שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » "הסנקציות לא יוסרו לצורכי מו"מ"
ביידן מצהיר
נשיא ארה"ב דחה את האפשרות שהעיצומים יוסרו לפני שטהראן תמלא את התחייבויותיה ותפסיק את תהליך העשרת האורניום. ארדן: "ביידן נחוש למנוע מאיראן נשק גרעיני"
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב | צילום: lev radin, שאטרסטוק

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הצהיר היום (ראשון) כי הממשל האמריקני לא יסיר את הסנקציות על איראן – עד שתפסיק להעשיר אורניום. בריאיון ל-CBS נשאל הנשיא האם ארצות הברית תסיר סנקציות במטרה להחזיר את איראן לשולחן המשא ומתן. "לא", ענה ביידן. "עליהם להפסיק תחילה את העשרת האורניום?", שאלה המראיינת, ביידן הנהן בראשו.

הדברים מהווים התייחסות ראשונה מסוגה לנושא הגרעין האיראני מאז נבחר ביידן לנשיאות. הנשיא ככל הנראה התייחס לכך שטהראן מעשירה אורניום ל-20%, ולא להעשרה בכללותה, משום שהסכם הגרעין מאפשר לה לעשות זאת לרמה של 3.67% בלבד.

לפני כשבוע אמר מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקין, כי איראן נמצאת במרחק של שבועות לפיתוח נשק גרעיני, אם תמשיך בהפרות שאנו רואים כעת של הסכם הגרעין. בריאיון לרשת NBC אמר בלינקן כי טהראן צריכה להשתחרר מהרעיון של אפשרות גרעינית מורחבת.

מוקדם יותר היום, המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, אמר כי מדינתו תחזור לעמוד בתנאי ההסכם רק אם ארה"ב תסיר את הסנקציות הכלכליות. "איראן עמדה במחויבויותיה תחת הסכם הגרעין מ-2015, אך ארצות הברית ושלוש מדינות אירופה לא", נכתב בחשבון הטוויטר של חמינאי. "אם רוצים שאיראן תחזור להתחייבויותיה, ארצות הברית חייבת להסיר את כל העיצומים קודם כל".

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר בריאיון לרשת CNN כי "איראן אף פעם לא עזבה את ההסכם, ארצות הברית שעזבה לגמרי את העסקה צריכה לחזור ולמלא את מחויבויותיה".

עוד אמר זריף כי איראן לא דורשת פיצוי מארצות הברית על עזיבתה את ההסכם והוסיף כי "ההסכם לא ניתן למשא ומתן מחודש, אנחנו כבר הסכמנו לתנאים מסוימים, הם צריכים להיות מיושמים. הזמן לדיון עבר, חיכינו חמש שנים מילאנו אחרי כל הבקשות וכל הסעיפים ואנחנו נחזור לכך – אם ארצות הברית תחזור למלא אחר התנאים שלה".

שגריר ישראל באו״ם ובארה״ב גלעד ארדן הגיב בראיון ל'חדשות 12' לדברי ביידן: "אני מברך על הדברים של הנשיא ביידן, אני חושב שזה סימן מאוד מאוד חיובי. הבהרנו בכל דרך אפשרית את עמדתנו, שלחזור להסכם הרע של 2015 זו תהיה טעות ובטח לוותר על המנוף שהסנקציות יצרו, וההבהרה הזו של הנשיא שלא תהיה הסרה של הסנקציות לפני שאיראן מפסיקה את ההפרות זה חשוב. בשבועות הקרובים יהיו דיונים עמוקים בין הסוכנויות השונות, בין היועץ לביטחון לאומי לנתניהו, ונגיע לדרך משותפת. היעד הוא אותו יעד וביידן הבהיר שהוא נחוש למנוע מאירן נשק גרעיני".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים