שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הצעת חוק פסקת ההתגברות נדחתה
ממשלת שמאל
נדחה בטרומית: לאפשר לכנסת ברוב של 61, לחוקק חוק שייאמר בו במפורש שהוא תקף גם אם יש בו פגיעה בזכויות שלפי חוק היסוד
גדעון סער | צילום: דוברות הכנסת

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו של חבר הכנסת משה גפני, יעקב אשר, יצחק פינדרוס, והצעה דומה של ח"כ ישראל אייכלר. החוק מציע לקבוע בחוק-יסוד כבוד האדם וחירותו הוראה דומה להוראה הקיימת בחוק-יסוד חופש העיסוק, המאפשרת לכנסת ברוב חבריה (61), לחוקק חוק שייאמר בו במפורש שהוא תקף גם אם יש בו פגיעה בזכויות שלפי חוק היסוד.

בתגובה לדברי שר המשפטים אמר ח"כ הרב אייכלר: "נח לכם עם הדיקטטורים שיושבים בבג"ץ והחליטו שהכנסת הזאת בטלה ומבוטלת לא שרירה ולא קיימת" אייכלר פתח בדברים ממגילת איכה: "כתוב במגילת איכה "שרקו והניעו ראשם על בת ירושלים הזאת העיר שיאמרו עליה כלילת יופי משוש כל הארץ". מדינת ישראל נמצאת במצב קריטי אולי החמור ביותר בתולדותיה. לא מלחמת ששת הימים ולא מלחמת יום הכיפורים היוו סכנה כה גדולה על קיומה של מדינת ישראל. כי אז כולנו היינו יחד".

"היום מדברים על איראן, על חיזבללה וחושבים ששם נמצאת הסכנה הגדולה, אבל יש כאן טעות אופטית: הסכנה היא מלחמת דמים בתוך גטו נצור בארץ ישראל. הסכנה הגדולה של מדינת ישראל היא הכרזת המלחמה של הממשלה נגד אזרחיה היהודים. הסכנה הגדולה ביותר היא השסע הנורא, ההסתה שרומסת את כבודה של תורה, כבודה של היהדות, של מגזרים ושל תתי מגזרים".

"אין אסון בריבוי דעות, אין בעיה בריבוי השקפות, זוהי טבעה של כל חברה מתוקנת, כך ראוי שיהיה. אבל מה עושים משטרים דמוקרטים? בוחרים בפרלמנט לתקן תקנות למען הסדר החברתי – אחרת איש את רעהו חיים בלעו. לכן הדמוקרטיה הקימה פרלמנט וגם למדינת ישראל יש כנסת".

"מה שקרה זה שהכנסת בטלה ומבוטלת לעומת שלטון של מיעוט של כמה אנשים שיושבים בבניין סמוך בבג"ץ. במקום הזה, בכנסת הזאת, אמורים להתלבן הסוגיות של חיי האזרח, וזה לא קורה! כאן נמצאים נציגי העם באופן שווה בצורה שמייצגת את הבוחרים. ובמקום שאזרחים יצטרכו לצאת לרחובות ולהילחם בחרבות, אפשר להגיע כאן להסדרים והבנות".

"בעשרים וחמש שנות ההפיכה השיפוטית של אהרן ברק, הדמוקרטיה חוסלה! אין כאן דמוקרטיה. השאלה אם תהיה כאן יהדות. גם את זה הבג"ץ מחסל. הוא מחריב כל זכר וזיק של יהדות למדינה. לכן אנחנו מעלים להצבעה את הצעת חוק שלפנינו כדי שלבג"ץ לא יהיה כח שטני להרוס ולהחריב את הכנסת ולגרום למלחמות רחוב. זאת הגנה עצמית של הציבור, זאת הגנת המדינה להילחם נגד שלטון הדיקטטורה של הבג"ץ והחזרת הסמכות לכנסת".

שר המשפטים גדעון סער השיב: "אנחנו, בתקווה חדשה, ביקשנו להכניס בקווי היסוד, וזה הוכנס, ובהסכמים הקואליציוניים של הממשלה החדשה, להקים ועדה שתעסוק בנושא גיבוש חוק-יסוד: החקיקה. אני יודע שזה מאוד שאפתני, אני אפילו מוכן להגיד שיש יותר סיכויים לא להצליח מאשר כן להצליח, אבל הנושא עצמו הוא כל כך חשוב שהוא שווה כל אנרגיה שתושקע בו. אני מציע לדחות את הדיון בהצעות בחצי שנה. יכול להיות שעוד חצי שנה אנחנו נבוא עם בשורה, שגם סיעה באופוזיציה תחשוב שהיא ראויה".

בתגובה לדברי שר המשפטים אמר ח"כ הרב אייכלר: "שר המשפטים אמר שאין מדינה בעולם שאין ביקורת שיפוטית על החקיקה. ראשית כל, יש מדינות שבהן יש חוקה, אבל בבריטניה אין חוקה, במדינת ישראל אין חוקה, ולא לחינם אין חוקה. כשקמה מדינת ישראל האסיפה המכוננת רצתה לעשות חוקה והם הבינו שהיות ויש כאן קיבוץ גלויות ממאה מדינות ודתות והשקפות, אין כאן מקום לחוקה. כי אין דבר שמוסכם במדינה הזאת".

"דווקא בגין וחבריו שהיו באופוזיציה ודאגו כ"כ מרמיסת הכח של בן גוריון שהיו לו חמישים וחמישה מנדטים, הם רצו חוקה שתגן עליהם. הם אמרו "יש שופטים בירושלים" כדי שבית המשפט יגן עליהם מפני הדורסנות של השלטון. אבל מה שקרה היום זה הפוך. בית המשפט הפך לדורס בעצמו כל זכר ליהדות ולחופש הדת".

""בבריטניה לא הייתה ביקורת שיפוטית עד לאחרונה. וגם כאשר בית המשפט העליון הבריטי כן רוצה לפסול חוק הוא ממליץ לפרלמנט לדון על זה מחדש. הוא לא מכתיב. הוא לא נותן הוראות למשטרה, לא נותן הוראות לצבא, לא נותן הוראות לפקידים ולא לשרים. פה בית המשפט זה לא בית משפט, הוא לא שופט בין שני צדדים. השופט הוא השליט. בית המשפט הישראלי אינו דמוקרטי מעצם הרכבו, כאשר אין שום מערכת דמוקרטית של בחירת שופטים והכול מתנהל שיטת חבר מביא חבר. פעם אלו היו שופטים מרחביה, היום אפשר להביא גם מתל אביב".

"השופטים האלו אינם אובייקטיביים. הדיקטטור הגדול אהרן ברק חיסל את הדמוקרטיה הישראלית והחליט שיש את האדם הסביר שזה הוא ומי שחושב כמותו, ויש את האספסוף שדעתו לא נחשבת ולכן אין אפשרות לתת לבג"ץ את הזכות לבקר ולבטל חוקים".

"פסקת התגברות נועדה להחזיר את הדיון לכנסת ברוב של 61 כדי שנוכל לדון מחדש על הדברים. גם לזה אתם לא מסכימים, כי נח לכם בממשלה. אותם דיקטטורים שיושבים פה בבית הסמוך על האדמות הכבושות של שייח באדר, החליטו שהכנסת הזאת בטלה ומבוטלת לא שרירה ולא קיימת".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים