שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הצעת פשרה: רוטציה בין מיכאלי לשקד בוועדה
5 שעות למנדט
השיחות בכפר המכביה נמשכות בניסיון להגיע להבנות. מועצת השורא של התנועה האיסלאמית מתכנסת בכפר קאסם לדון בהצעת גוש מתנגדי נתניהו לתמוך בקואליציה
יאיר לפיד ונפתלי בנט | צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב

בכפר המכביה נמשכים גם הערב (רביעי) הנסיונות לגשר על הפערים במשא ומתן להקמת ממשלת בנט-לפיד. איילת שקד הסכימה להצעת פשרה במחלוקת על הוועדה למינוי שופטים. על פי ההצעה, תהיה רוטציה בהשתתפות של שקד ומרב מיכאלי בוועדה, בהתאם לרוטציה בראשות הממשלה. מיכאלי טרם השיבה להצעה.

מימינה נמסר על הצעת הפשרה בנושא הוועדה לבחירת שופטים: "בחצי הראשון של הקדנציה, כאשר בנט יכהן כראש ממשלה, איילת שקד תשמש נציגת הממשלה בוועדה, וחבר הכנסת של הקואליציה יכהן מטעם מפלגת העבודה. בחצי השני של הקדנציה, כאשר לפיד יכהן כראש ממשלה, מרב מיכאלי תחליף את שקד כנציגת הממשלה, וח״כ ממפלגת תקווה חדשה יכהן כנציג הקואליציה. שקד השיבה בחיוב לפשרה. ההצעה תואמה עם שר המשפטים המיועד, גדעון סער, ומקובלת עליו".

במפלגת העבודה טוענים שכלל לא קיבלו הצעה כזו – ושמדובר בספין. גורמים במפלגת העבודה אמרו שמבחינתם "דבר לא השתנה". גורמים בעבודה מסרו בתגובה: "זה עוד ספין ברצף הספינים. אנחנו מנהלים מו"מ מול לפיד וההסכמים איתו עומדים בעינם. אם רוצים לנהל מו״מ מחדש לפיד צריך לנהל את זה מול בנט. מבחינתנו ההסכם עם יאיר נשאר אותו דבר".

יש לציין כי במהלך הכהונה הצפויה אמורים להתמנות מספר שופטים לכס בית המשפט העליון, רובם בתקופתה של איילת שקד אם אכן יסכימו הצדדים על הרוטציה – דבר שיכול להשפיע על הרכב בית המשפט העליון באופן משמעותי לשנים רבות.

בין השאר יש צורך למנות מחליפים לשופטים מני מזוז וחנן מלצר שכבר פרשו. בנוסף לכך בשנתיים הקרובות צפויים לפרוש גם נשיאת בית הדין אסתר חיות, ענת ברון, ג'ורג' קרא וניל הנדל – כולם נחשבים לשופטים ליברלים. לעומת זאת, בתקופתה של מיכאלי צפוי לפרוש רק השופט עוזי פוגלמן.

במקביל, גורמים בגוש מתנגדי נתניהו אמרו הערב כי יש צמצום בפערים מול רע"מ, שבין דרישותיה ביטול חוק קמיניץ, המחמיר את הענישה על עבירות בנייה. ברע״מ טוענים שמדובר בסוגיה אזרחית לגמרי ושאין שום סיבה שלא יבואו לקראתם.

על רקע המחלוקת בדרישות רע"ם בנושא חוק קמיניץ והבנייה הלא-חוקית במגזר הערבי, יו"ר רע"ם מנסור עבאס צפוי להיפגש הערב עם יו"ר ימינה נפתלי בנט. לפי שעה, בין הצדדים עדיין קיימים כמה מכשולים – אף שמסתמן שהמכשול הגדול ביותר, בדמות דרישות שונות של רע"מ, הוסר.

יו"ר רע"מ מנסור עבאס נמצא בהתייעצויות הגורליות בכפר קאסם. יש רצון טוב מצד המפלגה, אבל הפערים מול גוש מתנגדי נתניהו עדיין לא קטנים. כרגע עוברים שם על נוסחים שונים שמועברים אליהם – וההכרעה צפויה בקרוב. ח"כ סעיד אל-חרומי מהמפלגה מתנגד לחתימה על הסכם בגלל סוגיית הנגב.

יו"ר רע"מ אמר ל'חדשות 12' כי "אין שום שינוי בעמדות שלנו. מזה שנה אנו מעלים שיח אזרחי. רוצים פתרון כמו מצוקת הדיור, גם בנושא הסדר מעמד של הישובים הלא מוכרים בנגב כדי שנוכל לספק להם שרותי רווחה בריאות וכו'. אנו צמודים לעקרון הזה. הדרישות שלנו ברורות וידיעות. הן לא קשות".

מפלגתו של עבאס החלה להתגמש במשא ומתן ומסתמן שתוותר על הדרישה לתפקיד של סגן שר ולביטול חוק קמיניץ. גם בתוך רע"מ מתנהלות שיחות בנוגע לדרישות שונות. כך למשל, ח"כ סעיד אלחרומי דורש גם הכרה בכפרים הלא מוכרים בנגב ולא להפקיר את האזור.

ב'וואלה' דווח כי גורמים פוליטיים אמרו מקודם יותר כי יו"ר רע"ם מנסור עבאס קיבל הצעה מראש הממשלה בנימין נתניהו שהייתה טובה יותר מההצעה שקיבל מיו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד. בעקבותיה, דרש מגוש השינוי דרישות נוספות אך ימינה ותקווה חדשה מתנגדות להן.

לפי גורם בכיר בגוש, עבאס אמר אתמול במהלך השיחות כי נתניהו מפעיל לחצים ומבטיח לרע"ם מעבר למה שיקבל במו"מ עם גוש השמאל. לפי גורמים בליכוד, לא ניתנו הבטחות לעבאס אך כן "מנסים לגרום לו להבין שהוא לא יקבל את מה שמובטח לו מגוש השינוי אלא אם כן זה יעבור בחקיקה לפני השבעת הממשלה – דבר שאינו סביר בלוחות הזמנים הפוליטיים".

הליכוד מסרה בתגובה כי "בשעות האחרונות פוליטיקאים ואנשי תקשורת מפיצים הרבה פייק ניוז ביחס לעמדות הליכוד בניסיון להכשיר ממשלת שמאל".

כאשר נשאל מה נתניהו הציע לו הבוקר, השיב עבאס: "לא פחות ממה שמפורסם. אנו רוצים שתקום ממשלה תיתן מענה גם לחברה הערבית. אני מקווה שתקום ממשלה בינתיים זה לא תלוי בנו. אני מקווה שהצד השני יקבל את הדרישות שלנו ויענה להן כי זה צורך חיוני לאזרחי המדינה".

בדף שאותו אמור להגיש לפיד לנשיא המדינה ראובן ריבלין כדי להוכיח ש"עלה בידו" להקים ממשלה מצורפות חתימותיהם של חלק מראשי גוש השינוי. על המסמך חתומים יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ. מי שלא חתומים על המסמך הם יו"ר ימינה נפתלי בנט, יו"ר תקווה חדשה גדעון סער ויו"ר רע"ם מנסור עבאס.

בינתיים, שרת התחבורה מירי רגב וחבר הכנסת שלמה קרעי הגיעו לכפר המכביה כדי להפגין עם תומכי הליכוד נגד הממשלה המתגבשת. רגב מסרה כי בכוונתה לחזק את המחאה נגד "ניסיון גניבת קולות המחנה הלאומי להקמת ממשלת שמאל".

רגב חזרה על המסרים של הליכוד נגד ימינה ואמרה: "מה שעשה כאן בנט זה דבר שלא ייעשה. ההונאה הפוליטית הגדולה ביותר בהיסטוריה. אנשים בימינה הצביעו לבנט ולאיילת שקד ולא לאבתיסאם ומפלגת העבודה, לא לרשימה המשותפת ובוודאי שגם לא למרצ. מחנה הימין צריך להתעורר. מי שהצביע ימינה, תקומו, גנבו לכם את הקול. שיקרו לכם. לא יכול להיות שאנחנו בחרנו ימין ונקבל שמאל. לא נכשיר את הדבר הזה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים