שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » הערכה כי הסיכוי להסכם גרעין עם איראן – קלוש
איראן מחמשת
נשקלה השארת כוח קודס ברשימת ארגוני הטרור – והוצאת יתר גופי משמרות המהפכה מתוכה. "מטרת הנסיעה של היועץ לביטחון לאומי, היערכות לאפשרות שההסכם לא ייחתם"
הגרעין האיראני | צילום: Inspired By Maps, שאטרסטוק

תפנית דרמטית בהערכה הישראלית באשר לסיכויי החתימה על הסכם גרעין בין איראן למעצמות. שני גורמים במערכת המדינית אמרו ל"ישראל היום" כי כעת נראה שהסיכויים להסכם נמוכים ואפילו אפסיים.

אותם גורמים הדגישו כי עדיין ייתכן מהפך מפתיע, שבסופו תהיה חתימה על הסכם הגרעין, אך "האפשרות שהצדדים יחתמו על הסכם בעתיד הנראה לעין, הולכת ומתרחקת בקצב אקספוננציאלי", כדברי אחד המקורות. כך מפרסם הבוקר (שלישי) לראשונה, הכתב המדיני של "ישראל היום", אריאל כהנא.

עד לפני כחודש, ההערכה הרווחת במערכת המדינית והביטחונית בישראל היתה כי ארה"ב ואיראן יחתמו על הסכם גרעין. הערכה זו התבססה על הלהט של הממשל האמריקני לחזור להסכם המקורי משנת 2015, אשר רבים מבכירי הממשל הנוכחי היו בין מנסחיו. ברוח זו, ארה"ב ויתרה לאיראן בסוגיות רבות, מה שהוביל להתפטרות שניים מבכירי צוות המשא ומתן האמריקני.

טיוטת הסכם כבר הושגה, מועד לחתימה על ההסכם כבר היה על הפרק, אולם בשיחות וינה הצדדים נפרדו בהמתנה לתשובה מטהרן. איראן, מצידה, לא השיבה כי היא דוחה את ההסכם וגם לא כי היא מאמצת אותו, אלא העלתה שורה של תנאים חדשים ובראשם הוצאת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור.

המגעים נכשלו

בארה"ב שקלו להיענות בחיוב לבקשה, אך אז התעורר לחץ נגדי. בכירים במפלגתו של הנשיא יצאו נגד הוויתור המסתמן, ומכון JINSA (מכון מחקר לביטחון לאומי של אמריקה; ארגון יהודי בלתי-מפלגתי לחשיבה על מדיניות ציבורית בארה"ב) גיבש עצומה של 45 גנרלים אמריקנים שיצאו גם הם נגד הכוונה להוציא את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור.

גם ישראל פעלה נגד הוויתור הנוסף שתוכנן בממשל – בכלל זה בהודעה חריגה של בנט ולפיד, בשיחת טלפון של ראש הממשלה עם הנשיא האמריקני, ובסדרת פגישות שקיימה היועצת המדינית של בנט, שמרית מאיר, עם בכירים בממשלה.

ל"ישראל היום" נודע כי בין האיראנים לבין הממשל התקיימו מגעים שקטים בניסיון לצמצום הפערים. בין השאר, נשקל בידול בין כוח קודס, שיוסיף להיות מוגדר כארגון טרור, לבין יתר המרכיבים של משמרות המהפכה, שאמורים היו להיות מוסרים מהרשימה. אלא שמגעים אלה נכשלו ואיראן אף העלתה דרישות חדשות.

על רקע הקשחת העמדות בשני הצדדים, בישראל סבורים כעת כי הסיכויים להסכם קטנים מאוד. "איראן מעלה עוד ועוד דרישות, בארה"ב מתעוררים קשיים פנימיים, ולכן ככל שעובר הזמן ההסכם הולך ומתרחק", אמר גורם מדיני.

מהפך בגישה

השבוע יצא היועץ לביטחון לאומי, ד"ר איל חולתא, לשיחות בארה"ב, ופקיד ישראלי בכיר אישר ל"ישראל היום" כי מטרת הנסיעה – תיאום היערכות לאפשרות שההסכם לא ייחתם לבסוף.

מדובר במהפך בעמדת ישראל, לאחר תקופה ארוכה שבה ההתייחסות להסכם היתה כאל עובדה מוגמרת. בישראל מצפים כעת מארה"ב ומהמעצמות להגביר מאוד את הלחץ המדיני והכלכלי על איראן, כדי לגרום לה לעצור את המרוץ לפצצה ולרסן את תוקפנותה האזורית.

הגורמים הישראליים הדגישו כי ירידת הסכם הגרעין מהפרק עדיין לא סופית, אך הנחת העבודה כרגע היא שאין הסכם. הם הביעו סיפוק רב מהתוצאה. יצוין כי שר החוץ לפיד אמר בשבוע שעבר בתדרוך לכתבים כי "לא אצטער אם לא יהיה הסכם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים