שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » העסקה עם סוריה כללה תמורה שנאסר לפרסום
הרמז של טיבי
הצנזורה אוסרת לפרסם את פרטי התמורה המלאה לשחרורה של הישראלית שתוחקרה הבוקר. טיבי צייץ: "האם חייבים להמתין שיהודי יחצה את הגבול כדי לזכות בחיסון?"
גבול רוסיה-סוריה | צילום: wideweb, שאטרסטוק

חילופי האזרחים עם סוריה שהתבצעו הלילה (בין חמישי לשישי) כללו שחרור של אזרחית ישראלית תמורת שני רועי צאן סורים. אולם מה שלא פורסם, הוא שעסקה כללה מרכיב נוסף, מעורר מחלוקת, שלא היה כמותו מעולם. ישראל שילמה במטבע שלא אפיין עד היום שום עסקה להחזרת שבויים – כך דיווח עמית סגל.

הצנזורה מסרבת לאפשר את פרסום הפרטים, שהיו מעוררים בישראל מחלוקת עזה באשר לכדאיות. בשורה התחתונה מדובר באירוע הומניטרי וקיימת שאלה רצינית אם הרוסים ימשיכו להשתמש באותו קלף (התמורה הסודית) נגד ישראל בהמשך, במיוחד לאור העובדה שלישראל יש אינטרסים הומניטריים נוספים בסוריה כגון החיפוש אחר שני הנעדרים מקרב סולטן יעקוב ב-1982.

גורם ישראלי בכיר שצוטט ב'חדשות 13' אמר כי "המחיר הנוסף בעסקה ששולם לסורים אינו על חשבון אזרחי ישראל ולא פוגע באינטרסים ישראלים". הגורם התייחס למחיר הנוסף אותו שילמה המדינה ואמר כי "המחיר הוא סמלי והומניטארי עם ראיית האינטרסים העתידיים של ישראל מול רוסיה וסוריה בסוגיות עתידיות חשובות לישראל".

ב'כאן חדשות' דווח כי הסיבה לאיסור הפרסום היא מעליית המחיר בעסקאות עתידיות. אי אפשר לפרט מהי התמורה, אך לא מדובר על שחרור אסירים סורים נוספים. מלשכת ראש הממשלה נמסר הלילה כי כמחווה של רצון טוב ישראל החזירה לסוריה שני רועי צאן שנכנסו לישראל וכן תקצר בשלושה חודשים את עבודות השירות (באמצעות חנינה) של ניהאל אל-מקת.

ב'ווינט' דווח כי הצעירה עברה תחקור בשב"כ כדי להבין איזו חקירה עברה בסוריה. בעבר ניסתה פעמים רבות לחצות הגבול בדרום וגם בצפון. פעם אחת ניסתה לחצות לעזה מהים עם רפסודה ונתפסה גם כן. היא ניסתה לחצות את הגבול גם לירדן.

בתוך כך, חבר הכנסת אחמד טיבי כתב בטוויטר כי "בשבוע שעבר העליתי בכנסת דרישה לאפשר הכנסה של אלפי חיסונים לעזה ולהעביר חיסונים לפלסטינים בגדה מהמלאי הגדול שיש בישראל (אחריות של כח כובש). האם חייבים להמתין שיהודי/יה יחצה את הגבול לעזה כדי לזכות בחיסון? אפשר אחרת. זה החוק הבינלאומי וזה אנושי. מדובר באותו שטח אפדמיולוגי רציף".

שר הביטחון ויו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ התייחס הבוקר למקרה בראיון ל'103FM': "אנחנו לא נשאיר אזרחים ישראלים לא מטופלים ככל שהדבר תלוי לשיקולנו ולטיפולנו. מדינת ישראל תמיד פעלה בעד כל אזרח בכל מקום בעולם, וכפי שנדרש. עדיף לגמור עם הדברים האלה מוקדם ומהר אחר כך הפרשות האלה נמשכות חמש ושש שנים".

"באופן אישי אתה בא ואומר אינסטינקטיבית למה אנחנו צריכים להתעסק עם הדברים האלה", הוסיף גנץ, "אבל בכל זאת יש לנו אופי ישראלי יהודי שלא משאיר אף אחד מאחורה, זה לא תמיד נוח לנו ולפעמים זה מעצבן אותנו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים