שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » הנשיאים הרצוג וזלנסקי נשאו הצהרות משותפות
בביקור באוקראינה
נשיא אוקראינה אמר: "סימבולי מאד שהביקור הראשון שלך כנשיא המדינה הוא אצלנו פה באוקראינה. אני רואה בזה סמל וכבוד גדול"
הנשיא הרצוג וולודימיר זלנסקי | צילום: חיים צח/ לע״מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג, המבקר בימים אלו באוקראינה, ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי , נשאו היום, הצהרות משותפות לתקשורת עם סיום פגישתם.

הנשיא הרצוג פתח ואמר: "ידידי הנשיא זלנסקי, אני רוצה להודות לך מקרב לב על קבלת הפנים החמה והמאוד חברית בביקור הממלכתי הראשון שלי כנשיא מדינת ישראל וגם הביקור הראשון שלי באוקראינה. בשנה שבה אנו מציינים 30 שנים ליחסים בין המדינות שלנו".

"כמובן שנשארו הרבה נושאים פתוחים על הפרק אבל בכל מה שקשור לסכסוך שביניכם ולבין רוסיה אנחנו אומרים תמיד ובאופן עקבי שאנחנו מאמינים שהפתרון הדיפלומטי של הסכסוך הוא הדבר הנכון, אנחנו נתמוך בו ובכל המאמצים להגיע לפתרון. אני מבקש לברך את האזרחים האוקראינים כולם לכבוד ציון הדרך המשמעותי והחשוב הזה. בנוסף, אני רוצה להקדים ולברך גם אותנו – שני העמים, יחד – לרגל שנת ה-30 לכינון היחסים בין אוקראינה וישראל, שיצוין בסוף השנה הזו".

"אני זוכר היטב את המפגש המרגש והחם בין אבי – חיים הרצוג, הנשיא השישי של מדינת ישראל – לבין גיבור אוקראינה ונשיאה הראשון לאוניד מקרוביץ' קראבצ'וק, עם כינון היחסים בין המדינות, ובביקורו הממלכתי הראשון של הנשיא קראבצ'וק בישראל".

"היחסים האלה – עם אחת הידידות הגדולות של מדינת ישראל – היו חשובים לנו מאז וחשובים לנו עתה פי כמה. אדוני הנשיא, אני הזמנתי אותך במהלך פגישתינו לביקור בישראל ואני שמחתי מאוד שנענית עקרונית לביקור בישראל לרגל האירוע החשוב ביותר ביחסים בין המדינות שלנו".

"שכן מערכת היחסים שלנו מבוססת על העבר הווה ועתיד. לעם היהודי יש עבר מפואר בארץ הזאת – כמה מהגדולות שבדמויות היהודיות והישראליות נולדו וגדלו כאן – מנהיגים דתיים, רוחניים, פוליטיים, מדינאים, הוגים ציוניים ואנשי תרבות בולטים. כפי שאתה יודע, גם היום, ישראלים ויהודים רבים מכל העולם מגיעים לאוקראינה כחלק ממסעות של חיבור לשורשים התרבותיים, הדתיים, לניהול עסקיים ופיתוח קשרים כלכליים ומשותפים בתחומים שונים. אנחנו כמובן מודים מאוד לממשלת אוקראינה על הסיוע שאפשר ליהודים רבים מישראל ומכל העולם לבקר באומן בראש השנה היהודי לפני חודש".

"יחד עם זאת אנחנו גם זוכרים שלעם היהודי יש היסטוריה קשה וכואבת כאן באוקראינה. מפרעות ופוגרומים במאות קודמות, ועד לטבח המזוויע בבאבי-יאר, שם נהיה שנינו יחד מחר, בטקס כפי שציינת אותו לציון 80 שנים לטבח הנורא. בעיניי, העבר הזה מוביל אותנו להווה; הווה שכולל נשיאה חשובה ומבורכת של אוקראינה באחריות על הזיכרון וההיסטוריה של התרבות והמרחב של הקהילה היהודית שחיה כאן לאורך מאות ואולי למעלה מאלף שנה, כולל שימור בתי עלמין וקברות יהודיים, ועד הקמת מרכז ההנצחה בבאבי-יאר. הדברים הללו נחוצים וראויים להערכה רבה, בעיקר משום שהם התשתית החשובה לשותפות אמיצה – כאן ועכשיו של מדינותינו– במלחמה באנטישמיות באשר היא וגם כדי לבנות ביחד עתיד משותף, פורה מוצלח ומבטיח!".

הנשיא הרצוג סוקר משמר כבוד באוקראינה | צילום: חיים צח/ לע״מ

"אני מודה לך, אדוני הנשיא, ולפרלמנט האוקראיני, על חקיקת החוק אשר מתנגד ונאבק באנטישמיות, כמו גם על ההימנעות האוקראינית מהשתתפות בוועידת דרבן. עלינו ללמוד מההיסטוריה; האנושות כולה, ואירופה בפרט, לא יכולים להסכים לאיזה סוג של אנטישמיות– לא בהפגנות, לא במחיקה והכחשת ההיסטוריה, ולא בגלוריפיקציה של דמויות רצחניות מהעבר".

"אדוני הנשיא, אני מאמין שהעבר וההווה מובילים אותנו לעתיד משותף ונפלא בין אוקראינה לישראל, ושאנחנו נמצאים בנקודת זמן רבת משמעות, בכל מה שנוגע לשותפות הזו. מגיפת הקורונה העולמית הוכיחה כמובן שמדינות אינן עומדות רק בפני עצמן, ושותפות בין מדינות לא רק עונה על צרכים ואינטרסים אינסטרומנטליים אלא עומדת בבסיס היכולת של מדינה לתת לאזרחיה חיים תקינים".

"בין היתר שוחחנו כפי שציינת על הרחבת שיתוף הפעולה בתחומי ההייטק, תעשייה, חקלאות, הבריאות. ואני רוצה להודות לך כפי שהזכרת על תמיכתך באישור הסכם הפנסיה בין מדינותינו ולרעיון של פתיחת מרכזים לפיתוח הייטק השגרירויות המקבילות שלנו".

הנשיא הרצוג וולודימיר זלנסקי | צילום: חיים צח/ לע״מ

"אני יודע שאני מדבר גם בשמו של ידידי השר הבכיר זאב אלקין – יושב ראש הצד הישראלי של הוועדה הבין-ממשלתית המשותפת ישראל-אוקראינה – ובשם ממשלת ישראל, ואזרחי ישראל, כשאני אומר לך שאני מודה לך על ידידותך, ושאני צופה למדינותינו עתיד שמקדם שיתופי הפעולה ומוסיף להעמיק ולחזק את הראייה המשותפת של מדינותינו בשלל תחומים חשובים, שכבר הזכרנו אותם, ובהם כלכלה, טכנולוגיה, אקדמיה, אנרגיה, חקלאות, בריאות, תיירות ועוד ועוד. עתיד היחסים בין מדינותינו כבר כאן, והוא נראה מבטיח מתמיד. אני מודה לך שוב אדוני הנשיא, ומאחל לאוקראינה כולה – יום הולדת 30 שמח".

נשיא אוקראינה אמר: "אני שמח לברך את כבוד הנשיא יצחק הרצוג ואת חברי המשלחת הישראלית על אדמת אוקראינה. סימבולי מאד שהביקור הראשון שלך כנשיא המדינה הוא אצלנו פה באוקראינה. אני רואה בזה סמל וכבוד גדול. ישראל היא חברה ושותפה שלנו בכל הנוגע למדיניות, סחר, ביטחון, פוליטיקה והומניטריה. אני מודה מאד למשלחת הישראלית שהגיעה לציין 80 שנה לטבח הטרגי שארע בבאבי יאר. זכרון הקורבנות קדוש עבורנו, לכל אוקראיני. ביחד עם נשיא ישראל שוחחנו על כך שטרגדיות כמו השואה לא יכולות לקרות שוב. אני בטוח שהמפגש שלנו יחזק את השותפות בינינו."

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים