממפקד המטה הכללי של הכוחות המזוינים של ירדן", אמר חמזה בסרטון. "הוא הודיע לי שאני לא מורשה לצאת, לתקשר עם אנשים או להיפגש עמם משום שבפגישות שהייתי נוכח – או לידיעות ברשתות החברתיות הקשורות לביקורים שעשיתי – הייתה ביקורת כלפי הממשלה או המלך".

"אינני האדם שאחראי להתמוטטות הממשל, לשחיתות ולחוסר היכולת שנפוצים במוסדות הממשל שלנו ב-15 עד 20 השנים האחרונות ושהולכים ומחמירים… ואני לא האחראי לחוסר האמון של העם במוסדות שלו. זה הגיע לנקודה שבה איש אינו יכול לדבר או להביע עמדה על שום דבר בלי שיטרידו אותו, יעצרו אותו או יאיימו עליו".

עוד אמר יורש העצר לשעבר: "אנשים שאני מכיר וחברים שלי נעצרו. האבטחה שלי הוסרה והאינטרנט בביתי נותק. זה החלק האחרון בביתי שנותר עם חיבור לאינטרנט. יכול להיות שזו הפעם האחרונה שאוכל לתקשר".

בסרטון שפרסם לאחר מכן, ובו דיבר בערבית, הוא יצא נגד הודעת הרמטכ"ל הירדני ואמר כי להיות בקשר עם אנשים כדי לעזור להם זו לא פגיעה במולדת. עוד הבהיר כי אין שום אג'נדה חיצונית או מזימה וכל הדיבורים החוזרים ונשנים על כך נועדו כדי לחפות על ההליכה לאחור של ירדן.

בין העצורים הנוספים בפרשה גם בסאם עוודאללה, אשר במשך שנים ארוכות שימש כיד ימינו של המלך ואף כיהן בתפקיד שר האוצר במדינה. עוואדללה נחשב לאחד האחראים על רבות מהרפורמות והמהלכים הכלכליים בשנים האחרונות בירדן.

ירדן מצויה בעיצומה של התפרצות קשה של מגיפת הקורונה, שבמהלכה קיבל שירות המודיעין סמכויות נרחבות שזכו לביקורת מצד ארגוני זכויות אדם. לאחר שבחודש שעבר מתו חולים בנגיף בשל מחסור בחמצן בבית חולים, פרצו כמה הפגנות נגד השלטונות.

מוקדם יותר דווח כי יורש העצר חמזה בן חוסיין נחקר בחשד לניסיון הפיכה נגד המלך עבדאללה. לפי דיווחים, 20 בכירים נעצרו בחשד לאיום על יציבות הממלכה, בהם ראש לשכתו של יורש העצר לשעבר וראש לשכת המלך לשעבר.

בירדן הכחישו כי יורש העצר לשעבר נעצר או נמצא במעצר בית. הרמטכ"ל הירדני, יוסף אחמד אל-חוניטי, הבהיר כי הנסיך חמזה התבקש להפסיק מהלכים ופעילויות שינוצלו לפגיעה בביטחון וביציבות של ירדן במסגרת חקירות כוללות ומשותפות של מנגנוני הביטחון. לדבריו, הוא לא נעצר והחקירות נמשכות.

ירדן העבירה בשעות האחרונות מסר לישראל ולפיו לאחר גל המעצרים "המצב בשליטה" ואין סכנה ליציבות הממלכה. בכירים ישראלים אמרו כי המסר הועבר מגורמי ביטחון ירדנים לעמיתיהם בישראל. בירושלים מעריכים כי אף שירדן אינה מצהירה על כך רשמית, אכן נחשפה תוכנית להפיכה, והיא סיכלה אותה.

הנסיך חמזה, שלפי הדיווחים נחקר על-ידי כוחות הביטחון הירדניים, הוא בנם הבכור של המלך המנוח חוסיין, שמת ב-1999, ושל רעייתו המלכה נור. לפני ההכחשה הירדנית בנוגע למעצרו דווח ב"פוסט" כי הוא שוהה כעת תחת הגבלות בארמונו בעמאן. בעיתון האמריקני דיווחו כי הוא קיבל הודעה על מעצרו מקצינים בצבא ירדן שהגיעו לביתו בליווי שומרים, ממש בשעה שכוחות הביטחון יצאו לבצע את המעצרים האחרים, שבהם כאמור נעצרו עוד כ-20 בני אדם.

בכירים בארמון המלוכה הירדני תיארו את המהלך כמזימה מורכבת ומתוכננת היטב שכללה לפחות אדם נוסף ממשפחתו של המלך. בנוסף, עלה החשד כי בתכנית להדחת המלך לקחו חלק גם מנהיגי שבטים ירדנים וגורמים בעלי השפעת במערכת הביטחון הירדנית. במערכת הביטחון הירדנית מבהירים כי ככל הנראה צפויים מעצרים נוספים של גורמים החשודים במעורבות בפרשה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים