שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » הסתיים סבב השיחות; איראן ממשיכה בהפרות
הסכם הגרעין
בהוראת הנשיא רוחאני: איראן החלה להזריק גז ולבחון צנטריפוגות מתקדמות • בכיר אמריקאי על שיחות הגרעין עם איראן: "רואים רצינות מצידה – אך זה לא מספיק"
נשיא איראן חסן רוחאני | צילום: saeediex, שאטרסטוק

נשיא איראן, חסן רוחאני, הורה להפעיל את הצנטריפוגות המתקדמות מסוג IR-5 וצנטריפוגות מדגם IR-6 – במתקן הגרעיני בנתנז, במקביל למגעים עם המעצמות וארצות הברית שמנסות לחדש את הסכם הגרעין שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ פרש ממנו.

רוחאני אמר כי "הסכם הגרעין העניק לגיטימציה לתכנית הגרעין של איראן ולהעשרת האורניום. זה ההישג הגדול של ההסכם מבחינתנו. הדאגות של הצד השני לגבי תכנית הגרעין שלנו לא מוצדקות ורק עושות לאיראן בעיות כבר 16 שנה. תכנית הגרעין שלנו היא לצורכי שלום בלבד ואיננו רוצים נשק גרעיני".

בכיר במחלקת המדינה האמריקאית אמר בתדרוך לכתבים בסיום הסבב הראשון של שיחות הגרעין בווינה כי עדיין קיימים סימני שאלה לגבי מידת הרצינות של איראן בשיחות, ולגבי נכונותה להפגין פרגמטיות ולחזור ליישום מלא של הסכם הגרעין. "ראינו סימנים ראשונים לרצינות איראנית אבל עדיין לא מספיק", אמר.

״אני מקווה שנראה יותר סימנים מאיראן לגבי מה שהם מוכנים לעשות״, אמר הגורם הבכיר, לקראת חידוש השיחות בשבוע הבא. הוא ציין כי ארצות הברית מוכנה לשבת למשא ומתן ישיר עם איראן וכי היא סבורה שסרובם של האיראנים לשבת עם האמריקנים רק מקשה ומסרבל את השיחות. עם זאת, הדגיש כי ארצו לא תשלם מחיר עבור משא ומתן ישיר.

השיחות בין הצדדים החלו ביום שלישי האחרון בווינה, בתיווכן של המדינות האחרות שחתומות על הסכם ה-JCPOA: רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה. המגעים נועדו לסלול את הדרך לחזרתן של ארה"ב ואיראן להתחייבויות שקיבלו על עצמן בהסכם, שממנו נסוגו האמריקנים ב-2018.

סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראגצ'י, אמר אתמול בראיון לסוכנות הידיעות ספוטניק בפרסית כי "המו"מ על החזרה להסכם הגרעין לא הושלם, אך הושגה התקדמות. על ארצות הברית לבטל את כל הסנקציות נגד איראן, ואז נוכל לחזור להתחייבותינו לפי ההסכם".

ראש תוכנית הגרעין האיראנית, עלי סאלחי, אמר: "למרות כל ההגבלות והסנקציות, תוכניות שונות בתחום מדעי הגרעין ופיתוח טכנולוגיות נמשכו בעוצמה". הוא הוסיף: "אנו מבקשים להגדיל את ההישגים הגרעיניים שלנו תוך כיבוד חוקים בינלאומיים ואינטראקציה עם העולם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים