שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » הסדר השיפוי אושר בוועדת הכספים
הפטור מארנונה לעסקים
ועדת הכספים אישרה לקריאה שניה ושלישית את החוק המקצה קרוב ל-200 מיליון ₪ להסדר השיפוי לרשויות • התווסף אשכול 6 להסדר המופיע בחוק, מה שיוסיף סיוע לרשויות אלה בהיקף של למעלה מ-7.7 מיליון ₪
עודד פורר בוועדת הכספים | צילום: עדינה ולמן דוברות הכנסת

ועדת הכספים הזמנית אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק שמירת הניקיון (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש)(מענק לרשויות מקומיות), התש"ף-2020. במהלך הדיון, עלו הסתייגויות שונות מצד חברי הכנסת, בהן הכללת ענף החקלאות בפטור מארנונה, הכללת אשכול 6 במסגרת אחד מרכיבי ההסדר והגדלת הסיוע למגזר הערבי.

במסגרת דברי ההסבר לחוק, מצוין כי ההצעה המסדירה הקצאת תקציב מהקרן לשמירת הניקיון להסדר השיפוי לרשויות בגין הפטור מארנונה לעסקים, נועדה לשפות את הרשויות המקומיות במטרה לאפשר להן להמשיך לתפקד ולהעניק לתושביהן את השירותים החיוניים בכל תחומי אחריותן, בדגש על פינוי פסולת. ההצעה נדרשת בעקבות פיחות ההכנסות מכספי הארנונה, בעקבות ההנחה שיקבלו בעלי עסקים, ובעקבות עלייה המוערכת ב10% בממוצע בכמות הפסולת הביתית כתוצאה מהסגר, שהובילה לעלייה בהוצאות הרשויות המקומיות.

המשרד להגנת הסביבה פנה לקרן לשמירת הניקיון בבקשה להקצות כ-190 מיליון ₪ כדי להבטיח כי הרשויות ימשיכו להעניק שירותי פינוי וטיפול בפסולת, זאת על רקע עלייה ממוצעת של 10% בכמות הפסולת הביתית המטופלת ע"י הרשויות, ואפשרות שעלויות הטיפול בפסולת תעלנה.

המענק יחולק כך, ש-150 מיליון ₪ יועברו בשיעור אחיד של 20% מסך ההפחתה של ארנונה לעסקים ברשויות, לכל הרשויות המקבלות מענקי איזון לשנת 2020, וכן לעיריית ירושלים. בנוסף כ-47.7 מיליון ₪ יוענקו כמענק לרשויות מקומיות בדירוג 1 עד 6 בסיווג הכלכלי חברתי, אשכול 6 התווסף לדרישת חברי הוועדה, ובכוונה לכלול גם ישובים חקלאים רבים ככל הניתן. (במקור קבע החוק כי 40 מיליון ₪ יוענקו כמענק לרשויות מקומיות בדירוג 1 עד 5). החלוקה במסגרת זו תעשה באופן יחסי לפי כמות הפסולת בכל אחת מהרשויות, ובנוסף בהתאם לממוצע הגידול הארצי כאמור.

במהלך הדיון דרש יו"ר הוועדה הזמנית, ח"כ עודד פורר כי 25% אחוזי ההנחה לבעלי העסקים לא יפוזרו על פני השנה כולה, אלא יהוו פטור מלא לשלושה חודשים לעסקים. סגן הממונה על התקציבים באוצר, אריאל יוצר, הביע הסכמה לדברים: "אתה צודק, לא יעזור לאף אחד לקבל 25% ארנונה מכל חודש, התשלום בשלושת חודשי המשבר יהיה 0 בארנונה עסקית. עסקים ששילמו את תשלום הארנונה העסקית שלו בבת אחת בחודש ינואר, יקבלו כסף חזרה לחשבון".

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין ציין במהלך הדיון כי "ללא החקיקה העסקה כולה תתפרק, אם לא יאשרו את החוק השבוע לא יוכלו לעמוד בלוחות הזמנים. מבחינת ההיגיון של קרו הניקיון אובדן ההכנסה לא יפגע בפינוי הפסולת. הנוסחה באה להחזיר את אובדן ההכנסות, ביד אחת המדינה כופה על המדינה לוותר על ההכנסות וביד שנייה היא מוודא שהרשויות מקבלות חזרה את כל אובדן ההכנסות ברשויות חלשות, או רוב אובדן ההכנסות ברשויות איתנות. ישבנו וחשבנו טוב שאנחנו לא פוגעים בתוכניות האסטרטגיות של הקרן, לפני שאנחנו מוציאים את הכסף הזה. אבל אם נחרוג מהסכומים האלה, אם תהייה פרימה של המסגרות, נאלץ למשוך את החוק. אני לא יכול לפגוע בתוכניות האסטרטגיות של קרן הניקיון גם במסגרת זו".

לדברי אריאל יוצר, סגן הממונה על התקציבים, משרד האוצר, "החוק הוא חלק ממהלך הרבה יותר גדול, הוא המהלך המשלים שלנו כדי לממש את הסיכום התקציבי. אנחנו מדברים על מהלך שעלותו הכוללת 2.8 מיליארד ₪, זה שווי הארנונה העסקית שגובה השלטון המקומי למשך 3 חודשים, למעט סיווגים חריגים. היתרונות שהמהלך מהיר וקל ליישום. יצאה הוראה במרץ לדחות את תשלומי הארנונה וזו ההשלמה שלו – לא לגבות. ההנחה היא הנחה שנתית אך היא תתרכז בחודשי המשבר". לעניין טענות חברי כנסת על החרגת ענף החקלאות ציין יוצר: "ענף החקלאות רובו ככולו

לא נפגע מבדיקה עשינו. ישנם ענפים שכן נפגעו, נעשה מאמץ לתת להם פתרון נקודתי. ענף הפרחים נפגע אבל נדע לתת לו פתרונות, לא דרך הארנונה, מדובר בחלק קטן מענף החקלאות".

לאחר הדברים אושרה הצעת החוק, בכפוף לרביזיה של יו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים