שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » מנהיגי מיאנמר נעצרו והצבא תפס את השלטון
הפיכה צבאית
מנהיגת המדינה ובכירי מפלגתה נעצרו בפשיטה בשל טענות של הצבא כי הבחירות שהתקיימו במדינה לפני שלושה חודשים זויפו. בארה"ב איימו: "ננקוט אמצעים נגד האחראים"
תגיות:
הפגנה במיאנמר | צילום: Mamunur Rashid, שאטרסטוק

צבא מיאנמר תפס הלילה (שני) את השלטון ועצר את המנהיגת המדינה זוכת פרס נובל שלום, אונג סאן סו צ'י, הנשיא וין מיין ובכירים נוספים במפלגת השלטון "הליגה הלאומית לדמוקרטיה". הצבא הכריז על מצב חירום למשך שנה ועל העברת סמכויותיה של מנהיגת המדינה למפקד הצבא, מין אונג הלאינג. הם מסרו כי המהלך בוצע כתגובה ל"הונאת בחירות".

המעצרים הגיעו לאחר ימים של מתח לקראת פתיחת מושב הפרלמנט, בשל טענות הצבא לזיופים בבחירות והחשש מהפיכה בעקבות זאת. שידורי הטלוויזיה המקומית והרשתות הסלולריות בעיר הגדולה נותקו, חיילים פוזרו ברחובות והצבא הכריז על מצב חירום והעברת השליטה לגנרל העליון. מ

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש גינה בחריפות את מעצרם של צ'י ויתר הבכירים ואמר כי הוא "קורא להנהגה הצבאית לכבד את רצונם של אנשי מיאנמר". דובר הארגון סטפן דוג'ריק הוסיף כי "ההתפתחויות הללו מהוות מכה קשה לרפורמות הדמוקרטיות. כל המנהיגים חייבים לפעול למען האינטרס הגדול יותר של הרפורמה הדמוקרטית של מיאנמר, לנהל דיאלוג, להימנע מאלימות ולכבד באופן מלא את זכויות האדם וחירויות היסוד".

הדר עדוי, עורך דין מסחרי שעובד במיאנמר, סיפר ב'ווינט' כי "היו דיבורים על זה כבר כמה ימים החל משבוע שעבר", התעוררנו בבוקר למציאות שאין אינטרנט, שום דבר לא עבד". עדוי, שמתגורר במרכז העיר יאנגון, הוסיף כי הבנקים הפסיקו לעבוד, והצבא התמקם בכמה מוקדים. "השכנים שלי לקחו את הילדים ונסעו", אמר. "אני חושב שהעם מאוד לא אוהב את זה, הוא למוד ניסיון מר".

ישראלי נוסף שחי ביאנגון, גילי יצחק גיל, סיפר כי "כרגע יש פה מצב של אגירת מזון, משיכות מזומנים מהבנקים, תורים בתחנות הדלק, שיטור כבד בצמתים וברבעים בעיר. נכון לעכשיו אין יריות ואין מרד עם". הוא סיפר גם כי הבנקים כתוצאה ממשיכת הכספים הגדולה סגרו את השערים בשעה 13:00 במקום 15:00. "המון חנויות סגרו כתוצאה מההפיכה. יש תנועה צבאית ברחובות העיר, חיילים עם ציוד מלא, כולם חמושים והמון משאיות. ברגע שיתחיל בלאגן הצבא פה די ערוך לדכא כל הפגנה רבתי", הוסיף.

צ'י עצמה הייתה במשך שנים לסמל המאבק הדמוקרטי במדינה ובילתה עשרות שנים במעצרי בית במהלך תקופת השלטון הצבאי ואף זכתה על פועלה למען הדמוקרטיה. היא זכתה בפרסים רבים ברחבי העולם – בהם פרס סחרוב לחופש המחשבה, פרס נובל לשלום, וכן מדליית החירות הנשיאותית של ארה"ב ומדליית הזהב של הקונגרס.

בבנגלדש השכנה, שמארחת אצלה פליטים מהמיעוט המוסלמי הנרדף – רוהינגה, אמרו כי הם מצפים להמשך שיבת הפליטים חזרה למולדתם. ארגון אמנסטי הביע דאגה למיעוטים במדינה על רקע ההפיכה הצבאית, וציין כי ניתק התקשורת באזורים נרחבים של המדינה מהווים איום חמור על תושביה.

הממשל האמריקני גינה את המהלך ומסר כי וושינגטון "מתנגדת לכל ניסיון לשנות את תוצאות הבחירות האחרונות או לעכב את ההליך הדמוקרטי של מיאנמר". מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן אף קרא לשחרור בכירי הממשל והוסיף כי "ארצות הברית עומדת לצד אזרחי מינמאר במאבקם לדמוקרטיה, חירות, שלום ופיתוח. הצבא חייב לחזור בו מיד".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים