שיתוף
תגובות
בריאות » כושר ואיכות חיים » הענף שממתין ל'אור ירוק' ללקוחות שהתחסנו
מתחסנים בכושר
למרות שדווקא אימון גופני הוכח כדרך להילחם בנגיפים, מתברר שענף הכושר הוא בין הנפגעים הקשים ביותר מנגיף הקורונה • החיסונים הם התקווה האחרונה של המכונים
מכון הכושר 'מעגלים' | צילום: באדיבות המצלם

ביממה האחרונה הפך המרוץ לחיסונים נגד הקורונה לחלק בלתי נפרד מההוואי והשיח הציבורי, כאשר מוקדי קופות החולים קורסים בזה אחר זה מאחר והם אינם מצליחים לעמוד בעומס הפונים. על פי דיווחים רשמיים שהתפרסמו הבוקר, מדובר בכ- 700,000 אזרחים שביקשו עד כה להזמין תור לחיסון. אלא שבאופן מפתיע, מחקר שהתפרסם לאחרונה מגלה, כי באמצעות אימון ספורטיבי וכושר גופני ניתן לייצר תגובה חיסונית במערכת הגוף שביכולתה להילחם בהצלחה עם נגיפים.

המחקר שנערך באוניברסיטת קופנהגן שבדנמרק ובוצע על עכברי מעבדה גילה כי שילוב בין מספר רכיבים שבאים לידי ביטוי בעת פעילות גופנית, מייצרים תגובה חיסונית שמסוגלת אף להילחם בתאי סרטן. את ההיגיון שבדבר מסבירים החוקרים בפעילות היתר של תאי ההרג הטבעיים ועליה ברמות האדרנלין.

אלא שדווקא בימים בהם השימוש בחדר הכושר יכול היה להוות אלטרנטיבה מדויקת ומושלמת לקבלת החיסון, אשר כידוע תדרוש המתנה מורטת עצבים של ימים ארוכים לקבלת ה'תור' המיוחל במרפאה ובהמשך המתנה בין קבלת המנה הראשונה לקבלת מנת החיסון השניה, שכן חלוקתו של החיסון כידוע מתועדפת לפי היררכיה ברורה של חיסון אנשי הרפואה תחילה, אנשי הגיל השלישי וכן הלאה, נדמה כאילו והדבר הכי מתבקש, זה שיכול היה להוות מעין נחמה פורתא בדרך למיגור הנגיף, נמצא בסימן שאלה לא פשוט בעליל.

בעוד 'המסעדנים' ובעלי העסקים בתחומים השונים, מאוגדים תחת ארגון גג שמפעיל לוביסטים, מערכות יח"צ וגדודי עיתונאים שיודעים לבקר את החלטות הממשלה ולהפעיל נגד החלטותיה לחץ ציבורי, הרי שבעלי מועדוני הכושר נאלצים לנשוך שפתיים ולהמשיך לגלגל חובות של מאות אלפי שקלים, החזר תשלומים למנויים ועוד, וכל זאת ללא קבלת כל מענק מהממשלה אותו זכו לקבל בעלי שאר הענפים במשק שהצליחו להוכיח ירידה בהכנסות

יהודה גנוט

בראיון ל'בחזית', מספר יהודה גנוט, הבעלים של מכון הכושר החרדי 'מעגלים' בבני ברק, כי למרות זאת הענף נמצא במשבר שהוא לא הכיר מזה עשורים. "בגלל הקורונה עשיתי 'הסבת מקצוע' לתחום החינוך, בו עסקתי לפני 20 שנה, בימים שלפני הקמת העסק הנוכחי שנמצא באחד מהמשברים הגדולים שידע", הוא מספר.

שיטת העבודה בתחום חדרי הכושר והבריאות מוכרת לרוב כשיטת המנויים. קרי, מנוי חודשי למספר ביקורים מוגבל בחדר הכושר, בהתאם לסוג המנוי, אותו ניתן לפרוש על פני כל החודש.

לרוב, כשמדובר באנשים העובדים לפרנסתם, יוצאים מביתם בבוקר וחוזרים בשעות אחר הצהריים והערב, סביר שמדובר יהיה בשעות ובימים קבועים שיבחרו לעשות את האימון שלהם. "אחד הענפים שנפגעו יותר מכל תחום אחר (אף יותר מהמסעדנים) בעקבות הסגרים שהוטלו לאור משבר הקורונה, הוא דווקא ענף הכושר והאימון האישי", אומר גנוט.

לדבריו, "בעוד 'המסעדנים' ובעלי העסקים בתחומים השונים, מאוגדים תחת ארגון גג שמפעיל לוביסטים, מערכות יח"צ וגדודי עיתונאים שיודעים לבקר את החלטות הממשלה ולהפעיל נגד החלטותיה לחץ ציבורי, הרי שבעלי מועדוני הכושר נאלצים לנשוך שפתיים ולהמשיך לגלגל חובות של מאות אלפי שקלים, החזר תשלומים למנויים ועוד, וכל זאת ללא קבלת כל מענק מהממשלה אותו זכו לקבל בעלי שאר הענפים במשק שהצליחו להוכיח ירידה בהכנסות".

גפני ומקלב הבטיחו – אבל לא קיימו

גנוט מסבירי את הפסדי העתק בעובדה שפעילות הענף היא עונתית ברובה. "כמו בענפים רבים, גם בענף הכושר והבריאות ישנן 'עונות' בהם העסק פעיל ורווחי יותר ותקופות בהם הכל יבש. אחת מתקופות היובש, זו התקופה שבין פורים לפסח, שכן אז כידוע עסוקות נשות ישראל בניקיונות הבית לחג והאימון השבועי נדחה לימים של 'אחרי החגים' בהמשך יש לנו את ימי 'בין המצרים' ואת 'חגי תשרי'. תקופות אלו מתאפיינות כ'תקופות יובש'".

לדברי גנוט, "בתחילת הקורונה בצל אי הוודאות, כשאף אחד לא שיער שאנו עומדים בפני סגר ראשון, שני ושלישי, התאמנו מסלולי מנויים לפי 'כניסות' ולא לפי 'תשלום חודשי'. ברגע שהודיעו על סגירת העסקים לקחנו נשימה וכשגילינו כי בהשוואה לשנים עברו, נניח שבערב פסח אנו רושמים ירידה של 60 אחוז בהיקף הפעילות, אז עכשיו רשמנו ירידה בהיקף של 100% שכן הכל היה סגור".

"אני מאמין שהמדינה תוציא הנחיה שרק מי שהתחסן יוכל להיכנס לחדרי כושר, קניונים ולמקומות ציבוריים ואני חושב שזה אמור להיות בד בבד וזה מה שיפתור לנו את הבעיה"

יהודה גנוט

"מה שקרה זה, שאחרי הפסח החלה המדינה לשלם את המענקים לבעלי העסקים שנדרשו להוכיח ירידה בהיקף ההכנסות ב- 2020, ביחס לשנים 2019-2018, תוכיחו לנו ירידה בהיקף ההכנסות, אלא שבגלל שנרשמו אצלנו מנויים למספר חודשים קדימה כשהם משלמים מראש עבור החודשים הבאים, לא הצלחנו להוכיח ירידה בהיקף ההכנסות. אמנם לא היו לנו מנויים מתחדשים, אבל כן היו מנויים פעילים. פניתי בעניין לגפני ולמקלב, הובטח שהנושא יטופל. לא היתה איזושהי היענות".

גנוט מגדיר את המשבר בענף כ"מיוחדת" ומתאר מצב כלכלי שבו המעט שכבר נכנס לעסק – חוזר ללקוח. "מה שקרה זה, שהלקוחות באו ודרשו את הכסף שלהם בחזרה, אבל הם ביקשו את הכסף כעבור כמה חודשים. זמן קצר לאחר מכן נפתח שוב חלון הזדמנויות לפתיחת מכוני כושר, חלון שנסגר כעבור זמן קצר, ואז באנו והצענו לאנשים 'הקפאה' של המנוי, אלא שאז הפסדנו פעמיים – גם לא קיבלנו סיוע מהמדינה, וגם לאחרונה, כיהודי שומר תומ"צ פניתי לרב שלי שהוא מו"ץ בבית הדין של רבי ניסים קרליץ זצ"ל, ואמר לי שמדובר ב'מכת מדינה', ולפיכך ההפסד מתחלק לשניים, בין בעל העסק ללקוח. (על המנויים לשלם על חודש אחד מתוך חודשיים ואילו אתה תספוג את החודש הנוסף). אין לנו אבא שמגונן עלינו בכנסת, בוועדות. מה שקורה זה, אנחנו נמצאים במצב שעוד לא קיבלנו שקל מהמדינה אבל החזרנו עשרות אלפי שקלים לאנשים, אנחנו נמצאים בפני שוקת שבורה".

גם בחשמל ובארנונה לא זכאים מכוני הכושר להנחה, שכן ההנחות האלו תלויות בהצגת 'הוכחה' על קבלת מענק ממס הכנסה, מה שכמובן לא הגיע בשל אופי הענף. "את כל המקדמות אנחנו נדרשים לשלם, כי גם מס הכנסה שמבין ושומע את המצוקה ורואה, אומר שהוא רוצה לראות את זה על הנייר, ואת זה אין לנו נכון להרגע".

יש לכם צפי לפתיחה מחודשת של הענף?

אמרתי כל הזמן ללקוחות שאחרי חנוכה זה ייפתח, אבל נכון להבוקר נראה שזה הולך יותר לאחור מאשר קדימה.

אתה קורה לציבור להתחסן? אתה מאמין בזה?

אני שומע הרבה דברים, אבל אני טיפוס שמאוד מסתמך על הרפואה. אני מאמין שהמדינה תוציא הנחיה שרק מי שהתחסן יוכל להיכנס לחדרי כושר, קניונים ולמקומות ציבוריים ואני חושב שזה אמור להיות בד בבד וזה מה שיפתור לנו את הבעיה.

פרופיל על הציבור החרדי וחדרי הכושר?

כשפתחנו, עשינו מחקר עם מותגים, הבנו שכושר כ'כושר' מאוד לא תופס בציבור החרדי, אלא רק נושא הבריאות. ולכן פתחנו גם 'חדר כושר ב- 30 דקות', שנותן מענה מותאם במיוחד לאורח החיים החרדי ולעובדה שאברך כולל או אישה שנדרשת להשאיר בבית את הילדים, אין להם פנאי להתעכב יתר על המידה בחדר הכושר".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים