שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הסכמות על תיקים – שקד מסרבת להצעות הפשרה
מו"מ לילי
חד"ש יצביעו נגד • בשמאל הציעו לשקד להתמנות לשגרירה בוושינגטון • לפיד מעוניין להודיע "עלה בידו" עד 11:00 בבוקר • סער דורש את פיצול תפקיד היועמ"ש
לפיד ובנט | צילום: ויקיפדיה

צוותי המשא ומתן של מפלגות "ממשלת השינוי" ממשיכים לדון גם הלילה (בין שלישי לרביעי) בהסכמים האחרונים שנותרו לתפירת הקואליציה הבאה. המנדט של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד יסתיים בחצות בין רביעי לחמישי, ועד אז עליו להצהיר בפני הנשיא ראובן ריבלין כי "עלה בידו" להקים ממשלה.

לפיד שואף להצהיר ש"עלה בידו" עוד הלילה או לכל המאוחר עד 11:00 בבוקר וזאת כדי שיריב לוין יוכל להודיע על כך כבר מחר וההשבעה תתקיים ברביעי הבא. אם יודיע אחרי נעילת ישיבת הכנסת, ההשבעה עשויה להיות רק ביום שני שלאחר מכן.

המכשול הגדול ביותר הוא הקרב על הוועדה למינוי שופטים, כאשר בכירת ימינה איילת שקד הבהירה גם הערב כי האולטימטום שלה עומד בעינו וכי לא תצטרף לממשלה אם לא תהיה בוועדה. מנגד, יו"ר העבודה מרב מיכאלי, שאת המקום שלה בוועדה דורשת שקד, מבהירה גם היא שלא תוותר.

ב'חדשות 12' דווח כי גורמים בימינה הבהירו ששקד מתעקשת על מקומה בוועדה והביעו כעס על אי הנכונות של מפלגות השמאל להתפשר בסוגייה. בניסיון להגיע להסכמות, הצדדים מחפשים פתרונות יצירתיים. כך, למשל, הוצע ששקד תהיה חברת כנסת בוועדה או ששני חברי הכנסת בוועדה יהיו מגוש הימין. רק אם זה לא יקרה, מיכאלי תוחלף בשקד.

ב'וואלה' דווח כי במסגרת המו"מ של "גוש השינוי" הוצע בשבוע האחרון לאיילת שקד להתמנות לשגרירה בוושינגטון, אך היא סירבה. לפי גורמים המעורים במו"מ, ההצעה הועברה על ידי שליחים מטעם יש עתיד וישראל ביתנו, בניסיון לפתור את התסבוכת לאור התנגדותה של שקד להקמת הממשלה. לפי הגורמים, שקד שללה את ההצעה על הסף.

מחלוקות נוספות שנותרו בין הצדדים בגוש היא דרישת יו"ר תקווה חדשה גדעון סער לפיצול תפקיד היועמ"ש, אליה מתנגדים ראשי השמאל. יו"ר תקווה חדשה הציג לבקשת מפלגות המרכז-שמאל מסמך מפורט של התוכנית. סער הבהיר לשותפות שברצונו להוביל כמה רפורמות במערכת המשפט.

גורמים במרכז-שמאל האשימו את נציג תקווה חדשה זאב אלקין בהערמת עוד ועוד דרישות בחדר המשא ומתן. במקביל, בכחול לבן הביעו כעס על בנט ולפיד שדוחקים את גנץ לקרן זווית במגעים להרכבת הממשלה. אלא שלמרות המחלוקות שמעכבות את הודעת לפיד, ההערכה היא שהפערים בין הצדדים אינם גדולים ולא ימנעו את הקמת הממשלה.

נציגי לפיד ובנט שואפים להגיע בקרוב להסכמות עם כחול לבן שתקבל ככל הנראה את תיק המדע במקום תיק החקלאות שיישאר בידי ישראל ביתנו. עוד מסתמן כי תיק הנגב והגליל יישאר אצל ליברמן. אמש העריך בנט בשיחה עם מקורביו כי הסיכויים להקמת ממשלה עומדים על 80 אחוזים. היום העריכו בסביבת בנט כי הסיכויים עלו וכל שנותר הוא להגיע להסכמות בסוגיות האחרונות שנותרו פתוחות.

לפי התכנון בגוש השמאל, אם וכאשר יושגו הסכמות עם כלל המפלגות – לפיד יחתום על ההסכמים מול מפלגות המרכז-שמאל, בזמן שבנט יחתום על הסכם מול תקווה חדשה. לאחר מכן יחתמו לפיד ובנט על הסכם ביניהם וכל ראשי המפלגות יחתמו על מסמך קווי יסוד משותף.

ב'כאן חדשות' דווח על ההסכם המסתמן עם רע"ם: ביטול או הקפאת חוק קמיניץ, הכרה בחלק מהכפרים הלא חוקיים בנגב, תקציבים לפיתוח חברתי-כלכלי בחברה הערבית, תקציבים לתוכנית למיגור הפשיעה בחברה הערבית, כל התקציבים יעברו בהחלטת ממשלה.

כחלק מההסכם המסתמן עם רע"ם סוכם על מינוי עבאס ליו"ר ועדת הפנים ועל תוכנית כלכלית לעשור למגזר הערבי שתתוקצב ב-30 מיליארד שקל. במוקד המחלוקות עומדת דרישת רע"ם להכרה ב-14 יישובים בדואיים בנגב. באגף הימני בגוש השינוי מוכנים להכיר בשלושה יישובים שנתניהו כבר הכיר בהם.

חד"ש הודיעה הערב, כי חברי הכנסת מטעם המפלגה – איימן עודה, עאידה תומא-סלימאן ועופר כסיף – יצביעו נגד הממשלה של נפתלי בנט ויאיר לפיד. "הלשכה הפוליטית של מק"י ולשכת חד"ש החליטו בישיבה משותפת הערב, כי חברי הכנסת מטעם חד"ש ברשימה המשותפת יצביעו נגד הממשלה של בנט-לפיד. אין אנו עוסקים בהחלפת פרסונות, אלא בהחלפת מדיניות, מיגור הגזענות, והתנגדות לכיבוש", נמסר.

ח״כ עאידה תומא-סלימאן מסרה בעקבות הודעת מק״י וחד״ש כי תתנגד לממשלה המסתמנת: ״ממשלה עם מנכ״ל מועצת יש״ע בראשותה, חובבת בושם הפשיזם במשרד הפנים, גזען מושחת במשרד האוצר ואיש ארץ ישראל השלמה בתיק המשפטים – אינה ממשלת שינוי. היא ממשלה ימנית ומסוכנת. ‏להיפטר מנתניהו ולשמור על דרכו היא טעות פוליטית, ואנחנו מתנגדים לה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים