שיתוף
תגובות
כללי » הפסקת האש בין ישראל לחמאס נכנסה לתוקף
שקט מתוח
גורמים בישראל: "עכשיו הזמן למהלכים מדיניים". גורמים מצריים טענו כי ההפוגה זמנית, עד להסכמת תנאי ההפוגה הקבועה תוך שלושה ימים
תניהו בחיתוך מצב עם שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד וראש המל"ל, בקריה בתל אביב | צילום: חיים צח /לע"מ

הפסקת האש בין ישראל לארגון הטרור חמאס נכנסה לתוקף הלילה (בין חמישי לשישי) בשעה 02:00. הקבינט המדיני-ביטחוני אישר אמד (חמישי) פה אחד את הפסקת האש ועצירת התקיפות בעזה, זאת 11 ימים לאחר שהחל מבצע "שומר החומות".

גורמים בכירים בישראל התפארו בהישגי המבצע, ואמרו כי המרכזי שבהם היה הפגיעה ב"מטרו של חמאס", רשת המנהרות הענפה שחפר ארגון הטרור ברחבי הרצועה. "כל המערכים שלהם נפגעו", טענו הגורמים. "ההישג הכי גדול זה התת-קרקע ואחריו זה חיסול הבכירים והפגיעה במערך המחקר ופיתוח".

הגורמים שצוטטו ב'ווינט' הוסיפו כי הישג נוסף הוא כישלונו של חמאס להרחיב את המערכה לים, לאוויר וליבשה, והזכירו בין היתר את סיכול המתקפות בעזרת צוללות רובוטיות, כטב"מים וחדירות דרך מנהרות או דרך הגדר.

"צברנו זמן הרתעה משמעותי. כשהם יצאו מהמחילות הם יראו את היקף הנזק. ייקח להם שנים לשקם. אבל יש להם עדיין יכולת רקטית", הוסיפו הגורמים. "עכשיו צריך לעשות צעדים מדיניים מרחיבים. הגורמים טענו עוד כי במקרה של הפרות של הפסקת האש, "יש למערכת הביטחון מכות תגובה מוכנות למקרה. לא נחזור למדיניות ההכלה".

ב'ישראל היום' דווח כי גורמים מצריים טענו כי ההפוגה זמנית, עד להסכמת תנאי ההפוגה הקבועה תוך שלושה ימים. מצרים ערבה לסגור את הסיכומים מול חמאס, כאשר כרגע אין הסכם עקיף בין ישראל וחמאס. אם חמאס ימשיך לשגר רקטות, ישראל תגיב מיידית. המהלך נועד לאפשר למתווכים המצרים את הזמן והשקט שביקשו כדי לעבוד מול חמאס.

בהודעה רשמית מטעם לשכת ראש הממשלה נמסר כי "הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס הערב. הקבינט המדיני ביטחוני קיבל פה אחד את המלצת כל גורמי הביטחון, הרמטכ״ל, ראש השב״כ, ראש המוסד וראש המל״ל, לקבל את היוזמה המצרית להפסקת אש דו-צדדית ללא כל תנאי, שתכנס לתוקפה בשעה שתסוכם בהמשך".

"הרמטכ״ל, הדרג הצבאי וראש השב״כ סקרו בפני השרים את ההישגים הגדולים של ישראל במערכה, חלקם חסרי תקדים. הדרג המדיני מדגיש שהמציאות בשטח היא שתקבע את המשך המערכה", לשון ההודעה של לשכת נתניהו. יצוין כי מדובר במצב חריג בו מאשרים רשמית את החלטת הקבינט.

שר הביטחון בני גנץ: "מבקש לחזק את כוחות הביטחון וצה"ל בהובלת הרמטכ"ל, שהביאו במהלך 11 הימים האחרונים להישגים צבאיים חסרי תקדים בעוצמתם, בדיוקם ובמשמעות האסטרטגית שלהם במאבק מול ארגוני הטרור ברצועת עזה".

"מערכת הביטחון ממשיכה במוכנותה להגן על אזרחי ישראל, וכוחות הביטחון וצה"ל פרוסים בשטח, בכלל המערכים, בגזרות השונות, בהגנה ובהתקפה. המציאות בשטח תקבע את המשך הפעולות. מבקש מאזרחי ישראל, שנותנים בעמידתם האיתנה רוח גבית לפעילות כוחות הביטחון, להמשיך ולשמור על ההנחיות פיקוד העורף שמצילות חיי אדם", דברי גנץ.

בכיר ישראלי שצוטט ב'וואלה' שאמר שהעיקרון לפיו תתקיים הפסקת האש הוא "שקט תמורת שקט" עם הסכמה עקרונית לקיים דיונים על נושאים נוספים שקשורים לעזה בהמשך. במהלך הדיון אמרו הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש השב"כ נדב ארגמן לשרי הקבינט כי "מיצינו, פגענו בכל מה שרצינו ותכננו, עד יומיים-שלושה לא היו מביאים להישג משמעותי יותר".

בכיר ישראלי נוסף שהשתתף בישיבה אמר כי "מערכת הביטחון הציגה תמונת מודיעין לפיה חמאס ספג פגיעה צבאית קשה מאוד בכל המערכים שלו, כולל המערכים הרגישים ביותר. נשארו להם מעט מאוד יכולות. המערך שנשאר להם הוא טילים כולל לטווח שמגיע למרכז הארץ – אך גם כאן היכולות נפגעו משמעותית".

גורמים שהשתתפו בישיבה ציינו כי שרת התחבורה מירי רגב מהליכוד תקפה את הצבא ושאלה את הרמטכ"ל בבוטות כמה פעמים למה לא ממשיכים את המבצע. "70 אחוזים מהציבור רוצה שנמשיך את המבצע", אמרה רגב. כוכבי השיב לה: "אם הדרג המדיני ינחה אותי להמשיך לתקוף אני יכול להמשיך, אבל אני לא ממליץ על כך".

ב'חדשות 12' דווח על פי מקורות שהשתתפו בישיבת הקבינט, צה"ל יפסיק ב-02:00 בלילה את התקיפות שלו ברצועה. אם החמאס ימשיך לירות – צה"ל יחזור לתקוף והפסקת האש תבוטל מיידית. כעת הכדור נמצא אצל המצרים שהבטיחו שביכולתם להביא את ההפסקה המיוחלת מבחינתם. עוד סיפרו שרים בקבינט כי הם קיבלו הצעה שאושרה הלכה למעשה עוד לפני הדיון וההצבעה הייתה לפרוטוקול בלבד.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים