שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » תכנית הגרעין של איראן – האיום החמור ביותר על ישראל
האתגרים האסטרטגיים
ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי פרופ' מנואל טרכטנברג, סקר בפני הנשיא את האתגרים העומדים בפניה של ישראל בעת הנוכחית והמלצות למדיניות ולקידום הזדמנויות לישראל
הנשיא הרצוג וראש המכון למחקרי ביטחון לאומי מנואל טרכטנברג | צילום: חיים צח, לע״מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג, קיבל לידו היום (שלישי), את עיקרי האתגרים האסטרטגיים לישראל ואת המלצותיו למדיניות של המכון למחקרי ביטחון לאומי. חוקרי המכון, בראשותו של ראש המכון, פרופ' מנואל טרכטנברג, סקרו בפני הנשיא את האתגרים העומדים בפניה של ישראל בעת הנוכחית והמלצות למדיניות ולקידום הזדמנויות לישראל.

בעדכון מוצגים שורה ארוכה של התפתחויות ושינויים גלובליים ומקומיים במהלך חצי השנה החולפת, בהם: ממשל חדש בארה"ב, החלטתו של הנשיא ביידן לחזור להסכם גרעין עם איראן, הקמת ממשלה חדשה בישראל, הגברת המתחים בחברה הישראלית ובכלל זה התנגשויות בין ערבים ליהודים בערי ישראל.

עיקרי האתגרים האסטרטגיים וההמלצות למדיניות: תכנית הגרעין של איראן – האיום החמור ביותר על ישראל. איראן צוברת ידע וניסיון שנדרשים לנשק גרעיני – מתקדמת בהעשרת אורניום לרמות גבוהות והחלה בייצור אורניום מתכתי, המתאימים לתוכנית גרעין צבאית ולא אזרחית. כמו כן צוברת איראן יכולות גרעין טכנולוגיות בהפעלת צנטריפוגות מתקדמות.

הזירה הצפונית – פוטנציאל האיום בזירה הצפונית גובר לאור חולשה עד כדי התפרקות לבנון והמשך הפיצול בסוריה, דבר המאפשר לאיראן להעמיק את מעורבותה ולבנות את "מכונת המלחמה" שיותר ויותר מתבססת על יכולות תקיפה מדויקות בעומק שטח ישראל. למרות ששוררת הרתעה הדדית בין ישראל לחזבאללה, גדל פוטנציאל ההתדרדרות כתוצאה מפעילויות שעלולות להוביל לדינמיקה של הסלמה.

המערכת הפלסטינית – ההנחה לפיה הזירה הפלסטינית שולית בסדר היום הבינלאומי והאזורי התערערה. יש לחזק את הרשות ולקדם הבנות עם חמאס להפסקת אש לזמן ממושך שתכלול את נושא השבויים והנעדרים ושיקום תשתיות רצועת עזה.

המערכת הבינלאומית – יש להתאים את המדיניות למגמות הגלובליות: לבסס יחסים קרובים עם הנשיא ביידן, לחדש את הדיאלוג עם האיחוד האירופי, לחזק את קשרי ישראל עם הקהילות היהודיות ולהיערך בהתמודדות בחזית המשפטית.

המשבר הפנימי בישראל – הפערים הגדלים בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית, השלכות מגפת הקורונה, העימותים האלימים בערים המעורבות בין ערבים ליהודים וריבוי מובלעות בלתי נשלטות בישראל, מחייבים ריכוז מאמץ של הממשלה בטיפול בענייני הפנים.

המלצות למדיניות: צה"ל והסביבה האופרטיבית: על ישראל לגבש אסטרטגיית ביטחון לאומית עדכנית, כבסיס לתפיסת הפעלה של צה"ל, לעדכון תוכניותיו האופרטיביות ולאישור תכנית רב שנתית לבניין הכוח, כולל מתווה תקציבי רב שנתי. יש להיערך לאפשרות של מלחמה רב זירתית כאיום ייחוס עיקרי ולסגור פערים במודעות ובתפיסת הציבור לגבי מאפייניה ותוצאותיה האפשריות. יש לוודא קיומה של יכולת תמרון יבשתי זמינה היכולה להתמודד עם אתגרי התקופה.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים