שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הת"תים – איים ירוקים למחלימים ומחוסנים
המתווה הרצוי
ההצעה של אשר: יפתחו את מוסדות החינוך בערים אדומות וכתומות למחלימים. כל האחרים ילמדו במקומות פתוחים על פי ההנחיות – בקבוצות קטנות ובמרחק
תגיות:
יעקב אשר | צילום: דוברות הכנסת, יניב נדב

כשיו"ר ועדת חוקה יעקב אשר לחם על הפיכת אילת וים המלח לאיים ירוקים היו שתמהו מה לנציג חרדי ולקרבות הנופש. כיום מתברר שהמהלך צפה פני עתיד ופרץ את הדרך למתווה החינוך בערים האדומות, לפיהם תלמודי התורה יהפכו לאיים ירוקים שיהיה ניתן ללמד בהם ללא חשש – כך כותב הבוקר אריה זיסמן ב'יתד נאמן'.

"אני מקווה שעכשיו מבינים יותר מדוע נלחמתי אז על אילת וים המלח", אומר אשר בראיון נרחב לזיסמן בו הוא חושף את פרטי המתווה. "בדיוק כמו ששם הפכנו אותם לאיים ירוקים באמצעות בדיקות מוקדמות וכניסה למחלימים בלבד, זה מה שאנו מציעים עתה במתווה החדש של הלימודים: להפוך את בתי הספר ותלמודי התורה לאיים ירוקים של מחלימים, על מנת לפתוח אותם ללא חשש גם בערים אדומות וכתומות, ולא רק בערים ירוקות וצהובות".

"כאשר הצעתי אז את הרעיון, עוד לא היו חיסונים" מזכיר אשר, "אבל כבר אז אמרתי שזה מתאים ליום בו יגיעו החיסונים ואפשר יהיה לפתוח עוד ועוד מקומות".

כך גרמה ההבהרה מבית שר התורה לקבלת המתווה

הרעיון של ח"כ אשר, יכול היה להתבצע כבר בעיצומו של הסגר, ועוד קודם כבר לפני חודש וחצי. אבל במשרד הבריאות התנהלו בעצלתיים. גם עתה עדיין יש תקלות בהנפקת תעודות החיסון והמחלימים, למרות שבימים האחרונים יש תזוזה בנושא.

"כל העניין של הדרכון הירוק – זה לא רק לנסיעות לחו"ל", מסביר אשר. "הדבר הרי תלוי בהסכמים עם המדינות השונות. הרעיון הוא להשתמש כאן בארץ בדרכון הזה, במסחר, בכניסה למקומות שונים, ואפילו לחתונות. אבל הדבר הכי חשוב, זו האפשרות לפתוח את מוסדות החינוך למחלימים ולמחוסנים".

אשר הציג את תכניתו בעבר לראש הממשלה, לשר הבריאות, לפרויקטור הקורונה ולכל מי שעסק בנושא. "אמרתי כבר באמצע הסגר שאי אפשר כך להמשיך, בפרט שיש פתרון שאפשר להתקדם איתו. בתגובה ענו לי שהם רוצים לפתוח את מוסדות החינוך באופן דיפרנציאלי – קרי בערים ירוקות וצהובות בלבד. אמרתי להם: הבה נלך על הסוף. אני מוכן לדיפרנציאליות, אבל לא רק בהגבלות ובאיסורים אלא גם בפתרונות".

הפתרון שהציג אשר היה חד וברור: ביום שפותחים את מוסדות החינוך במקומות ירוקים וצהובים, יפתחו במקביל גם מוסדות החינוך בערים אדומות וכתומות למחלימים. כל האחרים ילמדו במקומות פתוחים על פי ההנחיות – בקבוצות קטנות ובמרחק.

אשר חושף את שארע מאחורי הקלעים: "כאשר העליתי את ההצעה בוועדה היו תגובות ממש אוהדות, אבל לפתע החלו גורמים שונים במשרד הבריאות לעכב את זה ולטעון שאפשר יהיה לפתוח רק בערים ירוקות וצהובות. הרמנו קול זעקה, העברנו מסרים מבתי גדולי ישראל, וכמובן הגיעה ההבהרה החד משמעית מרשכבה"ג מרן שר התורה שליט"א שהמצב לא יוכל להמשך הלאה בכל הארץ, ולא רק בציבור החרדי. כל זה עזר וסייע לקדם את העניין".

בשיחה ב'יתד נאמן' התייחס אשר גם למתווה הקרוב של פורים. "אנחנו לא מחכים עד שהקבינט ימציא מתווה. ברור לנו שמצוות פורים לא יבוטלו. ברור שנשמע קריאת זכור במניין וכן מגילה. אבל פורים השנה יהיה שונה. ללא התקהלויות וללא ריקודים המוניים. אני קורא גם לת"תניקים שלא להגיע לבתים, אלא להתרים באמצעות הטלפון. אין ברירה. פורים יהיה פורים, אבל בצורה שונה ממה שאנו רגילים".

השאלה הקבועה על סער, התחזית על גנץ, והצורך בנציגות חרדית אותנטית

נדמה שהתקשורת הכללית מנסה את מזלה פעם אחר פעם לתפוס את חברי הכנסת החרדים בתשובות שיתאימו למאוויהם האישיים. המטרה היא לגרום לכך שהח"כים החרדים יאמרו שהם רואים בגדעון סער מועמד ראוי, ואינם שוללים שיתוף פעולה עמו על פני נתניהו.

"זה חוזר על עצמו בכל ראיון", אומר ח"כ יעקב אשר לזיסמן. "כמה שאנו חוזרים ואומרים שאנו הולכים היסטורית עם הליכוד ועם נתניהו וכך נעשה גם הפעם, הם ושוב חוזרים ושואלים שאלות היפותטיות – מה יקרה כך ומה כך. אני שב ומבהיר ומבטא את דעת כל חברי: אנו הולכים עם נתניהו. והיה ויהיו תוצאות אחרות בבחירות ויהיה מקום לשאלות, נעשה מה שתמיד אנו עושים – נעלה לבתי גדולי ישראל, נציג את העניין ונקבל תשובות. אבל לעצם השאלה שאנו נשאלים שוב ושוב, אני חוזר ומבהיר: אנחנו הולכים עם נתניהו והליכוד. נקודה".

ח"כ אשר מכיר היטב את גנץ, אולי טוב יותר מכל הח"כים החרדים. כאשר גנץ הקים את מפלגתו, היה הרב אשר הראשון אותו ביקש לפגוש. השניים מכירים זה את זה שנים ארוכות. זו הסיבה שגנץ בחר בו בזמנו לברך אותו מעל בימת הכנסת לאחר נאומו הראשון כמקובל.

לאור היכרותך עמו, אתה יכול להעריך האם הוא יפרוש בסופו של דבר באם לא יעבור את אחוז החסימה בסקרים האחרונים?

אשר: "גנץ הוא טרגדיה פוליטית. גם במצבו הנוכחי כשהוא צמוד לאחוז החסימה פעם מהצד הזה ופעם מהצד הזה, הוא מנסה לחקות את ליברמן, חיקוי לא מוצלח. הוא מנסה לקושש על גבינו קולות, כאילו מתוך דאגה לציבור החרדי. בפועל הוא מצוי במלכוד מהיום הראשון שלו בפוליטיקה. אם היה הולך ביושר ובהגינות, יתכן שהייתה לו תקומה פוליטית. אמרתי לו את הדברים בשיחה אישית נוקבת בעניין החוק להסדרת מעמדם של בני הישיבות. הוא ניסה להשתמש בזה כדי לקבל את הרוטציה שלו ונהג בחוסר הגינות ובחוסר יושרה. איני יודע אם יפרוש, אבל ברור לי שאין לו תקומה פוליטית גם אם יצליח איכשהו להשתחל שוב לכנסת".

ולסיום אי אפשר בלי סמוטריץ' ובן גביר. השבוע חזו חלק מהפרשנים שהמפלגות החרדיות יפסידו קולות לטובת הציונות הדתית. האם אתה חושש מכך?

אשר: "סמוטריץ הוא אדם נחמד וטוב ויש לנו שיתופי פעולה שונים עמו. אבל תחומי הפעילות שלו ושלנו שונים. הוא יפעל יותר למען הציבור שלו וזה לגיטימי מבחינתו. אף אחד לא יעשה את העבודה עבורנו. רק נציגים חרדים יוכלו לדאוג לכלל גווני הציבור החרדי. כך הוכח בעבר וכך יהיה בעתיד. הם יטפלו בציבור שלהם ואנו נעמוד לשירות הציבור שלנו. איננו זקוקים ל'קבלני משנה'. לשמחתי הרבה הם גם עוברים את אחוז החסימה ואפילו יותר, בקולות שלהם ולא זקוקים לסיוע שלנו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים