שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הצעת חוק הביטוח הלאומי אושרה סופית
בקריאה שנייה ושלישית
לאחר שנדחו ההסתייגויות שהגישו סיעות האופוזיציה, תמכו בהצעה בקריאה שלישית 35 חברי כנסת ללא מתנגדים, מכיוון שחברי האופוזיציה החרימו את ההצבעות
ליצמן וגפני במליאת הכנסת | צילום: דוברות הכנסת -נועם מושקוביץ

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הביטוח הלאומי. לאחר שנדחו ההסתייגויות שהגישו סיעות האופוזיציה, תמכו בהצעה בקריאה שלישית 35 חברי כנסת ללא מתנגדים, מכיוון שחברי האופוזיציה החרימו את ההצבעות בעקבות הסערה שפרצה במהלך הדיון בשל הצבעה הכפולה של ח"כ אביר קארה.

במסגרת החוק נקבעו הוראות שעה לעניין דמי לידה ולעניין דמי אבטלה, על רק סיום התקופה שנקבעה במסגרת משבר הקורונה. התיקון קובע כי נוכח כך שעדיין קיים קושי לחלק מהמובטלים לצבור תקופת אכשרה מספקת לצורך קבלת דמי אבטלה, אדם שהופסקה העסקתו בחודשים יולי עד ספטמבר של שנת 2021, יזדקק ל-6 חודשי אכשרה בלבד (מתוך 18 החודשים האחרונים) במקום 12 חודשים שקובע חוק הביטוח הלאומי, ובהתאמה יהיה זכאי למחצית מימי האבטלה הקבועים בחוק לאדם במצב משפחתי זהה שצבר תקופת אכשרה מלאה.

עוד קובע החוק כי מי שהופסקה עבודתו ב-3 החודשים האחרונים של 2021, יהיה זכאי ל83% מימי האבטלה הקבועים בחוק, אם צבר 10 חודשי אכשרה. בנוסף קובע החוק כי אדם שמלאו לו 45 שנים ושולמו לו דמי אבטלה במהלך תקופת הקורונה, יהיה זכאי לימי אבטלה נוספים שמספרם מחצית מימי האבטלה להם היה זכאי לפי החוק המקורי ושאותם מימש בתקופת ההתמודדות עם נגיף הקורונה.

מובטלים מעל גיל 45 יוכלו לממש את ימי האבטלה הנוספים וכן ימי אבטלה לפי החוק המקורי שלא מימשו עד לסוף חודש יוני, עד תום 2021 או עד 12 חודשים מהתאריך שנקבע להם אישית, לפי הגבוה בניהם.

נקבע כי דמי האבטלה שישולמו במסגרת הוראות אלה, יהיו בגובה 85% משיעורם בחוק, זאת נוכח הקביעה בתיקון הקודם, כי עם ירידת שיעור המובטלים ב-10% יופחתו דמי האבטלה בשיעור זהה (בנוכח הוספת המענק לגילאי 67, נקבע השיעור על 85% במקום 90%).

בנוסף מאריך החוק את הוראת השעה, במסגרתה מי שנמצא בהכשרה מקצועית יהיה זכאי לדמי אבטלה מלאים, במקום 70% בלבד בנוסח החוק המקורי. כמו-כן, מוצע לקבוע כהוראה קבועה כי אדם לא יהיה זכאי לדמי אבטלה בתקופת חל"ת בעד ימי חופשה שהוא זכאי להם, בין ששולמו לו ובין שלא שולמו לו.

לדרישת ועדת הכספים התווסף לחוק גם סעיף הקובע את המשך מענקי ההסתגלות לאנשים מגיל 67 פלוס שהיו זכאים למענק בחודש יוני – מתן מענקים אלה ימשך לתקופה של שלושה חודשים נוספים, עם מתווה פוחת של 90, 80, 70 אחוזים בהתאמה.

לעניין אישה שילדה בחודשים יולי 2020 עד 31 בדצמבר 2021 והייתה זכאית לדמי אבטלה ב-30 ביוני או לפניו, בהיותה בהיריון שהסתיים בלידה, אך היא אינה זכאית לדמי לידה משום שלא הייתה בהריון בעת הפסקת עבודתה, קובע החוק לדרישת הוועדה, כי זו תהיה זכאית לדמי לידה בגובה דמי השכר האחרון שקיבלה (במקום בגובה דמי האבטלה שקיבלה בלשון הצעת החוק המקורית, מה שיביא לדמי לידה גבוהים משמעותית).

כן קובע החוק לעניין יולדות עצמאיות, הארכה של הוראת השעה, לפיה ההכנסה לצורך חישוב דמי הלידה תוכל להיקבע גם על בסיס רבע שנה בשנת 2019, לפי הגבוה מבניהם ולהחיל את ההסדר האמור גם לגבי מבוטחת שילדה עד לסוף שנת 2021.

בנוסף, מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 8). לאחר שנדחו כל ההסתייגויות, 27 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 5 שהתנגדו. מוצע להאריך את תוקפו של חוק הקורונה הגדול בחמישה חודשים עד ל-30.11.21.

ליצמן וגפני במליאת הכנסת | צילום: דוברות הכנסת -נועם מושקוביץ
יואב קיש | צילום: דוברות הכנסת -נועם מושקוביץ
יואב קיש | צילום: דוברות הכנסת -נועם מושקוביץ
בצלאל סמוטריץ | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
דוד ביטן וגדעון סער | צילום: דוברות הכנסת -נועם מושקוביץ
שמחה רוטמן, אמיר אוחנה, גדי יברקן | צילום: דוברות הכנסת -נועם מושקוביץ
יאיר לפיד ומנסור עבאס | צילום: דוברות הכנסת -נועם מושקוביץ
אלכס קושניר ומיקי לוי | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים