שיתוף
תגובות
יהדות » סיפור לשבת » הסוד המצמרר שגילה הרבי ר' אלימלך: מי הגיע בחלום?
סיפור לשבת
שני אברכים – בתקופות שונות – חלמו חלום שאמא שלהם הגיעה למנוע אותם מפעולה מסוימת. ואז קרע הרה"ק מליז'ענסק את המסווה מעל פניהן…
המצבה בציון הרבי ר' אלימלך בליז'ענסק | צילום: ויקיפדיה

"איפה היית אתמול?" שאל הרה"ק הרבי ר' אלימלך מליז'ענסק (כא באדר יום פטירתו) את אחד מתושבי ליז'ענסק.

דרכו של הרבי ר' אלימלך הייתה לעשות בכל מוצאי שבת סעודת 'מלווה מלכה' גדולה, אליה הזמין את כל הבעלי בתים בליז'ענסק. מוצאי שבת אחת שם הרבי ר' מיילך לבו לכך שאחד מתושבי ליז'ענסק לא הגיע לסעודה. ביום ראשון, כאשר פגש בו, שאלו אותו הרבי מדוע לא הגיע אתמול לסעודה.

"חלום חלמתי בליל שבת", השיב האיש, "אמי נגלתה אלי מעולם האמת ושכנעה אותי שחבל על זמני. כאשר מתאספים לסעודה נוצר בזבוז זמן יקר עד שמגיעים כל הנאספים. בסעודה עצמה משוררים זמירות ומספרים סיפורי צדיקים, וגם כאשר מסיימים את הסעודה – עד אשר מגיעים הביתה – מתבזבז זמן יקר.

"במקום לשבת לסעודה עם כולם", אמרה לי אמי, "מוטב תסעד במהירות בביתך 'מלווה מלכה' ולאחר מכן תשב ותלמד ותנצל את הזמן היקר לתורה".

"אספר לך סיפור", השיב הרבי ר' מיילך, "וממנו תבין את פשר החלום שחלמת". וכה סיפר לאיש:

עשיר גדול החזיק עשרה אברכים שילמדו בביתו וכל מחסורם עליו. ביום מן הימים התאלמן העשיר מרעייתו ולאחר תקופת זמן החל לחפש לעצמו שידוך. אולם למרות עושרו הרב, לא מצא העשיר אישה מתאימה והוגנת לו לפי מעשיו.

פרק זמן נכבד חלף והנה הגיעה הצעת שידוך שנראתה מתאימה בכל פרטיה. אישה צנועה ונכבדה שמצאה חן במעלותיה בעיני העשיר והם רצו כבר להשתדך. אולם אז התברר שמישהו התרשל ולא העביר פרט מידע חשוב לאוזני הגביר: האישה הייתה גרושה, והגביר – כהן…

חלפו להם מספר חודשים והגביר החליט שאינו מחכה עוד. לא מצא שידוך הגון כאותה גרושה, ולכן על אף האיסור החמור הנתן לה תקיעת כף שיישא אותה לאישה.

הדברים הגיעו לאוזני אחד מהאברכים שהגביר החזיק על שולחנו, והוא החליט לנסוע לעיר מסוימת ולספר באוזני המרא דאתרא שלה – שידע שיש לו השפעה על הגביר וביכולתו למנוע אותו ממעשים לא טובים – על העבירה שעומד הגביר לעשות.

הנסיעה ארכה ימים מספר. באחד הלילות בבית המלון הגיעה אמו של אותו אברך אליו בחלום: "הנה אותו גביר מפרנס אותך כבר שנים מספר. שמע בני בקולי ואל תמשיך בנסיעתך אל רב העיר. שכן אם ישמע הגביר שנסעת 'להלשין' עליו באוזני הרב – יכעס עליך מאוד ובוודאי יפסיק להעניק לך תמיכה. בכך תגזור חרפת רעב עליך ועל בני משפחתך".

סיים הרבי ר' אלימלך את סיפורו באוזני האיש, וסיים: "בוודאי ברור לך הדבר שאותה אישה שהגיעה אל האברך בחלומו, לא הייתה אמו, כי אם אחת מכוחות הסטרא אחרא שהתחפשה בדמות אמו של האברך והגיעה אליו בחלום לשכנע אותו שלא ימשיך בדרכו כדי למנוע את העשיר מדבר עבירה. "כשם שאותה אישה שהגיעה אל האברך בחלום לא הייתה אמו", הבהיר הרבי ר' אלימלך את מעלתה של סעודת 'מלווה מלכה' בדיבוק חברים וחשיבותה, "כך גם זו שראית בחלום לא הייתה אמך, כי אם אחת מן הסטרא אחרא" – – –

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים