שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » המדינה מבקשת לבטל את הצו בגבעת המטוס
באופן דחוף
בית המשפט החליט להקפיא מכרז לבניית אלפי דירות בגבעת המטוס בירושלים בשל עתירה שהגישו פלסטינים • המדינה דורשת לבטל את הצו באופן דחוף
גבעת המטוס | צילום: באדיבות המצלם

לאחר שנים של עיכוב ושבוע לפני סגירת המכרזים, בית המשפט המחוזי בירושלים הורה להקפיא את המכרז לבניית שכונה חדשה בגבעת המטוס. ההחלטה באה בעקבות עתירה שהגישו תושבים פלסטינים נגד המכרז, מאחר שעל פי תקנוני משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל הם לא יוכלו לרכוש דירות בחלק ניכר מהשכונה החדשה שתיבנה במקום, כעת המדינה דורשת לבטל את הצו באופן דחוף.

בירושלים הצפופה, קרקע לבניית 1,257 יחידות דיור חדשות אינה דבר של מה בכך. אך במקרה של גבעת המטוס, שטח שהעניין בו חורג מתחום הנדל"ן אל מחוזות מדיניים מאחר מדובר על סוגיה מורכבת במיוחד שבה מעורבים גם האיחוד האירופי והבית הלבן.

העניין בבנייה בגבעת המטוס אינו חדש, אך במשך שנים הפעילה ארה"ב לחצים כבדים למנוע זאת, לחצים שהוסרו מעט בכהונת הנשיא דונלד טראמפ. המכרז שפירסמה רשות מקרקעי ישראל לפני תקופה קצרה נועד להיסגר זמן קצר לפני כניסתו של הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן, לבית הלבן. זאת, מחשש שביידן יחדש את מדיניות הקפאת הבנייה בשטחים שמעבר לקו הירוק.

כמו, כן בנייה בשטח גבעת המטוס תכרסם באפשרות שנותרה לחיבור בין מזרח ירושלים ליו"ש, ותחסום כל סיכוי לרצף טריטוריאלי עתידי למדינה פלסטינית

כידוע, חלקים גדולים בקרב התושבים במזרח ירושלים אינם 'אזרחים' מן המניין אלא מוגדרים כ'תושבי קבע', ובשל כך הם רשאים למשל להצביע בבחירות לעירייה, ביטוח לאומי, אבל לכנסת הם אינם מורשים, וכך גם, הם אינם זכאים להתמודד במכרזים לדיור במחיר מופחת המיועדות לאנשים בעלי הסטטוס 'אזרחים'.

24 מתושבי מזרח העיר הגישו עתירה בה הם מבקשים מבית המשפט לעצור את המכרז לבנייה בגבעת המטוס עד אשר הם יוכלו להשתתף בהגרלת 'מחיר למשתכן' שתתקיים במקום, לבקשתם "להורות למשיבים לעכב את הליכי שיווק יחידות הדיור ו/או ההגרלה מכוח מכרז זה לתקופה הנדרשת ולא פחות משישה חודשים, על מנת לאפשר לתושבי מזרח ירושלים שיהיו מעוניינים בכך להגיש בקשה ולקבל תעודת זכאות על-מנת שיוכלו לרכוש/להשתתף בהגרלה לרכישת דיור במחיר מופחת במסגרת מכרז זה".

או "לחילופין, ליתן צו הקובע כי במכרז זה הדירות כולן ישווקו באופן שוויוני לכלל הציבור לפי מחירי שוק ולא יימכרו דירות כלל במחיר מופחת, וכי על המשיבים לשנות את תנאי המכרז בהתאם", הציעו התושבים בעתירה.

"העותרים האחרים הינם ברובם תושבי השכונות הסמוכות לגבעת המטוס, רובם מחוסרי דיור, כולם סובלים בצורה קשה ממצוקת הדיור הקשה הקיימת בשכונות מזרח ירושלים", מתארים בעמותה והתושבים בעתירה שהגישו, "יודגש, כי העותרים אינם מהווים 'מקרה מיוחד', אלא מהווים נציגות מייצגת לבעיה כללית הקיימת במזרח ירושלים בכלל, ובשכונות הסמוכות לגבעת המטוס בפרט, של מחסור בפתרונות דיור".

השופטת עינת אובמן מולר נתנה צו ארעי המעכב את הליכי המכרז ונימקה כי "בנסיבות בהן בקשת העותרים הוגשה ימים ספורים לפני המועד האחרון להגשת הצעות במכרז, כאשר בתווך ימי סוף השבוע ועל מנת למנוע נזק חמור, ניתן צו ארעי המעכב את הליכי המכרז".

המדינה דורשת מבית המשפט לבטל באופן בהול את הצו, באופן שיאפשר הגשת ההצעות למכרז נושא ההליך ביום שני הקרוב. "זאת בשים לב לנזקים הכבדים שעשויים להיגרם מהותרת הצו הארעי על כנו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים