שיתוף
תגובות
כלכלה » העלאת הריבית בחצי האחוז: בנק ישראל מנסה לרסן את האינפלציה הגואה
ריסון האינפלציה
בנק ישראל העלה את הריבית ב-50 נ"ב, ל-1.25%, זאת בדומה לתחזית והקונצנזוס | בנק ישראל הסביר את ההחלטה בכך שהאינפלציה בישראל מצויה מעל לגבול העליון של היעד
בנק ישראל בקריית הממשלה | צילום: אסתר ענבר

בנק ישראל העלה את הריבית ב-50 נ"ב, ל-1.25%, זאת בדומה לתחזית לאומי וגם חציון הקונצנזוס. בנק ישראל הסביר את ההחלטה בכך שהאינפלציה בישראל מצויה מעל לגבול העליון של יעד יציבות המחירים וגם הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה מצויות מעל לגבול העליון של היעד. האינפלציה התרחבה לחלק גדול מסל המדד וזהו תהליך בעייתי מבחינת בנק ישראל. במטרה למנוע התגלגלות נוספת של האינפלציה לספירלת "אינפלציה-ציפיות-שכר-אינפלציה", בנק ישראל העלה את הריבית במידה רבה יותר מאשר בהחלטות הקדמות.

כהתפתחות חיובית, בנק ישראל ציין את הציפיות לאינפלציה לשנה השנייה ואילך שהתכנסו חזרה אל מרכז היעד. בנק ישראל מעריך שבמשק הישראלי נמשכת פעילות כלכלית ערה ושוק העבודה מוסיף להיות הדוק עם לחצי שכר. אלו תנאים המאפשרים המשך של ההידוק המוניטרי. עם זאת, ההאטה בעולם, על רקע השפעות המלחמה באוקראינה, השיבושים בפעילות הייצור בסין, מצב ההי-טק העולמי, וכן אי הוודאות הפוליטית בישראל צפויים להאט את הפעילות הכלכלית בהמשך. בהקשר זה, הנגיד הדגיש את עצמאות בנק ישראל והוועדה המוניטרית.

לצד הודעת הריבית, חטיבת המחקר עדכנה את תחזיתה והנמיכה רק במקצת את תחזית הצמיחה לישראל. תחזית הצמיחה לשנת 2022 והתחזית לשנת 2023 הופחתו ב-0.5 נקודת אחוז בלבד, על רקע הצפי למדיניות מוניטרית מרסנת יותר וכן בשל התייקרות המוצרים המיובאים. התחזית כוללת הערכה שהתוצר יצמח בישראל בשנת 2022 בשיעור של 5% ובשנת 2023 בשיעור של 3.5%. 

לפי תחזית בנק ישראל, שיעור האינפלציה צפוי להסתכם בשנת 2022 ב-4.5% ובשנת 2023 הוא צפוי לרדת ל-2.4%. שיעור האינפלציה בארבעת הרביעים הקרובים המסתיימים ברביע השני של 2023, צפוי לעמוד על 3.3%. תחזיות אלו דומות לתחזיות לאומי ועל מנת שיתממשו תידרש בלימה נוספת של מחירי הסחורות בעולם, המשך הירידה במחירי התובלה העולמיים והמשך האינדיקציות לפעולות של הגדלה משמעותית של היצע הדיור בישראל.

לפי תחזית בנק ישראל, הריבית צפויה לעמוד על 2.75% בממוצע הרביע השני של 2023, מה שיכול לבוא לידי ביטוי בריבית גבוהה מכך בסוף הרביע השני של 2023. הערכה זו של בנק ישראל מבטאת עלייה ניכרת מרמתה הנוכחית של הריבית, והיא תוצאה של התחזית לאינפלציה גבוהה מהגבול העליון של היעד יחד עם צפי להמשך פעילות ברמה גבוהה, וכן על רקע ההעלאה הניכרת הצפויה בריביות בעולם. תחזית זו משקפת את רצונו של הנגיד להביא את ריבית בנק ישראל לרמה ריאלית שכבר איננה שלילית ורצוי שתהיה חיובית במונחים ריאליים.

תחזית ריבית זו גבוהה במקצת מתחזית לאומי ולפי הערכתנו היא משקפת המשך של העלאות ריבית בכל החלטות שנותרו עד לסוף 2022 ואפשרות להעלאות נוספות בראשית 2023.  הנגיד הדגיש את רצונו לתת משקל גדול יותר להעלאות ריבית בטווח הקרוב יותר, זאת כאמצעי בלימה לעליית האינפלציה – FRONTLOADING. בנק ישראל הודיע על הרחבת המרווח סביב ריבית היעד שלו (הפרוזדור) בחלון האשראי ובחלון הפיקדונות לבנקים המסחריים מ-±0.1% ל-±0.5%. מדובר בצעד שיאפשר תנודתיות תוך-חודשית רבה יותר של הריבית על פי המצב בשוק הבינבנקאי.


הכותב הוא  ד"ר גיל בפמן – הכלכלן הראשי של בנק לאומי

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים