שיתוף
תגובות
כלכלה » הסכם להסדרת השלכות שביתה חלקית נחתם בנמל אשדוד
ההסתדרות התגייסה
ההסכם נחתם בתום הליך גישור שארך למעלה משלוש שנים ולאור הליכים משפטיים בין הצדדים בנמל, שהחלו כבר ב-2013
נמל אשדוד | צילום: ImageBank4u, שאטרסטוק

בתום הליך גישור של שלוש שנים בפני המגשרת, השופטת בדימוס אורנית אגסי, חתם איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות על הסכם קיבוצי בנמל אשדוד לעובדי סקטור התפעול ועובדי סקטור ציוד מכני. במסגרת ההסכם, נפתרו הקשיים שהציבו שביתות האטה בנמל ותוצאותיהן לכל אחד מהצדדים, כפי שעלו במספר הליכים משפטיים ומחלוקות שתחילתן עוד בשנת 2013.

החוק קובע כי על עבודה חלקית מגיע שכר חלקי. ואולם – מהו השכר, מה המנגנון הקובע אותו, האם להנהלה מותר לקבוע אותו חד צדדית ומה עושה עובד שלא מרוצה מקביעותיה? כל אלה סוגיות שהעסיקו את הצדדים ליחסי העבודה בנמל, ולא רק אותם, שנים לא מועטות, בהליכים שונים בערכאות השיפוט.

כדי לפתור את השאלות הללו, במרכז ההסכם האמור – הקמת מנגנון בוררות במקום שבו לא התקבלה הסכמה פריטטית בנוגע לסיווג העיצומים בחברה והשכר המגיע בגינם. המנגנון – שיוצר הגינות בין המעסיק לעובדים, מסדיר הכרעה על בסיס עקרונות מוסכמים ומונע אפשרות של התנהלות חד-צדדית מצד המעסיק.

ההסכם מסדיר שורת נושאים ובהם: הקמת מנגנון פריטטי לבירור טענות בדבר קיום שביתה חלקית לא מאושרת, הקמת מנגנון המתבסס על עקרונות מוסכמים לתשלום שכר ופרמיה במקרים של שביתה חלקית לא מאושרת, הקמת מנגנון לבדיקת טענות פרט אודות זכאות לשכר במסגרת שביתה חלקית לא מאושרת.

אבי אדרי יו"ר איגוד התחבורה בהתסדרות אמר כי "מדובר בהסכם פורץ דרך בעולם יחסי העבודה בישראל. עד היום לא היה מנגנון סדור להפחתות שכר בגין עיצומים, ומעסיקים הרשו לעצמם להפחית שכר חד-צדדית, וכראות עיניהם. ההסכם עושה איזונים ראויים בין המעסיק לעובדים, ומייצר כלי הוגן לבחינת העיצומים ככל שיהיו, ותוצאותיהם. גם זכות הפרט לעמוד על השכר המגיע לו לא נפקדה מההסכם, וכעת במקום שייאלץ לכתת רגליו ולהגיש תביעה בבית הדין בבאר שבע, אנחנו מנגישים אליו את ההכרעה בבוררות באופן זמין ופשוט".

בגיבוש ההסכם ובליוויו לקח חלק מטעם האיגוד עו"ד אלעד מורג ממשרד עורכי הדין אלעד מורג ושות'. את הנמל ייצגו עורכות הדין חיה ארמן, מיכל הברפלד וחופית כהנא רוח ממשרד הרצוג פוקס נאמן ושות׳.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים