שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » הערבים משתלטים על חורבות הישובים גנים וכדים
"תמונות איומות"
על רקע הטרור שהולך ומתעצם במחוז ג'נין שבצפון השומרון, תמונות מתעדות בנייה ערבית שהחלו לאחרונה בשטח היישובים שפונו בהתנתקות, ונותרו שוממים במשך השנים
השתלטות ערבית ביהודה ושומרון | צילום: אלישע ירד

בעקבות מידע שהגיע אל השבועון 'עולם קטן' על בנייה ערבית שהחלה בשטח היישובים גנים וכדים בצפון השומרון שפונו בהתנתקות, יצא כתב השבועון אלישע ירד לשטח, וחשף תמונה חמורה ומדאיגה.

הישובים, שפונו והוחרבו לפני כ-17 שנה יחד עם שני ישובים נוספים בצפון השומרון – חומש ושאנור, נותרו במשך שנים שוממים ועזובים ולמעט הררי זבל שהושלכו במקום כבזיון לישוב היהודי ששכן בו, לא בוצעה במקום בנייה ערבית. אבל לאחרונה משהו השתנה.

בתמונות שהצליח לתעד, נראים בתים ערביים שהחלו להיבנות בתקופה האחרונה בפאתי היישוב גנים מצידו הצפוני והמזרחי, וכן בשטח כביש הביטחון של היישוב. גם בפאתי היישוב כדים הוקמו מצידו הצפוני כמה בתי בלוקים, ומגרשים רבים אחרים הוכשרו לבנייה.

בגנים, נוסף על הבתים שכבר עומדים על תילם, אפשר להבחין גם בהתחלות בנייה נוספות בכמה שלבים, ובחלקן אפשר לראות משטחי בלוקים עומדים על יציקת בטון ומחכים לפועלים שיבואו בימים הקרובים.

מלבד הבנייה אפשר לראות גם חלקות חקלאיות שהוכשרו לאחרונה בפאתי היישוב ומשמשות אמצעי נוסף להשתלטות ערבית על המקום. הרחבה הגדולה במרכז היישוב גנים, ששימשה עד לא מזמן מזבלה אזורית, הייתה למפעל מאולתר לדיש תבואה מהשדות הסמוכים, וטרקטורים ופועלים נראים עובדים בו במרץ.

על פי החומרים שתועדו, קצב הבנייה נראה מאסיבי, ובסמוך לכל אחד מהיישובים עומדים כעת חמישה עד עשרה בתים בשלבי בנייה שונים שסוגרים על היישוב ומתחילים לחדור לתוכו.

חשוב לציין שנכון לשבוע זה מרבית שטח היישובים עדיין נותר ריק, בציפייה לידיים יהודיות שיגאלו אותו משיממונו, אולם נראה שבעוד זמן לא רב כבר יהיה מצב הבנייה הערבית שונה לחלוטין.

"הלב נקרע למראה התמונות האיומות הללו", אומר בתגובה על תמונות הבנייה הערבית בגנים ובכדים ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, שפועל מאז הגירוש להחזרת ההתיישבות לצפון השומרון. "על זה נאמר הרצחת וגם ירשת, והרצחת הוא תרתי משמע, משום שכיום מאותם אזורים שהיו חבל יהודי פורח והוחרבו בגירוש יוצאים בחסות חוסר הנוכחות האזרחית והצבאית עשרות מחבלים צמאי דם ומשליטים טרור בכל רחבי הארץ.

"אין שום מניעה לחזור היום ליישובים שפונו והוחרבו", קובע דגן. "כראש המועצה האזורית שומרון אני אומר בצורה ברורה ומוחלטת: אין שום מניעה מלהקים את היישובים מחדש. כל מה שאני צריך פורמלית זה לקבל מכתב רשמי ממשרד ראש הממשלה שמודיע לי שאני יכול להוציא היתרי בנייה ולבנות את היישובים מחדש.

"תשתיות היישובים עדיין קיימות בשטח. מי שייכנס כעת ליישובים עדיין יוכל לראות את הכבישים ואת המדרכות הצבועות. בצפון השומרון לא דרוש מבצע צבאי כדי לשוב לשם אלא אישור ממשלתי פשוט".

תא"ל (מיל') אמיר אביבי, יו"ר תנועת הביטחוניסטים הגיב אף הוא לפרסום בעולם קטן: "הבנייה הערבית שהחלה לאחרונה בצמידות לישובים, היא נסיון נוסף של הפלסטינים לקעקע אפשרות עתידית של חזרה לישובים גנים וכדים".

"הבנייה היא רק חלק ממהלך רחב יותר שמנהלים הפלסטינים במסגרת תוכנית פיאד – שמטרתה הקמת מדינה פלסטינית ביהודה ושומרון. במסגרת הזאת למעשה, הפלסטינים מתכננים בין השאר למנוע החזרת התיישבות עתידית למרחב ג'נין, שכבר הפך דה פקטו למדינה עצמאית במובנים רבים".

לדבריו, "ההתיישבות הייתה מאז ומתמיד תנאי ומכפיל כוח בטחוני ליכולת של צה"ל לשמר ביטחון ברחבי הארץ. וכולנו עדים לכך שבכל מקום בו ישראל פינתה התיישבות יהודית, היא קיבלה חוסר משילות וחוסר ביטחון וזה לא פלא שהבעיות הביטחוניות הקשות ביותר מגיעות מעזה וממרחב ג'נין.

בעקבות כך כיום, היכולת לפעול במרחב הזה קשה מאוד כאשר אין עוגן של ישובים אזרחיים שמחזיקים את המרחב, והצורך בהחזרת ההתיישבות באזור רק הולך ומתעצם. על נבחרי הציבור מוטל לבטל כמה שיותר מהר את חוק ההתנתקות, ולהחזיר את ההתיישבות היהודית בחבל הארץ האסטרגי הזה שחולש על כל השפלה והשרון", הוסיף אביבי.

מגרעין שאנור נמסר בתגובה: "אם אין התיישבות יהודית יש התיישבות ומדינה ערבית, מדינת טרור, לא סתם מרבית המחבלים בחודשים האחרונים צמחו במרחב צפון השומרון".

"כיום כולם יודעים שההתנתקות נתנה לאויבנו את התקווה שאפשר להכניע את ישראל. אנו דורשים ממשלת ישראל לתת תשובה ניצחת לטרור הערבי לאפשר לנו לחזור ולהתיישב בשאנור, לבטל את חוק ההתנתקות, ויפה שעה אחת קודם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים