שיתוף
תגובות
דעות » הפסיקו לחפש את מדד עשיית הטוב לילד
זווית משפחתית
כיצד הייתם מגיבים לו אמרו לכם שלעתים דווקא ניסיון הנחמה הוא זה שימנע ממנו לצמוח? ומה עושים כדי להקנות לו כלים נכונים? • דינה קורול מסבירה
ילדים חרדים | צילום: ColorMaker, שאטרסטוק

אין הורה שרוצה לראות את הילד שלו מתמלא צער ועל פי רוב ייצא מגדרו על מנת לנסות להקל את הכאב. "העיקר שלילד שלי יהיה טוב, שיהיה מרוצה. אני לא רוצה שיצטער, שיבכה. כואב לי לראות אותו עצוב". בקשה פשוטה מעומק ליבו של הורה מסור. רק שיהיה טוב לילד. רק שיהיה לו טוב.

איך נמדד ה"טוב" הזה?

אין לנו מכשיר משוכלל שמראה את יחידות ה"טוב" ומצפצף כשיש קצת מדי או הרבה מדי.

ה"טוב" נמדד בעיקר על-ידי תגובות הילד. חיוך רחב, עיניים נוצצות, מצב רוח עליז – נרשם פלוס בסעיף ה"טוב". פרצוף חמוץ, בכי, עצב או כעס – התקבל מינוס.

אני בעד לעשות טוב לילדים. אני בעד חיוכים, מצב רוח עליז ועיניים נוצצות.

אני לא מסכימה ש"העיקר שיהיה טוב לילד" בגרסת היעדר תסכול, דמעות ופרצופים חמוצים יהפוך למדד ה"טוב" עבורו.

הילד יוצא למסע בעולם והוא זקוק לציוד רב: אהבת הוריו, אמונה בכוחותיו, רגישות, ערכים, נחישות, אומץ, יצירתיות… מה לא?

יכולת להתמודד עם תסכול נמצאת בין חפצי הערך העיקריים בתרמילו. היא נחוצה לו כמעט בכל מקום ובכל פעולה. ואנחנו, ההורים, יכולים לצייד אותו במצרך הבסיסי והנפלא הזה.

לא נוכל לעזור לילד אם המצפן שמכוון אותנו יצביע תמיד לכיוון השמירה על הילד, שלא ירגיש, חלילה, רגשות לא נעימים. שלא יצטער, שלא יתמודד עם תסכולים, שלא יבכה.

עשיית טוב לילד אין פירושה לחסוך ממנו מפגש עם קושי ורגשות כואבים בכל מחיר ובכל מצב. סוכריה על מקל על כך שלא קיבל, או משרה נחשקת שחברו זכה בה במקומו – הכול מתבסס על אותו עקרון ומעורר אותם רגשות של תסכול, עצב או כעס.

אולי היום נוכל להשיג לילד סוכריה אחרת, אבל לא תמיד העניינים פשוטים כל כך.

עשיית טוב לילד פירושה לפעמים רק להיות אתו. להיות עם הכאב, ולא משנה מה הסיבה: סוכריה או בעיה אחרת, אמיתית ומוחשית לגמרי עבורו.

אמת, לא פעם יותר קשה להיות עם הכאב מאשר לרוץ ולסדר את העניינים בשביל הילד. אבל התרמיל שלו כבר מוכן למסע חייו. הילד כבר מתהלך בדרכים – משפחה, לימודים, חברים, בתנאים ובאירועים שונים, חלקם לא פשוטים ולא ניתנים לשינוי.

הוא עדיין קרוב אלינו, הילד. עוד לא נדד למרחקים עצומים.

יש לנו אפשרות לתת לו צידה לדרך ששווה מיליונים. השקעה בטוחה שתניב פירות לאורך כל חייו. השקעה שהיא בסיס לצמיחה והתפתחות שלו.

אז מה, לא ניתן?

הכותבת היא ביבליותרפיסטית (M.A) המלווה הורים וילדים בהתמודדויות יומיומיות, מחברת הספרים "מדריך לרגשות להורים ולילדים" ו"מדריך למוגנות להורים ולילדים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים