שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » "הצלחנו לייצר שיתופי פעולה עם החסידויות"
אלוף הפיקוד
מפקד פיקוד העורף סיכם את שנת המגפה והתייחס להיערכות לעתיד: "היום ברור לגמרי שבכל מלחמה שלא תתפרץ עלינו המרחב האזרחי העורף יהיה החזית השנייה במלחמה"
אורי גורדין | צילום: דובר צה"ל
תת אלוף במיל' מאיר אלרן בשיחה עם האלוף אורי גורדין, מפקד פיקוד העורף |
צילום: INSS

האלוף אורי גורדין, מפקד פיקוד העורף, התייחס בראיון לכנס הבינלאומי השנתי ה-14 של המכון למחקרי ביטחון לאומי ה-INSS, לתחושותיו בנוגע למעבר מהפיקוד אל פיקוד העורף: “התחושה הראשונה היא עוצמה. זכיתי להוביל את הפיקוד בתקופה משמעותית, אינטנסיבית עם הפעלה רחבה של המערכת והדבר מייצר תחושת עוצמה מאוד גדולה של מערכת חזקה ורוביסטית, שכן מדובר באירוע חירומי ללא תקדים במובן של הפעלת הפיקוד. תחושת העוצמה נובעת בנוסף מהאנשים המסורים, רובם אנשי מילואים שמשרתים כבר ימים ארוכים, פועלים במרחב האזרחי במסירות גבוהה מאוד וחלקם איבדו את מקומות העבודה בעקבות השירות, הדבר ממלא בתחושת סיפוק ויכולת גדולה".

"לצד אלה תחושה משמעותית של ענווה שאני יכול למנות לגביה לפחות שלושה רבדים: הרובד הראשון הוא ענווה ממערכת חדשה ולא מוכרת של מרחב אזרחי, עם תרבויות שונות ועםDNA שונה שצריך ללמוד אותו. החלק השני הוא המצב שבו אתה פועל ולא תמיד מצליח, מה שיכול לייצר תסכולים אולם דורש כל הזמן התאמה של הפעולה אל מול העשייה".

"המרכיב השלישי הוא שלא הכול בידיים שלנו, האחריות על בריאות תושבי ישראל היא על מערכת הבריאות ועל קופות החולים, האחריות על אכיפה היא של משטרת ישראל וקצת של הרשויות המקומיות ואני יכול להמשיך עם הסמכויות השונות, וגם כאן אפשר לחוות תסכול גדול כי הדברים לא בשליטתך, או לשתף פעולה וליצור מטרה ועבודה משותפת לכדי אפקטיביות”.

עוד אמר “תחושה אחרונה היא תחושת הסיפוק, תחושה שהפיקוד כולו מצליח להשפיע באופן משמעותי על המדינה, על אזרחי ישראל ועל ההתמודדות של האזרחים עם מצב החירום האזרחי הזה.”

על הלקחים העיקריים והחיוביים בפעילות פיקוד העורף במשבר הקורונה אמר גורדין: “הראשון וכמעט הכי משמעותי הוא שיתוף הפעולה עם הרשויות המקומיות, העבודה המשותפת שלנו איתם היא אחד מהדברים המשמעותיים ביותר ביכולת ההשפעה על המרחב האזרחי. הדוגמה הכי פשוטה היא שהעברנו לרשויות המקומיות את כל המידע של תחלואת הקורונה, כך סיפקנו מערכת שמאפשרת הסתכלות של מצב התחלואה על פי שכונות ורחובות אצלם ברשות, הדבר אפשר להן פעולה יותר מוכוונת ואפקטיבית למול אותו מרחב של הרשות עצמה”.

עוד אמר “הדבר השני שהיה מאוד משמעותי בחוויה שלי היא בניית גשרים עם מגזרים שלא נמצאים במרכז החברה הישראלית. למשל, הקמנו במזרח ירושלים מרכז שליטה שמסייע לעירייה לייצר קשר ולהכווין את הפעולות לבלימת המגיפה במזרח ירושלים. דוגמה נוספת, פנו אלינו לא מעט חרדים בשל הרצון לשירות מילואים פעיל, קיימנו הכשרה לאותם בחורים במשימות של פיקוד העורף בקהילה עצמה”. עוד אמר “הדבר השלישי שאני גאה בו באופן שהפיקוד עובד היא יכולת ההשתנות וההתאמה לאורך המגיפה הזאת”.

על הפעילות בבני ברק סיפר: "יש קהלים, חסידויות בעיקר, שהם לא בדיוק נשמעות להנחיות הרשות המקומית. יותר מאוחר במגפה, בחודשים האחרונים, רצינו להתמודד עם זה יותר טוב וליצור שיתוף פעולה עם החסידויות, אז באים בתוכנית מול החסידויות והרשות חשבה מראש שהסיכוי להצלחה מאוד נמוך. אחרי שהצלחנו לעשות מיפוי של האוכלוסייה ולייצר את שיתופי הפעולה, נוצר החיבור והגשם עם הרשות. זה לא פתר את כל הבעיות, אבל, זה חיבר".

בנוגע לחסמים או לבעיות שהפיקוד נתקל בהם אמר גורדין: “החסם או הקושי הכי משמעותי בניהול המשבר הזה הוא המשך שלו, מדינת ישראל מורגלת בטיפול במשברים אקוטיים וקצרים, הימשכותו של המשבר מובילה לקושי חסר תקדים. החסם השני הוא שהפיקוד שלנו מושתת מילואים, מצד אחד מדובר ביתרון שכן הידע והרציפות מול המרחב נשמרים ומאידך, שירות הכולל ריבוי ימי מילואים בשנה הוא אתגר מאוד גדול. בתוך כך, לעיתים קיימים מפגשים לא נעימים עם ציבור זועם והדבר מייצר הרבה עומס. אנחנו עוסקים בסיוע נפשי למסייעים. קושי נוסף נוגע לאמון הציבור ושיתוף הפעולה עם ההנחיות".

בנוגע למידת המוכנות של פיקוד העורף אמר גורדין: “מגפת הקורונה מלמדת אותנו שפיקוד העורף הוא פיקוד חזק שערוך לאתגרי החירום באשר הם חירום, אם נפעיל את השיטות והכלים הרלוונטיים במרחב האזרחי נדע להתאים את הפעולה, האם יהיו לנו את כל הכלים מוכנים? אני לא יודע. מפקדת ‘אלון’ לקטיעת שרשראות ההדבקה היא דוגמה לידע שלא היה קיים בפיקוד העורף או בארץ והיא נבנתה בזמן קצר מאוד- שלושה חודשים, עם יכולת רחבה ואפקטיבית לקטיעת שרשראות ההדבקה. אנחנו כל הזמן ‘משחיזים את הכלי הזה’, אנחנו כל הזמן עובדים על מנת לשפר את אפקטיביות המערכות".

על שיתוף הפעולה עם משרד הבריאות אמר גורדין: “אנחנו עובדים בשיתוף מאוד משמעותי עם משרד הבריאות, יש חיכוכים וויכוחים לאורך הדרך אבל אני חושב שבסך הכול יש שיתוף פעולה מאוד רחב. למשל, לשכות הבריאות המחוזיות מנהלות את החקירות תחת מפקדת ‘אלון’ אל מול חוקרים בשטח, רשויות וחיילים".

על הלקח העיקרי בנוגע לתפקידו של צה”ל במשברים אזרחיים ובמסגרתו פיקוד העורף אמר גורדין: “היום ברור לגמרי שבכל מלחמה, המרחב האזרחי- העורף יהיה החזית השנייה במלחמה, נפגוש בו פחות אויב אבל נפגוש בו יותר תוצרים של האויב. במובן הזה האתגר בעורף יהיה מאוד גדול, בכדי להשיג את ההישגים במרחב הזה נדרש מאיתנו שיתוף הפעולה עם הרשויות, נדרשת מערכת שמחברת את כולם ביחד עם משרדי הממשלה, נדרש מאיתנו לרתום ולגייס את כלל המשאבים בקהילה. אני חושב שהגוף היחיד שמקבל וזוכה לאמונם של האזרחים ושל כל המערכות הוא צה”ל ובתוך זה פיקוד העורף. אני חושב שאחרי שהתגייסנו לעזרה במשבר הקורונה, האזרח יצפה מאיתנו שנתייצב לסיוע ובוודאי באירועי משבר.”

ההחלטה הכי קשה שחייבה חשיבה, ריכוז ומתן מענה היא לדבריו של גורדין: “ההחלטה על הקמת מפקדת ‘אלון’ הייתה מאוד משמעותית, הייתי צריך את השקט בכדי להבין מה הפתרון הנכון לבעיה. זה נכון גם לגבי ההחלטה להרחיב את המענה בתוך הרשויות המקומיות, גם החלטה זו דרשה עיסוק רב ושכנוע.”

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים