שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » הצע"ח דמי אבטלה לעצמאים אושר בטרומית
בשורה
ח"כ אלי כהן התנגד להצעת החוק ואמר: "בתור רו"ח אני אגלה לכם שגם היום עצמאים יכולים לחסוך כמו שכירים, כלומר אין כאן שום הטבה"
כסף, דמי אבטלה | צילום: Singkham, שאטרסטוק

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק דמי אבטלה לעצמאים של חבר הכנסת צבי האוזר ג'ידא רינאוי זועבי, בועז טופורובסקי, קרן ברק, אחמד טיבי ואוסמה סעדי, גדי יברקן, סמי אבו שחאדה, משה גפני ומאזן גנאים. כל ההצעות אושרו ויועברו לוועדת העבודה והרווחה.

בהצעת חוק מוצע להקים ענף ביטוח נפרד לתשלום דמי אבטלה לעצמאים שישולמו להם במצבים של חדילת פעילות מוחלטת או בהתקיים תנאים שיקבעו בתקנות, ולחייב עצמאים בתשלום דמי ביטוח אבטלה בשיעורים שייקבעו בתקנות. מוצע כי דמי אבטלה לעצמאים יחושבו לפי הכנסה ממוצעת של העצמאי שבעדה שילם דמי ביטוח אבטלה בשנתיים שקדמו למועד האבטלה, וקבלתם תוגבל לשלוש תקופות תשלום מירביות במצטבר במשך חייו של עצמאי, ותותנה בכך שחלפו שלוש שנים מפרק הזמן הקודם בו שולמו לו דמי אבטלה.

בדברי ההסבר נכתב: "אפלייתם של העצמאים ושלילת זכאותם לדמי אבטלה אינה מתיישבת עם תכליתו של החוק והעקרונות העומדים בבסיס תורת הביטחון הסוציאלי. ענף האבטלה בחוק הביטוח הלאומי נועד בעיקרו לאפשר מינימום של קיום בכבוד לכל אותם אלו אשר נקלעו למצב של אבטלה המתפרסת על פני תקופה של מספר חודשים ולסייע להם לשוב למעגל התעסוקה. עקרונות אלו תקפים לגבי עצמאים כשם שהם תקפים לגבי עובדים שכירים".

"המשבר הכלכלי הנוכחי הנובע ממגפת הקורונה מוכיח את הצורך בחקיקה זו. הדברים מקבלים משנה תוקף נוכח המגמה הגלובלית ותנועת המשק בישראל להעדפה מובהקת של העסקת עצמאים (פרילנסרים) על העסקת עובדים שכירים".

"כחצי מיליון עצמאים ועצמאיות, בעלי ובעלות עסקים קטנים, משלמים דמי ביטוח שאינם פחותים בהרבה מהעובד השכיר למוסד לביטוח לאומי, כאשר מצבור כספים רב זה היה יכול להעניק לציבור העצמאים בישראל רשת ביטחון סוציאלית. העסקים הקטנים בישראל הם מנוע צמיחה משמעותי המייצר מקומות תעסוקה במהירות גבוהה יחסית. לאור זאת על המדינה לעודד יזמים לפתוח עסקים קטנים ולתת להם רשת ביטחון בדמות דמי אבטלה במקרה של סגירת העסקים."

ח"כ האוזר: "זהו חוק היסטורי. ב-16 השנים האחרונות נפלו 20 הצעות חוק בנושא. אנחנו מצווים לא לשכוח את העצמאים גם עכשיו כשהגל הרביעי של הקורונה יורד. הגיעה העת להשוות את התנאים של העצמאים לשכירים במשק".

ח"כ אחמד טיבי: "אין כמעט ח"כ שעקרונית התנגד לתשלום דמי אבטלה לעצמאים אבל כשהבאנו את החוק הזה לפני זה שבועיים כל הקואליציה התגייסה כדי להפילו. פתאום היום יש תמיכה לאותה הצעה מועתקת, קוראים לזה קופי פייסט, העתק הדבק. יש לזה שם: קרדיטומניה, בקואליציה מבינים באיזו שפה זה."

שר החוץ יאיר לפיד השיב בשם הממשלה: "הרגע הזה הוא ניצחון ההתמדה מפני ששנים ניסינו מהאופוזיציה להעביר דמי אבטלה לעצמאים, כי מגיע להם, הם לא מבקשים שום דבר שלא מגיע להם, מגיע להם מה שמקבלים שכירים וזה ההזדמנות לדאוג לעצמם ברגעים הקשים יותר".

ח"כ אלי כהן התנגד: "כמה מוקצה בתקציב לטובת דמי אבטלה לעצמאים? אפס עגול. רק לפני שבוע הביאו כאן תקציב ואחרי שמאשרים את התקציב וקובעים שהעצמאים יקבלו אפס תקציב, מביאים את הצעת החוק הזו. בתור רו"ח אני אגלה לכם שגם היום עצמאים יכולים לחסוך כמו שכירים, כלומר אין כאן שום הטבה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים