שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות חרדים » "הציבור מתקשה להתנתק מאשליית המהפך"
החרדי שראה את הנולד
לאורך מערכת הבחירות הוא היה היחיד בהנהגה הפוליטית החרדית בניו יורק שהעז להתנגד לתמיכה הפומבית בטראמפ, מחשש ל'נקמה' דמוקרטית. כעת הוא שובר שתיקה בראיון מיוחד
בן ציון וידר חבר המועצה במונסי | צילום: בחזית

היהדות החרדית בארצות הברית עדיין מתקשה לחזור לשגרה ולעכל את הפסדו הצורב של הנשיא האהוב והנערץ דונלד טראמפ.

מכתבים מגדולי ישראל, שיירות ארוכות של רכבי פעילים חסידיים שגמעו מאות קילומטרים בדרכן לוושינגטון, מערכת משומנת של אלפי פעילים לשינוע מצביעים אל הקלפי מכל רחבי ניו יורק, תפילות רבים להצלחת המערכה, לצד אינספור מאמצים עילאיים וחסרי תקדים במונחי היהדות החרדית בארצות הברית שעד עתה העדיפה לשבת על הגדר ולא להתערב בבחירות לנשיאות – אך במערכת הבחירות האחרונה, לא הותירו מקום של ספק בלב הציבור החרדי בניו יורק כי הם נמצאים בצד המנצח של המאבק.

האפשרות שטראמפ יפסיד במערכה כלל לא הייתה נחשבת לאופציה.

היה זה חבר מועצת העיר מונסי ומעסקניה הבולטים והמסורים של היהדות החרדית בניו יורק הגדולה, ר' בן ציון וידר, שהיה מהבודדים שהעזו לעמוד ולהתריע לאורך כל מסע הבחירות ובמיוחד בישורת האחרונה שלה, מפני האדישות, השאננות והזחיחות שאפיינו את הביטחון העצמי של רבים בחוגי היהדות החרדית בניו יורק – שגררו באופן תקדימי את גדולי ישראל למערכה, כאשר לראשונה בהיסטוריה אף לקחו צד באופן רשמי לטובת מועמד ספציפי בבחירות לנשיאות ארה"ב.

בראיון ל'בחזית' מנתח וידר את תמונת המצב שמתהווה בימים אלה, עם גיבוש הכוורת שתלווה את הנשיא הנבחר ג'ו ביידן בתקופת כהונתו כנשיא, לצד הציפייה הדרוכה בקרב הציבור ל'מהפך' המיוחל שבאופן מפתיע יצוץ ויטרוף מחדש את הקלפים.

"אגודת ישראל היו הראשונים מקרב החוגים החרדיים ש'העזו' לצאת בפומבי ולשגר את המכתב לנשיא הנבחר והיו הרבה בקרב הציבור שהתקוממו על כך, היו להם טענות למה בכלל שלחו מכתב"

בן ציון וידר

היית בין היחידים בקרב מנהיגי הציבור החרדי בניו יורק שלאורך כל מערכת הבחירות השמיע 'קול שפוי' שהזכיר לכולם שטראמפ איננו מועמד יחיד, אלא מתמודד מול מישהו

"אכן כן. הצרה הגדולה היא, שאפילו עכשיו, כאשר אנחנו נמצאים שבוע לאחר הבחירות, צריכים עדיין להיות 'קול שפוי' שיספר לכולם שביידן עשה את זה וניצח את הבחירות. ככל שחולפים הימים, עוד ועוד אנשים מתחילים להאמין שבסוף הבלתי יאמן יקרה וטראמפ ימשיך לכהונה שניה. אני חייב לומר שאני מאוד מופתע מכל השיח סביב זה, בעיקר מכך שגם אנשים נורמטיביים מתחילים להאמין בזה".

"כבר התמודדתי בבחירות, ניצחתי והפסדתי, אני יודע איך הדברים עובדים. היום קשה עד בלתי אפשרי לזייף בחירות. לא רק שקשה, אלא אפשר לחזור שוב ושוב ולספור את הקולות מחדש, לגלות שהיו זיופים ועדיין הפער קטן בכדי שיתחולל מהפך".

טראמפ טוען שיש לו הוכחות וראיות לזיופים

"הטענות שלו בחלקן כל כך מגוחכות, שאפילו אין להן אחיזה במציאות. בשבוע האחרון הוגשו על ידי עורכי דינו עשרות עתירות לבית המשפט – 14 מהם נדחו על הסף. ושוב אתה רואה שאנשים יוצאים לרחובות ואתה רואה את הציבור שלנו שעוד לא השתחרר מהאופוריה ומאמין באמת ובתמים שתוך יום יומיים, העסק יתחיל להשתנות…"

הציבור חשש מניצחונו של ביידן, איך זה ישפיע על הציבור?

"ברור שכאשר המושל והנשיא הם מאותה מפלגה יש לזה יתרון מופלג ותוצאות בשטח. בשנה האחרונה היינו עדים למתיחות בין המושל אנדרו קואומו לנשיא טראמפ.

"אתן לך דוגמה, היה סוג של הנחה בארנונה שמדינת ניו יורק הפסידה ורק לאחר מעורבות שלנו, היהודים, קיבלנו את זה בחזרה. במגעים שניהלנו מול הממשל, הבנו שסיבת ההתעקשות לגבינו היתה העובדה שקואומו הוא המושל".

"היה זה הנשיא אובמה שהגיע לחנוך את חידוש הגשר הוותיק שמפריד בין 'ראקלנד קאונטי' ומחוז 'וסטצ'סטר קאונטי', אשר מפריד ביניהם נהר. מדובר באחד הגשרים הארוכים בעולם שחולפים מעליו אלפי רכבים ביום. בשנים האחרונות הוא התחיל להתפורר, כל השנים המתינו והמתינו שיתקנו את זה עד שהגיע אובמה בתקופת קואומו הדמוקרט כמובן – והגשר שוחזר. זה דוגמה לשיתוף פעולה בין המושל והנשיא כאשר שניהם מאותה מפלגה".

הציבור החרדי בארה"ב כבר מתחיל להתאושש ולחזור לעצמו?

"בינתיים לא. על פי רוב, כמו שאמרתי, אנשים משוכנעים שזה רק שאלה של זמן עד שהתמונה תתהפך וטראמפ יחזור להוביל. החלו עכשיו הליכים משפטיים, אשר כאמור בחלקם טראמפ הפסיד, כל עוד ימוצו ההליכים המשפטיים לא יירגעו. אני מעוניין להעביר כאן מסר: כלל ישראל בארה"ב עמד והתקיים לפני טראמפ וימשיך להתקיים גם לאחר עידן טראמפ. ברור שמדובר בנשיא שעשה כפי שאף אחד מקודמיו לא עשה, אך ההיסחפות אחר פולחן האישיות, אני סבור שהיא גובלת בכפירה".

למעשה, אתה היית היחיד שלמעשה צפה את נצחונו של ביידן

"אכן. אנשים נורא כעסו עלי לפני הבחירות, למה אני ככה מדבר ומדוע אני בכלל מעלה את האפשרות שיש בכלל סיכוי שהוא ינצח. היו אנשים שמבחינתם, רק הדיבור לכשעצמו כבר היה לא ראוי לדעתם, היו לאנשים טענות איך אני מעיז לומר כך. כמובן שזה לא אומר שתמכתי בביידן, ראיתי שהציבור נסחף ושוכח שטראמפ איננו מועמד יחיד ושמאחוריו עומדים אנשים שכבר עברו כמה מערכות בחירות בחיים שלהם, בסך הכל רק העליתי את ההשערה שלי".

האם לדעתך ביידן יהיה נשיא בסגנון אובמה?

"אני חושב שביידן הוא לא אובמה, הוא בן אדם אחר לגמרי, ואני סבור שהוא יהיה נשיא טוב מאוד. כל אחד שמתמודד בבחירות יש לו שמינית שבגאות, על ביידן אני יכול לומר שהוא אדם מאוד מיושב, בן אדם טוב עם ניסיון חיים עשיר שבמהלכן הספיק להיות גם בצד של 'החזק' וגם בצד של 'החלש'. לביידן רקורד עשיר של ניסיון בבית הספר של החיים, הוא עבר בחייו מספר טרגדיות אישיות, הבן המוצלח ביותר שלו נהרג, כך גם אשתו. הפשטות שלו מקרינה על סביבתו, אשתו הנוכחית משמשת עד היום כמורה בבית ספר".

"בנוסף, לביידן נכדים יהודים.. יש לו בן 'מתמודד' שהוא עבר עמו כברת דרך. בסוף מדובר בבן אדם שיודע מה זה חיים קשים ומה צריך לעשות כדי לעזור לאחרים ואין חכם כבעל הניסיון, לכן אני סבור כי הציבור האמריקני והיהודי יראו ממנו נחת. רק צריך להיאחז במעט סבלנות".

"עכשיו ברור שארה"ב נכנסת למצב חדש, הציבור האמריקני מפולג ברמה שאני לא זוכר כמותו. בכזה מצב לא קל לנשיא לעבוד עם הקונגרס, אבל אני סבור שבסוף הוא ימצא מסילות ללב האומה. מה שלא יהיה, היהודים בארה"ב צריכים רחמי שמים. שכן כאשר קיימת מתיחות זה תמיד לא טוב ליהודים".

איזו מדיניות ינהיג ביידן כלפי ישראל, האם אנו חוזרים לימי אובמה?

"ביידן כבר בפוליטיקה 47 שנים. הוא נמנה על האסכולה המתונה יותר במפלגה הדמוקרטית, ברור שזה לא יהיה כצעקתה".

"אנשים נורא כעסו עלי לפני הבחירות, למה אני ככה מדבר ומדוע אני בכלל מעלה את האפשרות שיש בכלל סיכוי שהוא ינצח. היו אנשים שמבחינתם, רק הדיבור לכשעצמו כבר היה לא ראוי לדעתם, היו לאנשים טענות איך אני מעז לומר כך. כמובן שזה לא אומר שתמכתי בביידן"

בן ציון וידר

האם העובדה שהיהדות החרדית תמכה בהמוניה בטראמפ במופגן, תגרום לה לשלם על כך?

"למעשה כל ניו יורק הדמוקרטית ידעה שהחסידים הגדולים של טראמפ הרפובליקני הם היהודים. הקהילה החרדית היתה במערכת הבחירות הנוכחית מאוד אקטיבית למען בחירתו של טראמפ. אנחנו מתגוררים במדינה דמוקרטית, ולדעתי זה ענין שיעקב אבינו אמר 'למה תתראו', זה נאמר על הכל, אנחנו מתגוררים בין הגויים וברור שברגע שהרוב תומכים בביידן והיהודים בטראמפ, באופן טבעי היהודים מתויגים אצלם באופן שלישי. ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם…"

"אגודת ישראל שיגרה בימים האחרונים מכתב ברכה לביידן. הם היו הראשונים מקרב החוגים החרדיים ש'העזו' לצאת בפומבי ולשגר את המכתב לנשיא הנבחר והיו הרבה בקרב הציבור שהתקוממו על כך, היו להם טענות למה בכלל שלחו מכתב, אולי היה צורך להמתין עד להתבהרות התוצאות הסופיות, ואם כבר שלחו, למה פרסמו את זה, ואם בסוף טראמפ כן ינצח?"

"אנחנו חוזרים לדברים שאמרתי בתחילת השיחה, אני מאמין שזה עוד יימשך שבועיים שלוש עד שיתבהרו העניינים".

האם המתיחות שהתגלתה בעקבות המאבק בקורונה בין הקהילה החרדית בניו יורק למושל קואומו נרגעה?

"בהחלט וטוב שכך. אני מעריך שהבחירות, הירידה בתחלואה והתפרצות הגל השני בניו יורק, כל השלושה הללו גרמו שיירגעו העניינים בין קואומו ליהדות החרדית".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים