שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הצעת החוק להפסקת כהונתו של נתניהו נפלה
כחול לבן נעדרו
ראש הממשלה שנכח במליאה הצביע נגד ההצעה שנדחתה ברוב של 50 מתנגדים מול 36 תומכים • לפיד נגד 'כחול לבן': "מעמידים פנים שהם בכלל האופוזיציה ונמלטים ברגע האמת"
נתניהו במליאת הכנסת | צילום: Gil Cohen Magen, שאטרסטוק

מליאת הכנסת דחתה את הצעת החוק של חבר הכנסת יאיר לפיד וקבוצת חברי הכנסת, לפסילת כהונת ראש ממשלה, שר או סגן שר בשל הגשת כתב אישום. ראש הממשלה שהגיע למליאה על מנת להשתתף בהצבעה, הצביע נגד, חברי 'כחול לבן' ו'ימינה', נעדרו מהמליאה.

יצוין כי יו"ר בל"ד, ח"כ מנסור עבאס, שלאחרונה החל לקיים ערוץ בלתי רשמי עם ראש הממשלה, הצביע בעד הפסקת כהונתו של נתניהו. בתום הצבעה שמית, נדחתה הצעת החוק ברוב של 50 מתנגדים, מול 36 תומכים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב, כי "כהונתו של ראש ממשלה, שר או סגן שר שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות חמורות ובראשן עבירות של שחיתות וטוהר מידות עומדת בניגוד מוחלט לנורמות המוסר הנדרשות מנבחר ציבור, לפיכך, הגשת כתב אישום נגדם בעבירות חמורות משליכה על מעמדם של ראש הממשלה ושל הממשלה כולה, על יכולתם להנהיג ולשמש דוגמה לציבור כולו וחשוב מכל על אמון הציבור בשיטת הממשל והשלטון במדינה, שהוא מנכסיה החשובים של הרשות השלטונית".

עוד נכתב, כי "החלטותיו ופעולותיו של ראש הממשלה שמכהן בתפקידו ובמקביל נדרש להתמודד עם כתב אישום, עלולות להיות מושפעות מאינטרסים אישיים ובלתי לגיטימיים תוך פגיעה באינטרסים הלאומיים של המדינה, דבר שעלול לפגוע באמון הציבור בכך שהחלטות ופעולות אלו התקבלו משיקולים ענייניים".

"החשש נכון באופן מיוחד לגבי החלטות ופעולות הנוגעות למערכות אכיפת החוק שראש הממשלה מתוקף תפקידו אחראי על תפקודן, במקביל לכך שעליו להתייצב מולן ולהיאבק על חפותו. התנהלות זו עלולה לגרום לאיבוד אמון הציבור בשיטת הממשל וברשויות השלטון במדינה".

בדברים שנשא מעל דוכן הכנסת לפני ההצבעה, קרא ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד לחברי 'כחול לבן' לתמוך בהצעת החוק להפסקת כהונתו של נתניהו, "להצעת החוק הזאת יש שני ממדים – אחד פוליטי טהור ואחד ערכי. אני לא מבין את כחול לבן, הרי החוק הזה הוא כל מה שהם צריכים, הם מעמידים פנים כבר די הרבה זמן שהם בכלל האופוזיציה שבתוך הקואליציה. פה נותנים להם את כל הכלים שהם היו זקוקים להם".

"אם הצעת החוק הזאת עוברת היום נתניהו יהיה חייב לתת לבני גנץ את הרוטציה ולא ילך לבחירות, כי הוא לא יוכל לכהן. זה כל מה שהם רצו, לייצר מצב שבו חייבים לקיים את ההסכמים איתם. נותנים להם כלי, וכמו שאתם רואים, הם נמלטו מן האולם כל עוד נפשם בם", אמר לפיד כשהוא מכוון לעבר שותפיו לשעבר", אמר.

עוד אמר לפיד, "כל מה שרציתם – אפשר להעביר תקציב, תקוים הרוטציה, גנץ יהיה ראש הממשלה בנובמבר הקרוב. איזה היגיון יש בעובדה שאפילו מזה אתם נמלטים? מה כל כך מפחיד אתכם? ממה אתם מפחדים? למה אתם מפחדים ממנו כל כך? מה הוא יעשה לכם? יעמיד אתכם בפינה? יחתום הסכם עם האמירויות בלי לגלות לכם? לא יעביר תקציב? מה הוא יעשה לכם שכל כך מפחיד אתכם שאתם לא מעבירים הצעת חוק שמסייעת קודם כל לכם?".

"הצעת החוק הזו רוצה להחזיר למדינת ישראל ערכים כמו יושר, הגינות וצדק, כי אנחנו יודעים את האמת, ראש ממשלה עם כתבי אישום זה בעצם להפך – זה כתבי אישום אם ראש ממשלה. כשלבן-אדם יש כתבי אישום זה הדבר העיקרי שמעסיק אותו, כשיש לך כתבי אישום מה שמחזיק אותך ער בלילה זה לא האיראנים, זה לא הקורונה וזה לא הכלכלה. מה שמחזיק אותך ער בלילה זה שאתה שומע שוב ושוב בתוכך שלך את דלת הברזל מאחוריך בתא הקטן שלך בבית הסוהר".

כשהוא פונה לרה"מ אמר לפיד, "מה שמחזיק אותך ער בלילה זה שאתה שומע שוב ושוב בתוך החשכה את ההדהוד של טריקת דלת הברזל מאחוריך בתא הקטן שלך בבית הסוהר. זה מה שמעסיק אותך כשיש לך כתבי אישום".

השר המקשר בין הכנסת לממשלה, דוד אמסלם, השיב בשם הממשלה ופנה ללפיד: "אני רוצה להזכיר לך את המאמר היפה שכתבת 'חקירוקרטיה' שבו התייחסת לאהוד אולמרט. למה נקלענו לממשלה הזו? אתם רציתם להציע הצעת חוק הכי אנטי דמוקרטית, אתם מבטלים את החלטת הציבור. אתה בונה את ההצעה לפי הקונסטרוקציה שמתאימה לך עכשיו. הציבור הכריע בשלוש מערכות בחירות בדיוק על זה, 4 שנים הכל מודלף לעיתונים וידוע לציבור".

עוד אמר אמסלם: "אתם ביקשתם לשנות את הבסיס של הדמוקרטיה, תפרתם אותו בדיוק לפי המידות. זו סחיטה באיומים הכי קשה שיכולה להיות, היו מעמדים אתכם לדין ומכניסים אתכם לבית סוהר, אתה בא ומאיים על ראש הממשלה שאם הוא לא יעשה ככה וככה אתה מביא את הצעת החוק הזו. הגלגל מסתובב, יום יבוא וכשלנו יהיה רוב מוצק אנחנו נוכל להביא חוקים שיגידו למה אתה לא יכול להיבחר".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים